8900X3D build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04
Het is na lang uitstellen dan toch echt tijd. Mijn pc heeft zojuist half de geest gegeven en moet vervangen worden. (ga niet meer investeren in oude onderdelen)

De componenten die ik wil:En dan het lastigste punt het geheugen. Qua geheugen ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb altijd high end gedraaid maar ben eigenlijk wel een beetje klaar met het hele geklooi met geheugen en stabiliteit.

Wat is nu het beste voor stabiliteit en toch ook zo veel mogelijk performance? 6000 CL 30 ? of is de CL28 ook gewoon stabiel op xmp?

Ik zit in dubio tussen de volgende keuzes:Qua moederbord is dit het meest betaalbare bord met mijn eisen voor 5.1 analoge audio en minimaal 2 nvme en 4 sata.

Andere suggesties zijn ook welkom zolang het maar redelijk low profile geheugen is en zwart. Is een ander merk momenteel de go to? Ik heb al 6 jaar geen build meer gemaakt en eigenlijk niet meer 100% op de hoogte van geheugen en heb snel een nieuwe pc nodig dus niet weken de tijd om weer up to scratch te komen qua kennis. G.skil is puur omdat mijn afgelopen 2 builds dat merk geheugen hadden.

En maakt het qua SSD nog uit? De snelheid boeit mij helemaal niets maar had gelezen dat sommige ssd's problemen hebben om 1 of andere reden. Is dat inmiddels opgelost? Ik heb simpelweg een upgrade nodig naar een 1TB voor windows drive. Mijn huidige pcie3.0 was nog snel zat.

voor nu zit de : uitvoering: Crucial P310 M.2 2280, zonder heatsink 1TB in de lijst

Ook zag ik dat mijn dark rock pro 4 nog prima mee kan en AM4/5 compatible is. Gezien de main load gaming is zijn temps niet echt een probleem denk ik of mis ik hier iets.

[ Voor 88% gewijzigd door computerjunky op 29-06-2025 01:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
5.1 analoog hebben bijna alle borden? Dus ik zie niet helemaal in waarom x870. uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI is al meer dan voldoende.

Mbt ssd, pak 2 of 4 tb.
Mbt sata; waarom wil je nog hdds. Die maken je pc gevoel veel trager.

Ram 6000c30 is sweet spot prijs kwaliteit, maar iets sneller runt ook stabiel.

Hoeveel mag je pc kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dit moederbord is heel specifiek uitgekozen met oog op een toekomstige extra game ssd en een snelle edit ssd en uitbreiding naar 10g lan zonder compromissen. Helaas kom je dan al snel aan een high end bord vanwege de extra benodigde pci-e lanes. Bij dat asus bord zijn er gewoon niet genoeg m.2 slots.

Toen ik de eisen in de pricewatch gooide kwamen er letterlijk 3 borden uit en de andere 2 zijn veel duurdere asus borden.

Ik heb nog zitten spelen met intern een kabel van de case front jack afsplitsen zodat ik aan de achterzijde mwel 5.1 heb maar geen garantie dat dat lekker werkt. En een kabel voor uit de kast voor 5.1 is onacceptabel en dat maakt het aantal bruikbare borden al bijna nul omdat die analoge jacks lijken te verdwijnen.

De ssd is puur voor windows en wat caching/temp en helaas de catalogus van fotos die steeds groter wordt (de software doet dit en is niet te verplaatsen). Daar heb ik niet meer voor nodig dan 1tb. Ik zit nu na 6 jaar op 390 GB dus met 1 tb kan ik lang voort. Dat geld geef ik liever uit aan meer opslagruimte voor de langere termijn en backups.
De schijven zijn ook alleen lange termijn opslag en game library. Daar zijn sata drives snel zat voor vooralsnog. (In de toekomst met dicect acces misschien niet meer vandaar dat ik de optie wil voor een spare nvme slot).

Een budget heb ik niet echt, ik wil gewoon weer een goede pc en voorlopig vooruit kunnen en eindelijk het maximale uit de gpu (6900xt) halen. Ik ben niet iemand die met regelmaat upgrade tenzij de gpu markt een vogelvlucht neemt maar buiten de prijs lijkt dat niet het geval. De kans dat ik binnen AM5 nog een keer upgrade is dan ook vrijwel nihil.

Mijn belangrijkste punten zijn dat ik geen ssd problemen heb en dat mijn geheugen gewoon werkt en optimaal is. Bij ddr4 was bijvoorbeeld B-die wenselijk. Ik heb geen idee hoe dat nu zit en werke ik het beste kan kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door computerjunky op 29-06-2025 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dus je wilt super snelle ssds kunnen koppelen, maar rest van de pc draait op hdds?
Bijzondere keuze ^^ normaal koop je gewoon voor alle programmas ssds, en enkel voor fotos /videos die klaar zijn met bewerken pak je hdds.

Natuurlijk, het is je eigen keuze, het was meer een... Bijzondere verdeling van je budget :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Alle software en dergelijke komt gewoon op de mvme. Games staan op een 4tb sata dat is snel zat tot direct access gebruikt gaat worden en daar is de extra nvme in de toekomst dan ook voor.