Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 05:31
Stel dat de ene android telefoon een betere audiochip heeft dan de andere.
Is dat dan ook hoorbaar als je muziek streamt naar bijvoorbeeld een versterker via/met wifi, of naar de audioset in je auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meestal niet.
Er kan wel digitale conversie plaatsvinden (bv van MP3 naar aptX of AAC of LDAC) maar dat wordt meestal door de CPU gedaan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, die hele bende gaat digitaal over de lijn en wordt pas in bijvoorbeeld de auto omgezet.
Er zijn wel verschillen in bijvoorbeeld bluetooth versies, maar dat gaat dan met name over high res audio. Merk je in de praktijk niks van. En heeft ook niks met de audio chip in de telefoon te maken. Maar des te meer met de BT chip die er in zit. Tegenwoordig overigens voornamelijk BT 5 en hoger, en daar zit echt nauwelijks verschil meer in.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maar vanwaar je vraag? Hier zit ongetwijfeld iets achter namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

pistole

Frutter

Er kan ook een groot verschil zijn door het apparaat waarop je het afspeelt: een simpele Bluetooth speaker werkt anders dan, bij voorbeeld, een Chromecast met daarin een player die zelf de stream oppakt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
The Eagle schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:06:
Maar vanwaar je vraag? Hier zit ongetwijfeld iets achter namelijk :)
Stel; je hebt een hele dure hoofdtelefoon. Draadloos. En een mobiel met een goedkope audiochip.
Dan is je geld voor die dure hoofdtelefoon dus feitelijk weggegooid geld.
Zit je hoofdtelefoon aan een draadje, dan lijkt het mij dat hij min of meer rechtstreeks op de audiochip is aangesloten en zou het dus wél beter moeten klinken?

Ik klink misschien wat warrig, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.

Wat ik wel merkte bij het afspelen van muziek via Bluetooth naar het audiosysteem in mijn Volvo, is dat Tidal beter klinkt dan Spotify, laat staan dat je dan ook nog eens muziek afspeelt van het GRP label.
Marcus Miller, lee Ritenour, Rippingtons etc, klinken echt veel beter.
Maar als ik het goed begrijp heeft dat niks van doen met de audiochip van de telefoon.

Ik probeer uit te vinden waar dat aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23

Daniel36

vernieuwde formule

Stoyanov schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:17:
[...]

Stel; je hebt een hele dure hoofdtelefoon. Draadloos. En een mobiel met een goedkope audiochip.
Zit je hoofdtelefoon aan een draadje, dan lijkt het mij dat hij min of meer rechtstreeks op de audiochip is aangesloten en zou het dus wél beter moeten klinken?

Ik klink misschien wat warrig, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.

Wat ik wel merkte bij het afspelen van muziek via Bluetooth naar het audiosysteem in mijn Volvo, is dat Tidal beter klinkt dan Spotify, laat staan dat je dan ook nog eens muziek afspeelt van het GRP label.
Marcus Miller, lee Ritenour, Rippingtons etc, klinken echt veel beter.
Maar als ik het goed begrijp heeft dat niks van doen met de audiochip van de telefoon.

Ik probeer uit te vinden waar dat aan ligt.
Volgens mij is de kwaliteit van het geluid van tidal lossless, beter dan wat Spotify aanbiedt.
Is dat niet hun unique selling point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Daniel36 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Volgens mij is de kwaliteit van het geluid van tidal lossless, beter dan wat Spotify aanbiedt.
Is dat niet hun unique selling point?
Jazeker. De rest is ruk. Ze hebben niet overal de rechten van.
Ik hou het dus lekker bij Spotify 320kbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
Stoyanov schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:17:
[...]

Dat lijkt mij nu net niet logisch, eerder juist omgekeerd. Immers bij die dure koptelefoon die draadloos is aangesloten gebeurt de DA conversie juist op de hardware van de dure koptelefoon als het goed is.

Terwijl juist wanneer je een koptelefoon aansluit op een headphone jack, de DA conversie dan gebeurt op het apparaat met de headphone jack en je dus afhankelijk bent van de kwaliteit van de audiohardware op dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
Verder is het natuurlijk logisch dat wanneer je lossless afspeelt dit beter klink dan wanneer je lossy afspeelt zolang je weergever goed genoeg is om dat verschil te laten horen.

Als je een draadloos verbonden scenario met een headphone jack scenario wil testen moet je uiteraard wel dezelfde bron gebruiken in beide gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kwaliteit van Spotify tov Tidal is Tidal idd stukken beter.met de meeste nummers iig. Pak een proefabonnement op Qobus (gratis trial iirc) en je zult zien dat ook Qobuz beter klinkt dan Spotify. Ligt puur aan de kwaliteit van de aanbieder :)

Verder moet je het bij koptelefoons zo zien: die digitale muziek moet ergens omgezet worden naar een analoog signaal. Bij een draadloze koptelefoon gebeurt dat in de koptelefoon zelf. Gebruik je een bedrade koptelefoon dan moet het ergens in de telefoon, of tussen telefoon en koptelefoon (bijvoorbeeld met een usb dac). In de laatste twee gevallen ben je idd afhankelijk van de kwaliteit van de omzetting - naast de kwaliteit van de (streaming) bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij bluetooth verbindingen is (behalve de kwaliteit van de bron) de gebruikte codec het aller-aller belangrijkste.
Interessant leesvoer: review: Bluetoothcodecs - Het moeras gedraineerd

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 29-06-2025 09:10 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1