Rolluik met nood accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
We willen een rolluik plaatsen voor een deur die toegang geeft tot het platte dak. Nu willen we daar graag een nood accu aan koppelen ivm brand en stroomuitval (je hoopt dat je hem nooit nodig hebt maar just to be safe). Nu stelde de installateur voor om hem op anders op solar te installeren, maar het rolluik staat vooral op het Noorden dus ik ben bang dat hij te weinig zon krijgt om op te laden. Wat is jullie ervaring met een nood accu of hebben jullie tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je persé een rolluik wil voor een vluchtroute dan zou ik een rolluik met handbediening nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Zelfs met rolluiken op Noord-Oost die ook nog eens dagelijks in de winter gebruikt worden raakt de accu niet leeg. Vraag is alleen hoelang houdt de accu het uit want dat is denk ik eerder de beperkende factor, zowel wat betreft levensduur als bestand tegen brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
MarkyB schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:
Als je persé een rolluik wil voor een vluchtroute dan zou ik een rolluik met handbediening nemen.
Met handbediening werd ook niet aangeraden als je het vanwege vluchtroute deed las ik omdat de band niet goed tegen de warmte kan. Daardoor kwam ik op een nood accu uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

Onbekend

...

Bij een vluchtroute wil je zo snel mogelijk het pand verlaten.
Niet dat je eerst 30 seconden moet wachten voordat handmatig of automatisch de vluchtroute is vrijgemaakt.

Een rolluik is hier dus niet geschikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je kan ook vlucht-rolluiken krijgen. Dan zit het rolluik op een extra scharnierend frame, dat je (net als de deur zelf) gewoon open kan klappen/draaien als je met spoed naar buiten wilt.

Heeft dan waarschijnlijk geen/minder inbraakwerende functie. Behalve dat je vanaf de straat niet kan zien dat dat rolluik wegklapbaar is.

Je kan dan natuurlijk ook kijken of een screen voldoende is ipv een rolluik. Worst case hang je een mes aan de muur om het open te snijden in geval van nood. Wel checken of de deur naar binnendraait in dit geval..

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 29-06-2025 13:01 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:16
supercrazy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Met handbediening werd ook niet aangeraden als je het vanwege vluchtroute deed las ik omdat de band niet goed tegen de warmte kan. Daardoor kwam ik op een nood accu uit.
Een elektrisch rolluik met noodbediening is niet met een band maar met een slinger.
Of je daar op wil wachten in geval van nood is maar de vraag.
Die noodbediening is meer bedoeld in geval van stroomuitval.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
De monteur heeft een Solar optie aangeraden. Met band kan niet bij die deuren, waarschijnlijk omdat het deuren zijn bij een schuin dak waarbij het schuine dak aan de zijkanten doorloopt, er zit dus geen muur verder naast om het zo te verwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

supercrazy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:17:
De monteur heeft een Solar optie aangeraden. Met band kan niet bij die deuren, waarschijnlijk omdat het deuren zijn bij een schuin dak waarbij het schuine dak aan de zijkanten doorloopt, er zit dus geen muur verder naast om het zo te verwoorden.
Ik heb hier sinds een jaar of 3, en ook tot volle tevredenheid, aan de voorzijde van m'n huis (noordkant) ook rolluiken waarvan de (Somfy) motoren middels Solar Power bediend worden. Het solarpaneel zit daarbij direct onder de dakgoot dus die dingen krijgen eigenlijk nooit direct zonlicht te zien....

Betreffende rolluiken gaan meestal maar één keer per dag open en weer dicht (soms twee keer) en daar is de betreffende accu méér dan ruim genoeg op berekend. Ik heb dus nog nooit last gehad van een haperende bediening vanwege wat voor een oorzaak dan ook.

Ik zou wel even hier op Tweakers zoeken naar andere ervaringen met andere merken dan Somfy. Er zijn meerdere topics waarin er geklaagd wordt over de mindere werking en ook het bereik van de bediening van andere merken apparatuur.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12

AMDFreak

Intel is zo..

Rolluiken koppelen aan je slimme rookmelder..

"Als rookmelder afgaat, rolluik omhoog.. " We zijn tenslotte Tweakers..

Verder zijn die rolluiken vrij gemakkelijk open te trappen..

[ Voor 8% gewijzigd door AMDFreak op 04-07-2025 11:43 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
Gaat die deur naar binnen of naar buiten open? Als de deur naar binnen open gaat, niet teveel over inzitten. Een kind (ok, vanaf een jaar of 5 of zo :P ) loopt daar doorheen als ze willen, zo sterk zijn de profielen en liggers ook weer niet. Desnoods zet je de profielen met maar 3 schroeven vast (boven, onder, en halverwege).

Ook niet onbelangrijk: hoe kom je bij brand van dat dak af? 3m is ver genoeg om je nog flink te kunnen bezeren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
AMDFreak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:43:

Dat was mijn idee met Shelly, maar ik kan geen Shelly inbouwen bij een solar rolluik helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
Paul schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:30:
Gaat die deur naar binnen of naar buiten open? Als de deur naar binnen open gaat, niet teveel over inzitten. Een kind (ok, vanaf een jaar of 5 of zo :P ) loopt daar doorheen als ze willen, zo sterk zijn de profielen en liggers ook weer niet. Desnoods zet je de profielen met maar 3 schroeven vast (boven, onder, en halverwege).

Ook niet onbelangrijk: hoe kom je bij brand van dat dak af? 3m is ver genoeg om je nog flink te kunnen bezeren.
Deuren gaan helaas naar buiten open. Vanaf het dak kan je via een ladder bij de buren eraf en we willen nog een noodladder neerleggen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Investeer in goede (en genoeg) rookmelders en een snelle vluchtroute via de voor- of achterdeur zodat je zo snel mogelijk op de begane grond staat.
Via het dak en een ladder is in een noodsituatie gedoemd om te mislukken.
Bovendien creëer je in geval van brand met het openen van een deur op het dak een schoorsteeneffect wat de brand binnen no time naar boven doet slaan, de rook gaat ook mee, je ziet dan niks meer en je stikt voordat dat rolluik helemaal open is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Yaksa schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:24:
Via het dak en een ladder is in een noodsituatie gedoemd om te mislukken.
De meeste huizen hebben maar één trap; als je die niet kunt gebruiken maar wel op de 1e verdieping staat dan is een deur naar een plat dak als vluchtroute gebruiken best slim.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die rolluiken op solar (met ingebouwde accu) zijn denk ik veel te licht om inbraak werend te zijn, die zijn volgens mij alleen voor zonwering e.d. bedoeld? Wil je noodstroom zou je er een UPS of powerstation met UPS functie tussen kunnen zetten. Een andere optie is een thuis accu met offgrid bypass zoals marstek venus, eva-power, ecoflow stream etc..
Persoonlijk zou ik eerder kijken naar wat @Illusion voorstelt, dat lijkt mij het meest zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2025 16:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Paul schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:28:
[...]De meeste huizen hebben maar één trap; als je die niet kunt gebruiken maar wel op de 1e verdieping staat dan is een deur naar een plat dak als vluchtroute gebruiken best slim.
Dat is het niet, ik heb mensen gezien die op een vergelijkbare manier probeerden te vluchten uit hun brandende huis, ternauwernood overleefd met brandwonden over hun hele lichaam. Later vertelden ze dat ze met goede rookmelders nog makkelijk de voordeur hadden kunnen bereiken.
Een goede rookmelder detecteert een brand best snel, wanneer je dan met je gezin een paar keer de snelle route naar de voor- of achterdeur oefent dan hoef je geen stunts uit te halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Yaksa schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:40:
Later vertelden ze dat ze met goede rookmelders nog makkelijk de voordeur hadden kunnen bereiken
Dat is een reden om goede rookmelders te gebruiken, het is geen reden om vluchtwegen te blokkeren...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:04
Doe alsjeblieft geen rolluik voor je deur. Dat is het meest onveilige wat er bestaat. Zelfs al zou je automatisch koppelen met je brandmelder. Zelfs dan bestaat de kans dat het niet werkt of je telaat bent.

TIJD is het allebelangrijkste bij brand. Je moet dus zo snel mogelijk uit huis zijn. Dan telt elke seconde!

Ik moest gelijk denken aan een brand in Duiven.

https://www.gld.nl/nieuws...n-wat-weten-we-tot-nu-toe

Brand is niet zozeer het gevaar in eerste instantie maar de rook!

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 04-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
corporalnl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:45:
Doe alsjeblieft geen rolluik voor je deur. Dat is het meest onveilige wat er bestaat. Zelfs al zou je automatisch koppelen met je brandmelder. Zelfs dan bestaat de kans dat het niet werkt of je telaat bent.

TIJD is het allebelangrijkste bij brand. Je moet dus zo snel mogelijk uit huis zijn. Dan telt elke seconde!

Ik moest gelijk denken aan een brand in Duiven.

https://www.gld.nl/nieuws...n-wat-weten-we-tot-nu-toe

Brand is niet zozeer het gevaar in eerste instantie maar de rook!
Het is niet "de" deur waar het hier over gaat, maar een extra deur. Als in, de meeste mensen hebben uberhaupt op de verdieping geen deur naar een plat dak. Mijn slaapkamerraam kan ik ook als noodroute gebruiken (en nee, dan val ik niet 5m naar beneden), maar daar heb ik ook een rolluik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Het is niet "de" deur waar het hier over gaat, maar een extra deur. Als in, de meeste mensen hebben uberhaupt op de verdieping geen deur naar een plat dak. Mijn slaapkamerraam kan ik ook als noodroute gebruiken (en nee, dan val ik niet 5m naar beneden), maar daar heb ik ook een rolluik voor.
Het is idd een exit in geval dat de voordeur of 1 van de achterdeuren niet te bereiken zijn.

Ik denk dat we gaan voor de solar optie aangezien handbediening niet kan. Hebben mensen ervaringen of een Somfy accu makkelijk te vervangen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 21:45
supercrazy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:52:
Accu's kunnen ookniet goed tegen warmte.

Maar als het zo warm is dat er schade kan ontstaan de aan de band of de accu, dan is de kans groot dat het vuur dicht bij deze deur is en je dus sowieso een andere kant op moet vluchten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
AMDFreak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:43:

Kritieke infrastructuur in je huis kan je beter niet achter een moeilijke technische oplossing hangen die zomaar eens niet zou kunnen werken op het moment dat je het nodig hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
FredvZ schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Accu's kunnen ookniet goed tegen warmte.

Maar als het zo warm is dat er schade kan ontstaan de aan de band of de accu, dan is de kans groot dat het vuur dicht bij deze deur is en je dus sowieso een andere kant op moet vluchten.
De kans is ook groot dat over 5, 10 of 20 jaar als ineens deze functionaliteit nodig is het gewoon niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Wij hebben overal rolluiken. Alles gewoon elektrisch. Als er brand is en de elektra niet werkt dan ben je al in paniek en de adrenaline giert door je lief. Zo een rolluik gaat jou dan echt niet tegen houden om naar buiten te gaan. Dat loop je er best makkelijk uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Galaxis schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:20:
Wij hebben overal rolluiken. Alles gewoon elektrisch. Als er brand is en de elektra niet werkt dan ben je al in paniek en de adrenaline giert door je lief. Zo een rolluik gaat jou dan echt niet tegen houden om naar buiten te gaan. Dat loop je er best makkelijk uit hoor.
Dat verschilt echt heel erg per type rolluik. Die voor verduistering wel ja, een ferme duw/trap en het schiet uit de sponning maar die inbraak werende zijn aanzienlijk sterker en krijg je er niet zomaar uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1