Waterkoeling koelvloeistof zonder problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik wil binnenkort voor mijn pc waterkoeling maken, heb al een verwarmingsradiateur gehaald van de sloop, maar ze hadden geen koperen. heb nu dus een (erg mooie) alu.
Maar een thunderbird koelen met een alu blok kan je dus wel vergeten, ik dacht dus aan een dangerden koperen blokkie.

Nu is mijn vraag of het ook mogelijk is om mijn systeem te vullen met water, en er daan een beetje koelvloeistof bij te doen om algen er vooral erosie tegen te gaan.

Vooral die erosie zit ik mee, ik weet wel dat ik er waterwetter bij kan doen, maar 60,- voor een flesje prut vind ik toch wel erg duur. Demi water is ook niet echt een optie, aangezien dit snel verontreinigt is.

Iemand een goed idee tegen de erosie?

Verwijderd

Ik heb ook last van erosie, ik heb een alu radiator en dangerdan maze2, maar ik doe er eigenlijk niks tegen... Beetje dom van me maar ok :)

Maar in de radiator ligt wel gigantisch veel prut (beetje zandachtig), is dit van de radiator?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 17 september 2001 16:21 schreef Da_Bink het volgende:
Maar een thunderbird koelen met een alu blok kan je dus wel vergeten, ik dacht dus aan een dangerden koperen blokkie.
Zolang je niet met zware peltiers gaat werken is het koelen van een thunderbird met een alu koelblokje prima te doen hoor..

Verwijderd

[offtopic]
Erosie? Dat is toch het aantasten van een stukje landschap, een heuvel of berg die aan het wegspoelen is.

Je zal wel corrosie bedoelen.
[offtopic]

Koelvloeistof werkt wel heel goed, maar je moet dan je koelsysteem er op aanpassen.
Je moet een pompje en slangen hebben die niet oplossen of stukgaan in die pruttel.

Kijk eerst maar eens of je aan die koelvloeistof bestendigde spullen kan komen, anders neem je gewoon gedeminiraliseerd water met wat waterbedden onderhoudspul erin.

• Da_Bink
Op maandag 17 september 2001 16:48 schreef Twynn het volgende:

[..]

Zolang je niet met zware peltiers gaat werken is het koelen van een thunderbird met een alu koelblokje prima te doen hoor..
Ik denk niet dat dat waar is, ik heb nu een thunderbird 1400 (sig cpu is dood... RIP) En dat ding moet natuurlijk ook nog zo hoog mogelijk, op 1700 en 1.85V is dat al 110Watt, hij draait met luchtkoeling al op 1600 (55-60C), dus 1700+ is niet geheel onwaarschijnlijk.

Ik heb mijn duron server ook water gekoeld, maar die heeft wel een alu blok, ding is niet op minder dan 40-45C te krijgen, dus voor mijn thunderbird is ie in ieder geval niet goed genoeg.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Koelvloeistof werkt alleen gaat hier wel de prestaties hier iets op achteruit.

Eens stukje nog onedeler metaal in je revoir leggen en dit om de zoveel tijd verversen.

Gewoon een koperen rad proberen te bemachtigen voordat er gaten in je huidige zitten ;)

• Da_Bink
Op maandag 17 september 2001 16:55 schreef TweaKERS het volgende:
[offtopic]
Erosie? Dat is toch het aantasten van een stukje landschap, een heuvel of berg die aan het wegspoelen is.

Je zal wel corrosie bedoelen.
[offtopic]

Koelvloeistof werkt wel heel goed, maar je moet dan je koelsysteem er op aanpassen.
Je moet een pompje en slangen hebben die niet oplossen of stukgaan in die pruttel.

Kijk eerst maar eens of je aan die koelvloeistof bestendigde spullen kan komen, anders neem je gewoon gedeminiraliseerd water met wat waterbedden onderhoudspul erin.
uh ja, corrosie, erosie allemaal één pot nat :)

Dat waterbedden spul werkt volgens mij niet tegen corrosie, en zoals ik in mijn 1e bericht al zei geloof ik niet echt in demiwater omdat dat snel verontreinigt.

• Da_Bink
Op maandag 17 september 2001 16:58 schreef roedie het volgende:
Koelvloeistof werkt alleen gaat hier wel de prestaties hier iets op achteruit.

Eens stukje nog onedeler metaal in je revoir leggen en dit om de zoveel tijd verversen.

Gewoon een koperen rad proberen te bemachtigen voordat er gaten in je huidige zitten ;)
Maar met een beetje koelvloeistof dan? Werkt dat dan ook tegen corrosie? En als je niet erg veel koelvloeistof toevoegt dan zal de prestatie daling wel meevallen denk ik.

Qua pomp dacht ik aan de SICCE IDRA Waterpump (1300l / hour) van oc-shop.

Verwijderd

Theoretisch heeft koelvloeistof (goede dan) een betere hittegeleiding dan water, omdat de viscositeit iets hoger is (dikker) als je nu een slechte pomp en of dunne slangen gebruikt dan werkt het in je nadeel, anders zou het betern moeten koelen dan water. Je kan het ook mengen. Ik zou persoonlijk die groene (bij garages veel gebruikt) nemen en deze 50/50 met water doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 17 september 2001 16:58 schreef Da_Bink het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat waar is, ik heb nu een thunderbird 1400 (sig cpu is dood... RIP) En dat ding moet natuurlijk ook nog zo hoog mogelijk, op 1700 en 1.85V is dat al 110Watt, hij draait met luchtkoeling al op 1600 (55-60C), dus 1700+ is niet geheel onwaarschijnlijk.

Ik heb mijn duron server ook water gekoeld, maar die heeft wel een alu blok, ding is niet op minder dan 40-45C te krijgen, dus voor mijn thunderbird is ie in ieder geval niet goed genoeg.
110W is niet zo'n probleem om af te voeren, ook niet met een alu-blok..

De temperatuur van je proc is puur afhankelijk van de warmteweerstand die tussen het water en de core zit. Die is inderdaad met koper iets lager, maar zoveel scheelt dat echt niet..

(overigens heb ik zelf een TB 1GHz@1420 met een alu-blokje..)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op maandag 17 september 2001 16:58 schreef Da_Bink het volgende:

[..]

dan is er echt iets mis met je systeempje hoor!
kom nou, wel een athlon met een FOP38 kunnen koelen en niet met waterkoeling |:(
kom nou, die fop is ook van alu!

• Da_Bink
Op maandag 17 september 2001 17:06 schreef Twynn het volgende:

[..]

110W is niet zo'n probleem om af te voeren, ook niet met een alu-blok..

De temperatuur van je proc is puur afhankelijk van de warmteweerstand die tussen het water en de core zit. Die is inderdaad met koper iets lager, maar zoveel scheelt dat echt niet..

(overigens heb ik zelf een TB 1GHz@1420 met een alu-blokje..)
Maar alu blokjes zijn ook (bijna) niet meer te krijgen, in ieder geval niet in nederland.

Verwijderd

Om elektrocorrosie tussen koper en alu tegen te gaan heb je maar 2 echte mogelijkheden: auto/brommer/motorkoelvloeistof (niet sterk verdund), en waterwetter. Misschien dat de lokale autowinkel nog iets heeft dat als waterwetter kan fungeren.

• Selachii
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

[Banshax op selachii's pc]
tja, het moet een bestaand probleem zijn in een normale vloeistof gekoelde motor. ALs die zooi door een simpel waterpompje rond te pompen is, zou het helemaal mooi zijn.

Ik gebruik zelf demi water met een scheut antivries.
maar dat schijnt de weekmakers in je slangen te verneuken... Heb daar zelf niet direct zo'n last van. (na twee weken althans niet :))
[/banshax op selachii's pc]

...gamen blijft leuk...

• Da_Bink
Ik zal deze week ff bij meneer halfords binnenlopen om te kijken wat voor mogelijkheden ze daar hebben.
Pagina: 1