A4-tje schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:38:
Keukenboer is simpel; ze vallen bijna allemaal onder dezelfde paraplu en blijven dan allemaal rond dezelfde prijs hangen qua eerste aanbod. Aan jou om die prijs omlaag te krijgen
Verzin anders gewoon een adres in de buurt.
Nou... dat valt wel mee

Er zijn zat kleinere keukenboeren die niet onder eenzelfde bedrijf vallen. Maar dat zijn meestal ook degene die niet veel schreeuwerige reclame maken. Daar zit toch echt wel verschil in.
jongetje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:53:
[...]
Precies dit, op de achtergrond kunnen ze dan de andere offerte en aantekeningen erbij halen.
Ik ben normaal ook niet zo wantrouwend maar de Mandenmakers groep is idd wel berucht. Blijkbaar ook enorm succesvol want mensen denken daar nog steeds een enorm goede deal te krijgen met de standaard toneelstukjes van overleggen met de manager voor een speciale prijs, nu snel tekenen want de prijs is alleen vandaag, etc.
Dan pak je het niet goed aan. Als je weet wat je wil (dus welke apparatuur, kastjes, indeling en boel goed ingemeten) dan kan je redelijk vlot offertes vergelijken en aanvragen. Dan is het echt niet erg dat ze je adres hebben. Zelf doe ik met dat soort zaken maar een uitspraak "het moet de beste prijs zijn. Je krijgt maar één kans om de prijs in te leveren." Je kan altijd nog zeggen dat je bij wat andere winkels gaat kijken om te vergelijken.
Zo ooit gehad met onze eigen keuken. Totaal 4 of 5 keukenboeren gehad. Bij de eerste plaatselijke keukenboer / aannemer waar we zaten een nette complete prijs ontvangen. Die verkoper had ook geen zin in het onderhandelen over de prijs. De offerte die hij uitbracht was de prijs. Hij gaf zelfs het advies: kijk ook eens bij andere keukenboeren.
Vriendin had veel gehoord over een keukenboer net over de grens in Duitsland. Daar kregen we niet de keuken die we wilden en moest nog veel apart geregeld worden. Ikea was de volgende stop. Leuk maar niet zelf zetten kostte ongeveer 50% van de keuken. Geen goed idee voor ons destijds. Toen nog op voorspraak van vrienden bij een andere plaatselijke keukenboer geweest. Van te voren aangegeven: Dit moet er in aan apparatuur. Dit is de indeling. Ik heb een prijs van andere keukenboeren en je doet één keer een prijs. Daar toorn je niet aan.
Hij wilde het heel graag een keuken verkopen. Had voordat hij de offerte gaf het een en ander besproken met de bedrijfsleider. Dit was de prijs. Bij het weglopen zei hij nog anders moet ik met inkoop gaan praten als het niet goed is. Daarop gaf ik aan dat hij nu te laat was. Dit is de prijs. Bij het weglopen keek ik op de offerte: Inderdaad duurder dan de eerste.
Week later werd ik nog gebeld: En hoe was de prijs? Ik gaf aan dat hij het niet geworden was. vanwege de prijs. Hij gaf aan dat het mogelijk was om misschien iets te doen. Toen maar even gevraagd of ik de bedrijfsleider aan de telefoon mocht hebben. Die kreeg ik aan de telefoon. Aangegeven dat zijn werknemer niet goed naar de klanten luisterde. Dat de zaak erg veel geld en reputatie verliest. Zeker als de klant aangeeft: "één prijs en geen onderhandelingen". De bedrijfsleider was het met mij eens dat het niet netjes was.
De eerste keukenboer is het geworden. Een kleine plaatselijke keukenboer. Veel voordelen zoals pas betalen na het zetten, geen aanbetaling e.d.. Een keer extra inmeten voordat de keuken definitief besteld wordt. Pas de montage doen als de hele keuken in het magazijn aanwezig is en gecontroleerd is. Controle op het verleggen van de kabels en leidingen in de keuken als dat door derden is gedaan. Montage werd zeer netjes gedaan over meerdere dagen. Na iedere werkdag werd er netjes opgeruimd e.d.. Een opperman kwam het resultaat controleren of het voldeed aan hun eisen. Mogelijk was het niet de goedkoopste keukenboer. Maar geen gezeik gehad.
Eigenlijk pak ik alles zo met het huis aan: Eerst goed onderzoeken en bedenken wat we willen. Dan offertes aanvrageven. Je moet even wat voorwerk zelf doen, meer offerte opvragen bij verschillende bedrijven en standvastig zijn. En niet alleen naar de "bekende" winkels / merken gaan.