Hoe leg je een composiet onderbalk op betontegels in Tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-06 17:33
Ik wil composiet vlonderplanken in mijn tuin leggen. Ik heb een composiet onderbalk massief. Ik wil de onderbalk op betontegels leggen en vervolgens planken op de onderbalk plaatsen. Ik heb en vrage .

1. Moet ik boren in de onderbalk en deze aan de betontegels vastschroeven of moet ik alleen rubberen strips onder de balk plaatsen?

Ik heb een paar filmpjes op YouTube gezien. In sommige filmpjes leggen ze de onderbalk vast zonder deze op de tegels te schroeven. In andere filmpjes schroeven ze de onderbalk op de tegels.

onderbalkmassief breedte 5cm. hoogte 3cm. Ik leg vlonderplanken voor 9,5m2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raVqeHNcoPot1pG-el1LsgA5h14=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWpPoANzp71yB7QtukZ9HtiI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Heb je geen instructies van jouw specifieke systeem/leverancier?

Hoe dan ook, ik zou ze altijd bevestigen aan de tegels. Het hoeft niet extreem, als het geheel maar op een paar punten vastzit.

Overigens ook wel handig voor montage van de planken, lijkt me. Dan schuif je de boel niet per ongeluk en blijft alles uitgelijnd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
Niet vastmaken aan de ondergrond. Beton heeft een andere uitzettingscoëfficiënt dan jouw composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
S.J.Onnie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:22:
Niet vastmaken aan de ondergrond. Beton heeft een andere uitzettingscoëfficiënt dan jouw composiet.
Het gaat om tegels, niet om een massieve vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Volgens mij hoeven de balken niet vast aan de tegels. De tegels zijn tegen het verzakken, deze leg je samen met de balken waterpas. Door de planken worden de balken en planken een geheel en door het gewicht verplaatst het niet.

Ik heb bij onze vorige woning soortgelijke constructie gemaakt van tuinhout en dat heeft nooit bewogen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
Terrz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:31:
Volgens mij hoeven de balken niet vast aan de tegels. De tegels zijn tegen het verzakken, deze leg je samen met de balken waterpas. Door de planken worden de balken en planken een geheel en door het gewicht verplaatst het niet.

Ik heb bij onze vorige woning soortgelijke constructie gemaakt van tuinhout en dat heeft nooit bewogen :).
9,5 m2 à ca 20 kg/m2 is nog geen 200 kg. Je zult er uiteindelijk ook nog wel wat extra spullen opzetten, maar het gewicht is niet per definitie genoeg om het muurvas op z'n plek te houden.

Het hóeft niet per se, want in veel gevallen loopt het wel los. Maar ik zou de onderbalken wel praktisch vastzetten, desnoods alleen de buitenste. Kleine moeite, veel meer zekerheid (en dus praktischer tijdens de montage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
BBBrt schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:38:
[...]

9,5 m2 à ca 20 kg/m2 is nog geen 200 kg. Je zult er uiteindelijk ook nog wel wat extra spullen opzetten, maar het gewicht is niet per definitie genoeg om het muurvas op z'n plek te houden.

Het hóeft niet per se, want in veel gevallen loopt het wel los. Maar ik zou de onderbalken wel praktisch vastzetten, desnoods alleen de buitenste. Kleine moeite, veel meer zekerheid (en dus praktischer tijdens de montage).
Paar hoekverbinders kan inderdaad geen kwaad, maar het hoeft dus niet perse. Bij ons ging het in ieder geval geen kant op met tuinmeubilair er op.

Nog twee tips:

1. Op de plekken waar tegels komen de aarde even afgraven, er zand voor in de plaats doen en goed aan stampen. Maakt de kans op verzakken nog kleiner.

2. Tegels kun je vaak gratis van marktplaats halen. Denk bijvoorbeeld aan grindtegels. Deze zijn mooi groot en vormen een goede basis voor de balken.

[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 30-06-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Bedankt, ik ben alleen bang dat de tegels breken als ik boor. Onderbalk is 3cm dikte +rubber 1cm+ betontegel 5cm dikte. Misschien zou een schroef van 6 cm lang moeten helpen, denk ik

Wat voor soort schroef heb je gebruikt om de onderbalk en de tegels vast te zetten?

Heb je ook rubberen tegels onder de onderbalk gebruikt als bescherming?

ik heb de oude Betontegels van 50x50x5cm

[ Voor 5% gewijzigd door igix op 30-06-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-07 23:16
Als je bang bent voor brekende tegels kun je ook een paar piket paaltjes om naast je balken de grond in tikken (al dan niet composiet) dan verschuift de boel ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
igix schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:18:
Bedankt, ik ben alleen bang dat de tegels breken als ik boor. Onderbalk is 3cm dikte +rubber 1cm+ betontegel 5cm dikte. Misschien zou een schroef van 6 cm lang moeten helpen, denk ik

Wat voor soort schroef heb je gebruikt om de onderbalk en de tegels vast te zetten?

Heb je ook rubberen tegels onder de onderbalk gebruikt als bescherming?

ik heb de oude Betontegels van 50x50x5cm
Als je niet te dicht van de rand boort breken de tegels niet hoor, eventueel zonder klopstand boren als het beton/cement tegels zijn zonder grind.
Pagina: 1