Advies gezocht: comfortabele over-ear koptelefoon bij littek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 14:19
Ik ben op zoek naar een comfortabele over-ear hoofdtelefoon voor mijn vrouw, en ik hoop dat jullie mee kunnen denken.

Ze heeft het syndroom van Samter, wat bij haar zorgt voor chronische poliepvorming in de slijmvliezen van haar hoofd. Ze heeft inmiddels twee keer een sanering gehad van onder andere haar binnenoor en neus- en voorhoofdholten. Hierdoor heeft ze een gehoorbeschadiging opgelopen – ze mist bepaalde frequenties doordat haar gehoorbeentjes zijn aangetast.
Gelukkig is het nu wel onder controle mbv medicijnen.

Daarnaast heeft ze hyperacusis ontwikkeld: bepaalde (hoge of scherpe) geluiden doen letterlijk pijn en zorgen voor overprikkeling.
Ze is nog steeds een enorme muziekliefhebber en mist het enorm om naar concerten, festivals, feestjes of de bioscoop te gaan. Dit doet ze dus eigenlijk al jaren niet meer.

In-ear oordopjes zijn vaak oncomfortabel (gevoelige gehoorgangen), hoewel Loops redelijk goed werken en dragelijk zijn. Over-ear is fijner, maar door een litteken achter haar oor (van de operaties) is het lastig een koptelefoon te vinden die:
- Ruime oorschelpen heeft (zodat het litteken erin “valt”)
- Zacht is aan de randen (memory foam bijvoorbeeld)
- Lichte klemkracht heeft
- Lichtgewicht is
- Goede ANC heeft (zodat ze op laag volume kan luisteren, zonder overprikkeling)
- Warme/natuurlijke klank heeft, niet te scherp of fel

We zijn van plan om bijv naar de Mediamarkt te gaan om een serie koptelefoons te passen.

We zouden dolgraag voorzichtig weer een klein concertje proberen.
Het plan is om de Loops oordoppen in te doen, en daaroverheen een over-ear koptelefoon met ANC (zonder muziek, alleen voor geluidsdemping). Heeft iemand ervaring hiermee?

Tot nu toe overwegen we de Bose QuietComfort Ultra of de Sony WH-1000XM5.

Budget is: 250-400

Alle feedback is welkom – vooral van mensen die zelf ervaring hebben met hyperacusis, gehoorschade, of littekens rondom het oor. Of kennis in welke/wat voor winkels het mogelijk is om hoofdtelefoons te passen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet hoe ze luistert, maar al eens gedacht aan een equalizer app zodat ze de boel zelf naar wens af kan regelen. Bestaat voor Apple en Android.
En in een hifi set heb je daar nog steeds de aloude equalizer :)

Als je dat als basis neemt, kun je eigenlijk gewoon naar pasvorm kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 14:19
The Eagle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:13:
Ik weet niet hoe ze luistert, maar al eens gedacht aan een equalizer app zodat ze de boel zelf naar wens af kan regelen. Bestaat voor Apple en Android.
En in een hifi set heb je daar nog steeds de aloude equalizer :)

Als je dat als basis neemt, kun je eigenlijk gewoon naar pasvorm kijken.
Dat is inderdaad wel een idee. Eens de audiogram van Adelante nagaan of daar iets in afgeleid kan worden. En de equalizer misschien tegenovergesteld instellen (missende frequenties doorlaten, de rest omlaag trekken)

Maar dat is voornamelijk om muziek te luisteren via hoofdtelefoon.

Gaat hier meer voor bioscoop, feestjes en concert bezoeken. Waardoor je eigenlijk goed leunt op ANC + eventueel extra dopjes.

Voor pasvorm gaan we eens kijken bij de Mediamarkt. Lijkt me wel de beste winkel om dat te doen.
Kan me eigenlijk geen andere winkel bedenken met een ruimte keuze (Coolblue heeft denk ik niet veel keuze in de winkel).
Of eens naar Duitsland naar de Saturn.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Ik heb een hele rits koptelefoons geprobeerd, maar inmiddels al jaren over op V-moda overear met XL earpads. Haast niet kapot te krijgen, prima geluid en vooral, de hele dag op je hoofd hebben zonder last van druk op de oren

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien eens contact opnemen met https://headphoneauditions.nl/ in Amsterdam. Ook echte hifi liefhebbers, keer een belletje doen en voorleggen voor advies kan geen kwaad :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)