Nieuwe game pc (€ 2.500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FromDowntown
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-07 12:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wordt hoofdzakelijk gebruikt voor gamen. Voornamelijk sim games en World of Warcraft. Ik blijf een fan van de oude(re) Fallout, Elder Scrolls en Xcom games, maar zou graag ook nieuwere games voluit kunnen spelen / modden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik geef er de voorkeur aan niet meer dan € 2.500 uit te geven aan het systeem zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik kan geen componenten meenemen van mijn oude pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast een nieuw systeem heb ik ook in ieder geval een nieuwe monitor nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor: 9800x3d. Ik heb in diverse topics gelezen dat het verschil tussen de 7800x3d en 9800x3d minder relevant wordt naarmate de resolutie hoger wordt, maar ook dat juist o.a. WoW en Stellaris baat hebben bij de 9800x3d over de 7800x3d.
Videokaart: Ik heb vooralsnog gekozen voor een 9070xt. Een 5070ti of 5080 is uiteraard een alternatief, maar bespaar hier liever iets op om over enkele jaren weer een videokaart upgrade te doen. Om die reden is ook (alvast) gekozen voor een zwaardere voeding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een stil systeem, maar ook een die goed gekoeld kan worden. Bij de door mij gekozen versie van de 9070xt schijnt de vram aan de hete kant te lopen, en ik heb geen idee welke kast / koeling hierbij geschikt is. Ik geef niet heel veel om rgb.

Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen om te overklokken

Wat verwacht je van ons?
Dit is het eerste game systeem dat ik ga bouwen sinds 2015(!!) en heb geen specifieke kennis van computeronderdelen. Ik heb uiteraard de diverse topics/reviews op het forum gelezen, maar vraag mij af of voor de juiste componenten is gekozen. Mijn hulpvraag aan jullie:
- Controle van de gekozen componenten (voornamelijk ram/moederbord/kast en koeling);
- Aanbevelingen/verbeterpunten: Bijv. vervanging van stock ventilatoren / is processorkoeler voldoende etc etc;
- Aanbevelingen voor een geschikt beeldscherm. (Beeldscherm zit niet inbegrepen bij het eerder genoemde budget.

Alvast bedankt voor alle hulp!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 720,99€ 720,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,90€ 71,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,19€ 29,19
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 209,90€ 209,90
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 165,99€ 165,99
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 232,99€ 232,99
Totaal€ 2.154,86

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Keurig systeem.
Moederbord goedkoper alternatief met WiFi is de uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI en die heeft ook een volledige featureset.

Je PSU is erg overkill. Zelfs de 5080 met overclock draait makkelijk op een 850W. uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W is een mooi alternatief. Als je denkt een 5090 te gaan kopen is die 1000W wel nuttig.

Beeldscherm heb ik toevallig net een nieuwe van DELL met een IPS Black paneel (LG fabrikant). Erg mooi.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekar op 30-06-2025 11:58 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FromDowntown
Dank voor de reactie Dekar. Wordt gewaardeerd. Ik ga die voeding aanpassen.

Wat is de ervaring met meegeleverde fans bij behuizingen? Is het in verband met koeling en geluidproductie aan te raden om deze te vervangen? En voor processorkoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Bouwer21000

Bigger number better

Nog een moederbord alternatief:
uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)
B850 is niet per sé nodig voor de 9000 serie, hoef je alleen even de bios te updaten als dat nog niet gebeurd is. Die X670E kan ook, maar wederom een beetje overkill en vooral extra features die alleen interessant zijn als je ze specifiek moet hebben.

64GB RAM is ook vrij overkill voor een gaming pc, of je moet games spelen die echt heel erg veel RAM gebruiken (modded Cities Skylines o.i.d.)
Ik zou voor 32GB gaan: uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K

Tip voor de voeding: uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
FromDowntown schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:18:
Dank voor de reactie Dekar. Wordt gewaardeerd. Ik ga die voeding aanpassen.

Wat is de ervaring met meegeleverde fans bij behuizingen? Is het in verband met koeling en geluidproductie aan te raden om deze te vervangen? En voor processorkoeling?
koeling is goed genoeg. daar kom je meer dan prima mee weg.

MIjn ervaring met stock casefans is dat ze altijd wel matig zijn tenzij de case van een bekende fan leverancier is (zoals Be Quiet). Al helemaal omdat je voor 3 tientjes een goed presterende 5pack van Arctic op de kop tikt: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
In deze case kan je voor 3x een 140mm kwijt, boven 2x en achter nog 1. Onder past enkel 120mm, als je dat ook wilt vullen dan kan je nog 2 losse van de 120mm variant kopen: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm

of het echt veel uit gaat maken is natuurlijk aan jezelf. Ik gebruik zelf ook arctic p14 en p12 fans, en ik vind ze heerlijk stil en koel draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik vind de fans prima. Heb een stil en koel systeem. Heb ze op minimale RPM staan wanneer ik de pc idle gebruik, en onder hogere loads maakt het wel wat meer geluid. Maar zeker niet storend.

Mijn GPU wordt redelijk warm met dit weer. PC staat ook op zolder. Dus eventueel kan je een derde 140mm ventilator voorin toevoegen, zodat die lucht je PSU compartiment inblaast. En/of een 120mm als bottom intake.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FromDowntown
Dank voor de tips allen. Ik heb de configuratie aangepast. De onderdelen zijn besteld en onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalejezus
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-07 11:25
@FromDowntown Weet niet of je nog makkelijk aanpassingen kan maken maar deze 5080 heeft echt super aanbieding gekregen via Alternate, zelf aangeschaft hij is nu wel even out of stock maar binnen 3 weken heb je hem binnen na bestelling
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS€ 1.029,-€ 1.029,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,-
Pagina: 1