Airco buitenunit op schuin dak.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-07 20:30
Mijn vraag:

Wie heeft er ervaring met de plaatsing van een airconditioning unit op het schuine dak? Voor koeling van de zolder slaapkamers.

Vanuit esthetische overweging is een unit aan de gevel geen optie. Ik woon in een jaren 30 woning en vanaf de begane grond naar de zolder is ook geen optie.

Het betreft ook nog een gespiegeld huis, dus ik deel een binnenmuur met de buren en zodanig ook nog een kilgoot tussen de daken van de ons huis. Zie plaatje 1.

Een aircoman heeft in zijn offerte een dragende beugel opgenomen, die hij laat fabriceren door een bedrijf in zijn netwerk. De beugel ligt dan op de pannen ( ook van de buren) en laat de buitenunit eigenlijk zweven boven de kilgoot. Zie plaatje 2.

Ik weet ook dat er dakbeugel / consoles zijn die je aan je panlatten maakt en dat dan de buitenunit " op je eigen dak " staat. Zonder gaten te boren in dakpannen.

De aircoman had geen goed gevoel bij de beugels, die op draadeinden staat en door je pannen heen moeten worden geboord. Daar heb ik wel beelden bij, dat het meer lekkage gevoelig is.

Wie heeft er ervaring met de optie van plaatje 1. Het gaat om een buitenunit voor een 2.0kw installatie van Mitsubishi of Daikin.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommy2005
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlAByhjYNOqxXTw_6H5Ohkup0Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2otK5wChTWGNqy32ZbgFdXdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26

Theo

moederbord

Optie twee is vaak lastig om uit te voeren omdat je hiervoor goedkeuring van je buren voor nodig hebt omdat je over de erfgrens heen gaat. Dit zorgt er dan ook voor dat er contactgeluid richting je buren kan gaan. Je zal dit dus formeel moeten vastleggen omdat zij je hier een erfdienstbaarheid gaan verlenen. Doe je dit niet dan is de kans aanwezig dat je nieuwe buren (mochten je huidige ooit verhuizen) het niet eens zijn met je constructie en je deze moet verwijderen...

Maar waarom zou je bij optie 1 door de dakpan heen moeten boren? Half Nederland heeft grote zonnepanelen op het dak liggen, en bij deze wordt er ook nooit door een dakpan heengeboord, en liggen deze gemonteerd aan de panlatten of de balken die zelfs daar nog onder liggen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
Theo schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:48:
Optie twee is vaak lastig om uit te voeren omdat je hiervoor goedkeuring van je buren voor nodig hebt omdat je over de erfgrens heen gaat. Dit zorgt er dan ook voor dat er contactgeluid richting je buren kan gaan. Je zal dit dus formeel moeten vastleggen omdat zij je hier een erfdienstbaarheid gaan verlenen. Doe je dit niet dan is de kans aanwezig dat je nieuwe buren (mochten je huidige ooit verhuizen) het niet eens zijn met je constructie en je deze moet verwijderen...

Maar waarom zou je bij optie 1 door de dakpan heen moeten boren? Half Nederland heeft grote zonnepanelen op het dak liggen, en bij deze wordt er ook nooit door een dakpan heengeboord, en liggen deze gemonteerd aan de panlatten of de balken die zelfs daar nog onder liggen..
Hoi Theo,

Ik denk dat het komt omdat de aircoman zelf geen goed gevoel had bij de installatie op draadeinden. Hij gaf aan dat de klant dat wel wilde. Mogelijk komt de optie schuin dak / buitenunit minder vaak voor. Ik zie natuurlijk ook wel overal de units op het dak van de garage staan en dan de goot tot aan de zolder. Maar dat is voor ons huis met al het sier metselwerk in de gevel echt geen optie.

Ik ben.het met je eens dat de variant van de bevestiging zoals de zonnepanelen een prima optie kan zijn. Ik verbaas mij er dan ook over dat hij er zelf niet mee is gekomen.

Dank je wel voor je reactie in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Tuin is geen optie? Eventueel relatief dicht bij de gevel, maar niet er tegenaan? Dit is wel een lastige en risicovolle situatie. Je kunt er lastig bij en zit met risico's op lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Dit lijkt me qua geluidsbelasting naar de buren gewoonweg onmogelijk.
Heb je al een berekening laten doen of zelf gedaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-07 23:16
Ik zou kijken of zoiets mogelijk is:Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/3c/2a/69/3c2a690d0bb09f476c58e53084106ba3.jpg
Sommigen kun je zelfs door het dak naar beneden laten zakken voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:51
Optie 2 kun je eigenlijk wel vergeten. Tenminste: Ik kan me niet voorstellen dat een buur daar aan mee gaat werken. Je krijgt er mooi contactgeluid voor terug.

Welke aircoboer stelt dit voor?
En precies wat @Yaksa ook aangeeft maak een berekening of laat er een maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Jan Workum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:26:
In beginsel kan deze console worden gebruikt als je er 2 aluminium profielen (DHZ) op monteert, of misschien is de console ook verstelbaar dat de gewenste opstelling mogelijk is?[Afbeelding]
@tommy2005 Zie de afbeelding bij deze post. De beugel hangt aan de panlat en er wordt dus niet in de pannen geboord.

Geluid blijft wel een punt bij deze opstelling richting de buren. Niet te licht over denken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Oh ja, optie 2 hoef je niet eens ter sprake te brengen. Dat wordt hem echt niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
TwingyTwingy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:39:
Tuin is geen optie? Eventueel relatief dicht bij de gevel, maar niet er tegenaan? Dit is wel een lastige en risicovolle situatie. Je kunt er lastig bij en zit met risico's op lekkage.
Het huis heeft verdiepingen van 3 meter hoog. Vanaf de grond moet de leidingen dan circa 8 meter omhoog en dan via een bocht over de boeiboorden heen. Dat is esthetisch niet mooi. Om nog maar te zwijgen over een koof tegen de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tommy2005 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Het huis heeft verdiepingen van 3 meter hoog. Vanaf de grond moet de leidingen dan circa 8 meter omhoog en dan via een bocht over de boeiboorden heen. Dat is esthetisch niet mooi. Om nog maar te zwijgen over een koof tegen de gevel.
De leiding kan ook gelijk naar binnen en van daaruit omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Zijn de buren van plan airco te installeren? Zo ja, kan optie2 wel haalbaar zijn als je dit kan verkopen als handig voor hun airco ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-07 15:58
Houdt wel rekening met toegankelijkheid van de buitenunit voor onderhoud.
Ik zie wel eens buitenunits op de meest onmogelijke plekken geïnstalleerd.
Pagina: 1