Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witzer02
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20-08 11:10
Mijn vraag
Dag allen, sinds 2 weken heb ik het probleem dat bij het opstarten van mijn pc beide schermen constant uitvallen. Wanneer ik mijn geluid aanzet krijg ik ook het geluidje alsof iets word gedisconnect. Ik heb de pc al een keer open gemaakt en gezorgd dat alles goed vast zit. Ook de monitors gecheckt of alles goed vast zat. Vaak als ik met de fysieke uit-knop de pc uitschakel, en weer opstart is het probleem verholpen maar zoals je kan voorstellen is dit best irritant. Sinds vandaag beginnen de schermen ook met knipperen als de pc uit slaapstand komt. Weet iemand hoe dit op te lossen, ik kon hierover online niks vinden. Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor 1: Lenovo G27q-20
Monitor 2: Acer Nitro XV240Y V
Moederbord: MSI MPG Z490 Gaming Plus
Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 3060 Ventus 3X 12G OC van MSI
Processor: Interl Core i5-10600KF

Als meer info nodig is hoor ik het graag :)

Beste antwoord (via Witzer02 op 20-08-2025 11:10)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32
Witzer02 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:00:
Vaak als ik met de fysieke uit-knop de pc uitschakel, en weer opstart is het probleem verholpen maar zoals je kan voorstellen is dit best irritant. Sinds vandaag beginnen de schermen ook met knipperen als de pc uit slaapstand komt.
Probeer eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
Dat kan soms vreemde problemen oplossen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Hier was dat bijvoorbeeld ook de oplossing bij een ander video probleem:
Meerdere beeldschermen instellen (VGA wordt niet altijd gedetecteerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kabel rot... Probeer eens een andere hdmi kabel.

(Kabel rot is sarcastisch, maar aan de andere kant, alijn monitoren problemen zijn in het verleden veroorzaakt door een hdmi kabel.)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Test de kabels en monitors met een laptop (evt lenen). Meten is weten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32
Witzer02 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:00:
Vaak als ik met de fysieke uit-knop de pc uitschakel, en weer opstart is het probleem verholpen maar zoals je kan voorstellen is dit best irritant. Sinds vandaag beginnen de schermen ook met knipperen als de pc uit slaapstand komt.
Probeer eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
Dat kan soms vreemde problemen oplossen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Hier was dat bijvoorbeeld ook de oplossing bij een ander video probleem:
Meerdere beeldschermen instellen (VGA wordt niet altijd gedetecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:52
jack zomer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:40:
Kabel rot... Probeer eens een andere hdmi kabel.

(Kabel rot is sarcastisch, maar aan de andere kant, alijn monitoren problemen zijn in het verleden veroorzaakt door een hdmi kabel.)
Dit zou ik ook proberen als het om één scherm ging, maar bij twee tegelijk? De kans dat twee verschillende beeldschermen en twee verschillende kabels op hetzelfde moment hetzelfde problemen hebben is niet zo groot denk ik. Ik zou toch zoeken naar iets waar beide bij elkaar komen (videokaart/computer) en dan hardware en software controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:12
Sjaak-k schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Dit zou ik ook proberen als het om één scherm ging, maar bij twee tegelijk? De kans dat twee verschillende beeldschermen en twee verschillende kabels op hetzelfde moment hetzelfde problemen hebben is niet zo groot denk ik. Ik zou toch zoeken naar iets waar beide bij elkaar komen (videokaart/computer) en dan hardware en software controleren.
Ik weet niet hoe de monitoren aangesloten zijn, als dmv daisy chaining is, kan het alsnog één rotte kabel zijn. Dus de vraag aan TS: hoe zijn je monitoren aangesloten op je PC? Display port, HDMI, USB3?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sjaak-k schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Tenzij de ene rotte kabel door dat hij rot is de gpu ook een zacht tikkie geeft.
En die daarom over zijn nek gaat...

Testen en testen.
Kabels uitsluiten, monitors appart aansluiten en uitsluiten.. etc.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:52
Saint2Saint schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet hoe de monitoren aangesloten zijn, als dmv daisy chaining is, kan het alsnog één rotte kabel zijn. Dus de vraag aan TS: hoe zijn je monitoren aangesloten op je PC? Display port, HDMI, USB3?
Beide schermen hebben maar 1 Displayport en HDMI, ze zouden dus apart van elkaar aan de computer moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:12
Sjaak-k schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Beide schermen hebben maar 1 Displayport en HDMI, ze zouden dus apart van elkaar aan de computer moeten zitten.
Je hebt helemaal gelijk, scherp! Ik zal voortaan eerst koffie pakken voordat ik ga reageren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1