Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelmint
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-07 21:08
Beste Tweakers,

toen ik het BIOS van mijn moederboard wilde updaten, om een Rzyen 5000 er in te kunnen zetten, is er het volgende gebeurt:

1. Te enthousiast, was ik vergeten het BIOS te updaten, en had de Koeler al de-gemonteerd. Hierdoor werd het CPU (R5 2600) een beetje uit het socket getrokken. De koelpasta had ik wel even opgewarmd. Hij was dus nog deels in, en deels NIET in het socket.

2. Het deel dichtbij het DRAM (en waar, volgens AM4 Pinout ook de memory pins zitten) had hierdoor geen goede kontakt met het socket. Het CPU was aan die kant ~ 0.5mm uit het socket. (Dit zag ik niet toen ik naar stap 3. ging)

3. Koeler weer gemonteerd. Boot en BIOS scherm was goed bereikbaar. Ging naar het update scherm binnen het BIOS, en starte het update.

4. Rond de 25% midden in het update ging het scherm uit. Het oranje "DRAM" LED (bij de 4 diagnostische LEDS) begon de knipperen. Ik wachte nog ~ 10 min, voordat ik stap 5 zag.

5. Nu pas zag ik dat de CPU niet goed in zijn socket zat. PC uitgezet, CPU weer goed in zijn socket gedaan.

6. Nu gaat na een power cycle meteen het oranje DRAM lampje branden. Verder draien de fans normaal. Op het scherm is geen beeld te zien.

Troubleshooting dat ik al deed:
1. CPU (R5 2600) doet het nog. Ik heb hem op een B550 board getest, en hier was een boot mogelijk (verder geen stres of memtests gedaan).

2. RAM vervangen. Beide RAM sticks vervangen door een kit waarvan ik weet dat het werkt.

3. RAM door de slots verplaatst. In het geheel 4 verschillende sticks, in hun eentje in de slots getest.

4. Power cycle.

5. CMOS reset via Jumpers.

6. CMOS reset via stekker trekken, batterij eruit, en 1-2 min wachten.

7. Werkende CPU in X570I board getest.

8. 24 pin stekker uit en weer in gestekt.

Alle test leverden eigenlijk een vergelijkbaar resultaat op. Het board start, de fans draaien, maar het DRAM LED (oranje) blijft branden.

Hulp, of andere troubleshoot stappen zijn welkom. Helaas frees ik dat het board kapott is.

Qua meetapperatuur heb ik een multimeter en osciloscoop.

Verder gebruik ik het forum niet super veel, zit deze thread dus op het verkeerde plek zet ik hem graag op zijn goede plek.

Bedankt,
Steelmint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Vaak kun je de bios wel weer herstellen door een USB stick met FAT32 format en liefst zo klein mogelijk (altijd <32GB) met alleen de bios file (met aangepaste naam) in de juiste USB (2.0 indien aanwezig) poort te steken. Als hij dual bios heeft is er ook vaak een trucje te vinden om hem van die andere te starten.

Sommige borden hebben zelfs bios flashback zodat je zonder processor en ram kunt updaten.

Jouw bord lijkt echter geen flashback of backup bios te hebben, dus je zou Asus support kunnen vragen of er een andere truc is. Anders moet je een BIOS programmer op de chip aansluiten en hem zo opnieuw programmeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelmint
Dankje! Idd, helaas geen bios flashback. Is er een betrouwbare plek voor binary files voor BIOS? Want met een snelle Google kom ik wel lastig betrouwbare websites langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Ik zie toch in de manual dat er sprake is van "Asus CrashFree BIOS 3"...dat zou je toch moeten verder helpen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelmint
Dat file is helaas geen binary om een chip me te flashen als ik het goed snap, maar specifiek voor het updaten via het tool binnen het BIOS.

Nee, de Crash free bios werkt helaas alleen als CPU, RAM en (GPU? Geen idee of die noodig is maar de eerste twee wel) herkend worden, en helaas niet als bij sommige boards via een specifieke USB port.

Of tenminste heb ik hem niet werkend krijgen op de manieren die in de handleiding staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
Je hebt dit geprobeerd? De optie met een USB stick?

https://www.asus.com/support/faq/1012219/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXwL-qddTelRdSM-cYhZpBdrYlE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69JedNKqMJUYGCvg3uhenUqf.png?f=user_large

En je had dit ook al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelmint
Ja, beide al geprobeerd, USB was in FAT32, en ook het file hat het juiste naam.

Als je naar een YT video van asus kijk waar het uitgelegd wordt dan krijgen ze in het video een scherm te zien met een text specifiek voor dit deel, voor de recovery.

Helaas krijg ik geen beeld omdat het DRAM lampje altijdt brandt en het board, blijkbaar, niet meer volledig opstart.
Pagina: 1