Welke versterker heb ik nodig voor deze speakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 21:00
Ik zoek een?
Versterker.

Wat is je budget?
Als het even kan rond de 100 euro. Voor een goede reden kan het hoger, maar hoeft niet.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Beste medetweakers,
Ik heb 5 losse speakers bij elkaar geraapt en ik zou hiermee graag een leuk geluid setje willen maken voor in de woonkamer.
Voornamelijk voor het luisteren van muziek. Het gaat om:
4 keer passieve Behringer 1C
1 keer passieve sub Sony SS-W662E

Op wat voor versterker zou ik ze kunnen aansluiten?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb uiteraard gezocht op https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/aanbod/ en ook op de zoekmachine maar het lijkt erop dat hedendaagse receivers graag alleen een actieve sub lusten, en geen passieve?

Wat ik ook nog heb liggen is:
- laptop voor het afspelen van muziek
- externe geluidskaart (focusrite, kan ik aansluiten op laptop)
- pioneer djm 800

Zou dit iets zijn als volgorde?
Laptop > externe geluidskaart > Pioneer DJM 800 > Versterker > Speakers

Geen idee of de Pioneer iets toevoegt?

Wie heeft een goede tip voor versterker of iets heel anders waar ik niet aan denk?
Alvast bedankt!

Foto's:

Sub:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVFeq795uHA1_pkBpQdt0eTpUMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4nw9bIYnjclcWTLvrM3ODzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVcVVniSVBG4K_O7caYd0yqGJ04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYBH8DpcEo0mqz8inFu9ZpDS.jpg?f=fotoalbum_large

Speakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKXWkEGKK9b2iW10vURKfZkAn2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLhcj2aN1NW4gvdQjvLjFNz3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X82d0436LHS91LbFfBk0HIUlI2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrAuAdQFTveKFgT1mlxgYvdV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 16:18

Twazerty

AVCHDCoder developer

Je wilt iets met dubbel stereo doen met een sub erbij? Of richting 5.1? maar dan mis je nog een center.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
Klopt, ik dacht in elke hoek van de woonkamer zet ik een Behringer neer. Plus de sub ergens in de hoek.
Dan is het 4.1. Ik weet niet of een center speaker iets toevoegt voor het luisteren van muziek? (muziek bron is stereo lijkt me, Spotify, Tidal, enz.)
Ik heb ook nog een extra losse speaker over, een JBL Control 1C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 11:35

Theo

moederbord

Wanneer je voor dubbel stereo en en een sub wil gaan zoek je dus een actieve 2.1 versterker.. In plaats van alle soorten audiobronnen aan elkaar proberen te knopen kun je ook kijken naar bluetooth. Met name bluetooth 5 heeft echt wel de bandbreedte en bereik om goed audio te kunnen streamen naar je versterker. En als voordeel kun je dan ook je telefoon/laptop gebruiken zonder een kabel.

Het Chineese merk Aiyima maakt best goede versterkers die hier perfect aan voldoen, een actieve 2.1 versterker met line in en bluetooth ingang is bijv onderstaande. Deze is gebaseerd op een goede class D versterkerchip. De versterker kost iets van 6 tientjes, maar heeft nog wel een voeding nodig. Maar waarschijnlijk heb je vast nog wel een oudere 19-24 volt laptopadapter in huis rondslingeren die je hier ideaal voor kunt gebruiken.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004709482801.html

Zelf heb ik al vier jaar soortgelijke Aiyima 2.0 versterker staan die twee B&O Penta's aanstuurt via Bluetooth. Het is bijna schelden in de kerk dat zulke speakers zo'n versterker hebben :P Maar het geluid is gewoon goed, en beter dan de Sony versterker die ik daarvoor had (en daarna voor 300 euro tweedehands heb verkocht...) Gebaseerd op deze ervaring kan ik dit soort versterkers echt aanraden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
Bedankt voor de tip Theo.
Maar wat ik nog niet begrijp ... hoe kan ik de 4 Behringer speakers aansturen (en sub uiteraard) met deze 2.1 versterker?
Ik zou wel graag uit alle 4 de Behringers tegelijk geluid willen horen :).
Bluetooth zou inderdaad een leuke extra zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pietabrow schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:07:
Bedankt voor de tip Theo.
Maar wat ik nog niet begrijp ... hoe kan ik de 4 Behringer speakers aansturen (en sub uiteraard) met deze 2.1 versterker?
Door twee speakers per uitgang aan te sluiten. Alleen zijn die kastjes van je 4ohm weerstand, als je er twee doorlust wordt dat 2ohm en er zijn niet zo heel veel hi-fi versterkers die daar mee om kunnen gaan. Een random 5.1 AV-receiver die 4ohm speakers aan kan is een beter idee. Iedere speaker zijn eigen aansluiting, alleen de AV-receiver op stereo instellen en vertellen dat de center-speaker niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
Bedankt jadjong voor je antwoord.

Hier heb ik een random 5.1 AV-receiver gevonden:
v&a aangeboden: Onkyo TX-SV373 5.1 270W Dolby Digital Surround Home Theater

Echter.. de sub-out is een tulp-uitgang en niet een speakerdraad-uitgang.
Hoe kan ik dan het beste mijn passieve sub aansluiten op een AV-receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

jadjong schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:14:
[...]

Door twee speakers per uitgang aan te sluiten. Alleen zijn die kastjes van je 4ohm weerstand, als je er twee doorlust wordt dat 2ohm en er zijn niet zo heel veel hi-fi versterkers die daar mee om kunnen gaan. Een random 5.1 AV-receiver die 4ohm speakers aan kan is een beter idee. Iedere speaker zijn eigen aansluiting, alleen de AV-receiver op stereo instellen en vertellen dat de center-speaker niet aangesloten is.
Je kunt de speakers ook en serie aansluiten. Dan wordt het 8 ohm per kanaal.
Pietabrow schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:27:
Bedankt jadjong voor je antwoord.

Hier heb ik een random 5.1 AV-receiver gevonden:
v&a aangeboden: Onkyo TX-SV373 5.1 270W Dolby Digital Surround Home Theater

Echter.. de sub-out is een tulp-uitgang en niet een speakerdraad-uitgang.
Hoe kan ik dan het beste mijn passieve sub aansluiten op een AV-receiver?
Door bijvoorbeeld de versterker aan te sluiten waar naar gerefereerd is. Je hebt een versterker nodig voor je sub.

[ Voor 34% gewijzigd door Twazerty op 29-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Twazerty schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Je kunt de speakers ook en serie aansluiten. Dan wordt het 8 ohm per kanaal.

[...]

Door bijvoorbeeld de versterker aan te sluiten waar naar gerefereerd is. Je hebt een versterker nodig voor je sub.
Die passieve 'sub' kan 'ie beter meteen omwisselen voor een actieve variant zodat 'ie die ook gewoon op een 'goedkope' 2:1 versterker (of reciever) kan gaan aansluiten.

Passieve subwoofers komen (meestal) uit goedkope, door de fabrikant vooraf samengestelde 'MiDi - Hi-Fi' setjes welke je in één koop aanschaft en als er iets aan stuk gaat ook weer in één keer als zijnde gehele set mag gaan.afvoeren naar.... Als setje misschien leuk voor even (op een 'tienerkamer' ofzo) maar als het stuk gaat ook meteen alles opruimen.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 29-06-2025 20:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

mee eens. Een actieve sub op marktplaats scoren is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietabrow
Oke heel erg bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik dan ga voor een actieve sub en een AV-receiver.
Daar is genoeg 2e hands aanbod van dus dat moet vast goedkomen.
Fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of nog een aparte mono versterker voor je bestaande sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

defusion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:25:
Of nog een aparte mono versterker voor je bestaande sub.
Met een, op die specifieke 'sub' afgesteld, cros-over filter? Of wil je er gewoon het hele spectrum heen gaan laten sturen om vervolgens maar te gaan hopen op een beetje 'laag'...

:P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1