Voorfilter pomp verstopt elk draaiuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:51
Dag Tweakers!

In mijn tuin heb ik een pomp (LEO AJm150) om water uit de sloot op te pompen voor mijn automatische sproeisysteem. Het systeem is voorzien van een waterfilter (Rain Bird waterfilter LCRBY100S).

Mijn systeem verliest binnen een uur de benodigde druk en heeft dan slechts een ''pisstraaltje'' aan waterverplaatsing over. Als ik de pomp uitzet en de filter schoonmaak, die dan dus al helemaal dicht zit, dan sproeit het water weer tot wel tien meter ver, zoals het hoort.

In de sloot heb ik een oude wasmachinetrommel als grove filter en een fijnmazige aanzuigkorf als tweede filter, voordat het water via de pomp door de waterfilter naar de sproeiers gaat.

Mijn filter zit verticaal gemonteerd en nu las ik eigenlijk net pas voor het eerst op een website (https://www.onlineberegen...ningspomp-1-buitendr.html) dat de filter horizontaal gemonteerd dient te worden. Zou dit de oorzaak kunnen zijn en zo ja, waarom?

Zijn er nog Tweakers met andere handige tips, want dit was nou juist niet de bedoeling van een volautomatisch sproeisysteem ;w .

Situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvwSjT0_70LqrNVAy0q_wnzIhCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVyZQnXgFyisSH29j3aFAK0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt94H0U-PB_oj76GEd06JcOOS6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8gOcZtjmgbfEZMAuVq2FofW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Kromatic op 29-06-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

franssie

Save the albatross

Waarmee verstopt je filter? Ligt de korf is de bodem of hangt ie aan een touw wat hoger?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Korf hangt net onder de waterspiegel, zie foto. Filter zit verstopt met groene troep. Zeg maar hetgeen je ziet drijven in een glas met water als je die zou onderdompelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Kromatic op 29-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ah ik had de fotos net gemist. Dan zijn de mazen van de trommel te groot lijkt mij, of die van je tweede filter te klein.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan moet je die dieper hangen, zodat die troep die drijft niet opgezogen wordt ;) Wellicht van moeders de vrouw een panty jatten, en daar een extra filter van maken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Het probleem zit dus niet zo zeer in de eerste twee filters, maar in de waterfilter na de pomp, deze raakt vervuilt en dat is funest voor de druk. De trommel lager monteren, zou een optie kunnen zijn, maar ik begreep juist dat de bovenrand van de trommel boven het waterpeil moet blijven anders stroomt natuurlijk alsnog alles de trommel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De trommel ligt prima, je zal de zuigmond lager moeten hebben, dus niet net onder de waterspiegel, dan zuig je die zooi op, die zal je lager moeten hangen, en daar een panty omheen doen als extra filter ;) Wellicht past die trommel zelf ook wel in een panty :P

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 29-06-2025 21:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Een beetje leuke net panty om de trommel, een fijnere om het tweede filter en dan kijken of er nog wat achter blijft in het derde filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
RaZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:25:
De trommel ligt prima, je zal de zuigmond lager moeten hebben, dus niet net onder de waterspiegel, dan zuig je die zooi op, die zal je lager moeten hangen
De zuigmond kan niet dieper dan de totale diepte van de trommel toch? Hij ligt al op de bodem van de trommel nu :(

Maar wat de verticale montage van het filter betreft, heeft iemand daar een verklaring voor waarom dit nu juist wel of niet kan?

[ Voor 15% gewijzigd door Kromatic op 29-06-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kromatic schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:30:
[...]

De zuigmond kan niet dieper dan de totale diepte van de trommel toch? Hij ligt al op de bodem van de trommel nu :(
Opzich kan die trommel wel lager, al denk ik dat de gaten gewoon te groot zijn om te filteren. Opzich kan je als je een panty op de zuigmond doet, en de trommel lager, en dan vol smijten met kiezelsteentjes, dat filtert ook als een malle.

Dan heb je gewoon een French Drain als filter: Wikipedia: French drain

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Met deze temperaturen kan er ook een overmaat aan algen in de sloot zitten.
Daardoor kan je filter ook sneller verstopt raken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:05
Ik snap ook niet waarom dat fijnfilter niet in de aanzuigleiding zit. Normaal zit dat filter er ook om de pomp te beschermen tegen slijtende zandkorrels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielzzzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 07:18
Zoals Tillumen hierboven zegt, normaal plaats je een voorfilter voor de pomp.
Wat je nu doet je perst het filter vol en daarmee is er totaal geen stroming meer, en dit filter is zeker niet geschikt voor het debiet van de pomp.

Neem je een voor filter met een 150/200 um mesh dan heb je een stuk minder problemen.
let wel op deze pomp lust nogal wat met 8400l/h, de meeste filters gaan niet verder dan 4000l/h.
Dit is op te lossen door er 2 in parallel te zetten (wel exact gelijke afstanden om voorkeurstroming te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dus als ik het goed begrijp, moet de filter vóór de pomp in de groene aanzuigslang. Dan dien ik dus de aanzuigslang op te knippen en het filter er tussen te plaatsen, deze ligt dan wel plat op de grond.

https://www.ryva-watersol...-y-filter-150-micron.html ik zie hier een 5/4'' dat is dan een 1 1/4'' als ik het goed begrijp? Die kan tot 10.000l/h aan.

En deze verbind ik middels 2x https://leidingshop.nl/me...sf025Y8Tre0EaAlItEALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door Kromatic op 30-06-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
Of het filter nu voor of na de pomp verstopt raakt maakt toch niet uit?

Zijn er geen zelfreinigende filters?
Dat als de druk na de pomp te hoog wordt dat hij zichzelf doorspoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Haal een stuk vlasdraad, een zware steen, en een 250ml statiegeldflesje en een panty.

Zware steen - 10cm touw - zuigmond met panty - 10cm touw - flesje met dop. Gooi dat de sloot in.

De steen ligt op de bodem van de sloot, het flesje met lucht wil drijven, maar krijgt de steen niet van de bodem af, en zorgt er voor de dat zuigmond met een panty als filter 10cm van de bodem hangt, en nooit zooi of troep van de bodem kan opzuigen.

Voila, problem solved. Vlasdraad, panty, 250ml flesje en een zware steen. 10 euro misschien :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielzzzz
Kromatic schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:47:
Dus als ik het goed begrijp, moet de filter vóór de pomp in de groene aanzuigslang. Dan dien ik dus de aanzuigslang op te knippen en het filter er tussen te plaatsen, deze ligt dan wel plat op de grond.

https://www.ryva-watersol...-y-filter-150-micron.html ik zie hier een 5/4'' dat is dan een 1 1/4'' als ik het goed begrijp? Die kan tot 10.000l/h aan.

En deze verbind ik middels 2x https://leidingshop.nl/me...sf025Y8Tre0EaAlItEALw_wcB
Je zet een voorfilter tussen je terugslag klep en de pomp.
Bij je gelinkte filter staat er wel zuigzijde toepassing, dus in theorie moet die goed zijn.
Het filter heeft 2x buitendraad, en je hebt die ook nodig, je haalt het verbind stukje tussen de pomp en terugslag klep weg en zet deze er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kromatic schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:06:
Mijn systeem verliest binnen een uur de benodigde druk en heeft dan slechts een ''pisstraaltje'' aan waterverplaatsing over. Als ik de pomp uitzet en de filter schoonmaak, die dan dus al helemaal dicht zit, dan sproeit het water weer tot wel tien meter ver, zoals het hoort.
Eigenlijk werkt alles zoals het hoort :+

Je wilt (blijkbaar ;) ) geen zooi in je sproeiers, dus heb je een filter die de zooi tegenhoudt. Alleen zit er zoveel zooi in je water dat na een uur het feest al over is. Maar technisch werkt het dus prima.

De makkelijkste oplossing is van die wasmachine trommel een fijnmazig filter maken. Door de lage stroomsnelheid bij zo'n groot filter oppervlak verstopt het filter niet of nauwelijks en na het sproeien kan het filter door natuurlijke stroming ook weer een stuk vrij komen.

Alle oplossingen met een gesloten filter in het leidingwerk moet je regelmatig schoonmaken. Hoe regelmatig hangt van de vervuiling af. Het vuil kan nergens heen en zal dus altijd ophopen in het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Degenen die een voorfilter aanraden: nog gehoord van cavitatie? Zeer slecht voor je pomp.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielzzzz
naftebakje schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:31:
Degenen die een voorfilter aanraden: nog gehoord van cavitatie? Zeer slecht voor je pomp.
jazeker, maar een pomp die tegen een dicht filter loopt te drukken is verre van ideaal.
Maar voorfilters worden door de complete chemische industrie gebruikt om je pomp te beschermen tegen vuil. Want je waaier slijt binnen een jaar weg als daar genoeg vuil doorkomt, daarom altijd een grofmazig voorfilter voor de pomp.

Maar voor elke pomp geldt eigenlijk: zet een droogloop/druk beveiliging erop, slaat hij af wanneer hij geen water meer heeft en wanneer hij zijn water niet weg kan en de druk oploopt.
Pagina: 1