terras leggen tegen schuin afgemetselde muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klushuis
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-07 13:04
Hi,

Tijdens onze verbouwing hebben ze een schuifdeur geplaatst, maar de afwerking is vanaf de buitenkant gezien niet echt goed gedaan. Doordat we een natuursteen (travertin) terras strak tegen de gevel willen aanleggen, merken we nu hoe onhandig en lelijk het schuinafgemetselde randje is.

We willen over de hele breedte natuursteen traptreden plaatsen. Die kunnen dus niet strak tegen de muur waar de schuifpui zit. Hoe kunnen we dit het netst bestraten. Zelf dachten we de traptreden iets boven de cementlaat en dan opvullen met siergrind?

Graag jullie hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klushuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s68Goijx8dEV8GRNX3wm-4MIdnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIgLvo9OtiGHn64SsO2inzhH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMCrBUA0UhermOuXkKEXU7ZhUfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EMZaqc81AY5coBfLvvFABVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07bheBq7kSksCRYMb2PCggNqSeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ0DAb2AJIWIC4i9ZFYgSupG.jpg?f=fotoalbum_large

En de foto’s ter verduidelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
Staat de deur nu niet verticaal, of is het een schuin tov de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
even dat cement wegtikken en je terras eroverheen laten steken

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klushuis
@99ruud99 het is vanaf de tuindeuren schuin afgemetseld richting de tuin toe.

@No Hands als ik het al wegtik, dan zit ik nog met die verspringing en zagen in grote natuursteen traptreden is ook nog wel een uitdaging denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Klushuis schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:03:
@99ruud99 het is vanaf de tuindeuren schuin afgemetseld richting de tuin toe.

@No Hands als ik het al wegtik, dan zit ik nog met die verspringing en zagen in grote natuursteen traptreden is ook nog wel een uitdaging denk ik.
Dan doe je er een randje split in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:32
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar is het probleem dat de traptreden breder zijn dan de opening waar het kozijn in valt? In dat geval kan je toch eenvoudig een hoekje uit elke kant van die trede slijpen? Even werk, maar niet erg moeilijk. Ik zie het probleem niet zo in dat geval.

Of begrijp ik het niet goed?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klushuis
De traptreden zijn 100x35x15 en het is travertin, weet niet hoe makkelijk je daar een stukje uit zaagt, zonde als t mis gaat want zijn dure treden😅. Daarnaast is het probleem vooral dat schuine randje, als je het wegtikt liggen we te hoog met de treden en dan verspringt ie dus bij de muur waaar het kozijn niet zit.

Kan zijn dat ik het een beetje cryptisch uitleg😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 13:55
je moet je terras inderdaad ophogen. normaliter leg je de tegel tegen onderkant dorpel aan.

Zelf bij ons heb ik met oude stenen op wat bij jou het cement randje is een rij stenen gemetseld, net onder het "maaiveld" een dorpeltje geplaatst die onder het kozijn valt. (zoekterm; natuurstenen dorpel)
Dan de tegels tegen de dorpel aan leggen zodat je een strakke overgang hebt met iets ruimte voor mogelijk afwatering.

Zie ook; pjot1 in "Ligt het terras te hoog?"

[ Voor 5% gewijzigd door soepah op 30-06-2025 16:15 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
soepah schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:14:
je moet je terras inderdaad ophogen. normaliter leg je de tegel tegen onderkant dorpel aan.

Zelf bij ons heb ik met oude stenen op wat bij jou het cement randje is een rij stenen gemetseld, net onder het "maaiveld" een dorpeltje geplaatst die onder het kozijn valt. (zoekterm; natuurstenen dorpel)
Dan de tegels tegen de dorpel aan leggen zodat je een strakke overgang hebt met iets ruimte voor mogelijk afwatering.

Zie ook; pjot1 in "Ligt het terras te hoog?"
Net niet tegen de onderkant dorpel aan zou ik zeggen. Er tegen geeft wellicht (sneller) houtrot aan de onderkant van de dorpel.

Hoewel iets minder mooi, had ik wel een DTS dorpel erin laten leggen. Dat voorkomt echt een hoop schade aan de dorpel door houtrot en kun je prima tegen straten.

@Klushuis nieuwe tegels leggen zoals je grinttegels en er een soort dorpel (precies op maakt) 'opleggen' zodat je prima onder je houten dorpel kunt blijven ?
Sorry, precies zoals soepah ook aangeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-06-2025 17:07 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klushuis
Er komen ook nieuwe tegels en we gaan de hele tuin ook ophogen dus dat wisten we al, het gaat nu echt puur om de afwerking, klein afstapje is niet erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 08:43
In de travatin/natuursteen kun je een uitsparing/sponning zagen, flex met de goede schijf. Als je dit spannend vindt doe je het in een aantal stappen ipv in een keer de precieze maat ;-)
Pagina: 1