Solaredge PV uitbreiden met batterij: Solaredge vs plugin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtpunt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07 21:58
Ik wil me voorbereiden op een gesprek met een verkoper (een bedrijf dat Solaredge installeert) over thuisbatterij. De verkoper gaat natuurljk allerlei voordelen van Solaredge benoemen. Ik wil wat sterker staan om bepaalde argumenten te nuanceren.

Ik overweeg dus een 5kWh batterij te plaatsen, om mijn zelfverbruik te verhogen (nu rond 40-45%).
Ik heb nu 7600Wp zonnepanelen en een hybride 5kVA omvormer SE5000H.

Logische keuze zou zijn om voor een 48V batterij van Solaredge te gaan.
Technisch de betere optie, want minder DC/AC verliezen, 1 geïntegreerd EMS, alle monitoring geïntegreerd in 1 app.

Maar de prijs zal ook navenant duurder zijn dan een batterij van een ander merk, en al zeker tov een pluginbatterij.

Welke argumenten ten voordele van een Solaredge batterij zijn écht doorslaggevend , welke klinken alleen maar goed?
Hoeveel mag die solaredgebatterij duurder zijn dan een pluginbatterij om de nadelen van plugin te compenseren?

Ter info, ik woon in België, heb een EV thuislader, geen warmtepomp.
1 fase.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-09 18:42
Hey, op de monofasige omvormer kan je enkel de SolarEdge Energy bank aansluiten . Deze is 400volr en 9,6kwh groot.
De 48volt batterij kan enkel op de 3 fasige hybride omvormer.
Je kan wel wachten tot de nieuwe huishoudelijke batterij uitkomt , zo commercieel te koop zijn eind dit jaar, begin volgend jaar. (De nexis reeks deze is modulair in stappen van ongeveer 4,5kwh en gaat zowel op de mono als driefasige omvormers werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtpunt
  • Laatst online: 19-07 21:58
OK! En hopelijk gaat die nieuwe reeks dan ook wat gunstiger geprijsd zijn :)

Met hun prijsaanbieding (incl btw, plaatsing, keuring...) zou ik mijn huidige jaarfactuur naar 0 moeten herleiden om er over 7 jaar netto op te winnen. En dat is natuurlijk onmogelijk. Of de elektriciteitsprijzen zouden serieus moeten exploderen.

Ondertussen wil ik wel uitkijken voor een andere oplossing om mn zonne-energie op te slaan en zelfvoorzienendheid te verhogen.
Al zal de oplossing dan technisch wat minder elegant zijn. Meer omvormerverliezen, geen geïntegreerd EMS...

Alleen weet ik niet hoe beginnen. Plug-in-batterij OK, maar wat dan met de sturing, veilige opstelling, keuring,...

Ik weet niet goed waar te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09 16:05
Is fundamentele keuze. Wel of niet integreren met Solaredge batterij. DC koppeling en geen omzettingsverlies.
Ik heb ook solaredge panelen en ben al tijd de voors en tegens aan het afwegen. Wil je een beetje rendement (tot maximaal 2400 watt)hebben van de plugin dan liefst direct aansluiten op een aparte groep in de meterkast en op dezelfde fase waar ook je zonnepanelen op zitten als je een 1-fase omvormer hebt. Daar is je netbeheerder je dankbaar voor. Aansluiten op een gedeeld stopcontact kan maximaal tot 800 watt.
Zendure is een mooie plugin optie. Nu met extra korting te bestellen.
Ik neig nu toch naar een geïntegreerde solaredge oplossing. Moet ik wel mijn se3500h vervangen door een 3 fase omvormer. De solaredge 400v zou ik nooit doen. Is gedateerde en dure batterij die je alleen buiten of in een vrijstaande garage of schuur moet plaatsen. De lithium ion accu is toch minder brandveilig dan de lithium ijzersulfaat accu. Je zou ook je pv installatie kunnen aanpassen. Optimizers eruit als je geen achaduwprobleem ( heb ik wel)krijgt en een willekeurig andere omvormer. Dan kun je met veel meer andere merken thuisbatterijen een dc koppeling maken. Solaredge is wat dat betreft toch een veel meer gesloten architectuur en lastiger te integreren. Hoop dat het een beetje helpt bij je afweging. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frederik1961
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 14:34
Ik stond in april van dit jaar voor het zelfde dilemma. Solaredge, Sigenergy, Alpha ESS hadden allen zo hun voordelen. Doorslag voor SE gaf de gekoppelde Backup, waar bij uitval de zonneproductie gewoon doorloopt en de batterij blijft vullen. Systeem is einde mei geïnstalleerd en ik ben plezierig verrast door de goede AI van Solaredge ONE. Geen afschakelingen meer vanwege >253V door uitgesteld laden, 's ochtends nog ff de laatste verdiensten door tussen 7 en 8 de prijspiek mee te pakken, daadwerkelijk op kwartierprijzen sturen.

Systeem: 55 panelen (ONO, ZZO, WZW), 18.6 kWp, SE10K Home Hub, 24,25 kWh (5*4.85 kWh) 48 Volt batterij, Backup.
Ingesteld op Time of Use (ToU) profiel voor maximalisering opbrengsten (factuur Tibber Juni: - € 218,56 ).

Tot 31/7 loopt via SE nog de Charged UP-actie met € 1500 cashback bij 2 batterijen + omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue74uhBMUQTVAgwMS7qPu--dqf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5Amft2ne3K2LRU0ghmy46qT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Frederik1961 op 17-07-2025 10:53 . Reden: toevoegen data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 07:59
De actie is verlengd t/m 30 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 10:50
Frederik1961 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:27:
Systeem: 55 panelen (ONO, ZZO, WZW), 18.6 kWp, SE10K Home Hub, 24,25 kWh (5*4.85 kWh) 48 Volt batterij, Backup.
Ik zit voor exact dezelfde setup te kijken, alleen ongeveer de helft minder aan kWp. Wat mij nog een beetje tegenhoudt is de maximale (ont)lading van de batterijen: 5kW totaal over alle 3 de fases. Daar zit je zo aan. Wat is jouw ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
stefan14 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Ik zit voor exact dezelfde setup te kijken, alleen ongeveer de helft minder aan kWp. Wat mij nog een beetje tegenhoudt is de maximale (ont)lading van de batterijen: 5kW totaal over alle 3 de fases. Daar zit je zo aan. Wat is jouw ervaring hierin?
Hoe vaak gebruik je dan 5kW in 1 keer? Dat is bij mij echt op 1 hand te tellen de afgelopen maanden. Autoladen zal er wel 1 van zijn maar dat hebben wij nog niet. Kookplaat, maar dat is ook maar heel sporadisch. Wat verder?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1961
@stefan14 5kW is ruim voldoende indien je zelf de controle over de batterij houdt. Elke dag zijn er wel 2-3 uur waarin je jouw overschot tegen een goede prijs aan het net kunt leveren. Enige reden om te denken aan een omvormer >5kW zou handel op de onbalansmarkt zijn. Dat zou ik met deze configuratie zonde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
@No Hands @Frederik1961: Als ik mijn historische data bekijk zie dagelijks meerdere pieken van ~7-8 kW, verspreid over de hele dag. Deels veroorzaakt door koken (ovens/kookplaat) maar ook deels door overige. Soms wel tientallen per dag, en om nou heel de dag bezig te zijn met opletten wanneer iets aan mag vind ik ook niet wenselijk.

Handelen op de onbalansmarkt wil ik niet. Doel is grootste gedeelte van het jaar onafhankelijk te zijn van het net. Evt. wat terugleveren in de dure uurtjes (dynamisch). En in de winter de accu volgooien op de goedkoopste uren om daar dan de rest v/d dag op te draaien incl warmtepomp etc.

Willekeurige dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jBwcg-xrkQDJBLXmtJvwKolrhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zehti9e02Ve7lL1C4U5MFlpj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik1961
@stefan14 Hier hoef je niet echt op te letten tenzij je off grid wenst te zijn. Die pieken worden door het net opgevangen en zijn ws < 1 kWh/dag. Een permanent verbruik van 3-4 kW tussen 10 en 18? Is dat zakelijk of privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
stefan14 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:53:
@No Hands @Frederik1961: Als ik mijn historische data bekijk zie dagelijks meerdere pieken van ~7-8 kW, verspreid over de hele dag. Deels veroorzaakt door koken (ovens/kookplaat) maar ook deels door overige. Soms wel tientallen per dag, en om nou heel de dag bezig te zijn met opletten wanneer iets aan mag vind ik ook niet wenselijk.

Handelen op de onbalansmarkt wil ik niet. Doel is grootste gedeelte van het jaar onafhankelijk te zijn van het net. Evt. wat terugleveren in de dure uurtjes (dynamisch). En in de winter de accu volgooien op de goedkoopste uren om daar dan de rest v/d dag op te draaien incl warmtepomp etc.

Willekeurige dag:
[Afbeelding]
Het gaat me geen moer aan verder maar ik vraag me echt af of jij niet bovengemiddeld elektrische zaken gebruikt in je woning. Ervan uitgaande dat het een woning is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
Laat ik het zo zeggen, ik probeer m'n eigen opwek zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Dit jaar alvast wat lopen experimenteren om de afschaffing salderen voor te zijn.
Pagina: 1