Chromecast Audio + vintage Sony speakers:welke budgetverster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerko
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-07 12:12
Hey allemaal,

Ik ben bezig met een simpele setup om mijn oude Sony G3 speakers (Carbocon speaker system, passief) weer tot leven te brengen. Ik gebruik hiervoor een Chromecast Audio en wil vooral via Spotify muziek streamen. Geen home cinema, geen poespas — gewoon goed geluid voor weinig.

Wat ik al heb:

Chromecast Audio

Sony G3 speakers (passief)

Osram Smart+ smart plug (werkt met Google Home)

Google Home voice control in huis

Wat ik zoek:

Een budget stereo versterker (2.0) om de speakers aan te sturen

Ingang (voor de Chromecast Audio)

Liefst met auto-on functie, maar zo niet: dan moet hij goed werken met een smart plug

Belangrijk: versterker moet automatisch aan gaan zodra hij stroom krijgt (dus niet eerst handmatig een knop indrukken)

Laag stroomverbruik in standby (of volledig uitschakelbaar via smart plug)

Budget rond de €30–€50

Ik ben geen audiofiel, maar wil gewoon iets dat betrouwbaar, stil en compact is en niet loeiheet wordt.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:

1. Nobsound NS-04G Pro – ± €35 via AliExpress
Compacte klasse D versterker, 2×100W max, RCA-in, TPA3116D2 chip.
Geen bluetooth, geen auto-on (voor zover ik weet), maar lijkt geschikt i.c.m. smart plug.
Link: https://www.aliexpress.com/item/1005006370558300.html

2. Fosi Audio BT20A – ± €50
Bekende keuze, stevige bouw, klasse D, 2×100W.
Geen auto-on, maar gaat volgens gebruikers direct aan zodra er stroom op komt, dus ideaal voor smart plug gebruik.
Link: https://www.aliexpress.com/item/1005005254532285.html

3. AIYIMA A03 – ± €30–€35
Kleiner, iets minder krachtig dan de Fosi, maar ook prima geschikt voor desktop of Spotify-gebruik.
Geen overbodige functies, werkt ook goed met smart plug.
Link: https://www.aliexpress.com/item/1005006052043821.html

Mijn plan:

Chromecast Audio + versterker op Osram smart plug

Via Google Home: “Hey Google, muziek aan”

Smart plug schakelt in → versterker en Chromecast krijgen stroom

Chromecast start op (±20 sec), daarna stream ik Spotify

Vraag:
Heeft iemand ervaring met deze versterkers of een betere tip in dezelfde prijsklasse?
Vooral benieuwd naar auto-on gedrag of ervaringen met smart plug gebruik (gaat ‘ie dan vanzelf aan?).

Alle suggesties welkom!

http://www.heerkogroefsema.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nog een optie: Thomann t.amp TA50. Precies wat je nodig hebt. Kost iets meer, heeft dan wel automatische inschakeling, is zuinig, compact en veilig (!). Van een Chinees apparaat moet je zelf maar controleren of de fabrikant de regels van de CE-markering heeft nageleefd.

Op het uitgangsvermogen hoef je niet te letten, als je gehoor nog goed is en je dat zo wilt houden.

Eventueel kan je ook een kijkje nemen op Marktplaats of in een kringloopwinkel, daar staat binnen je budget genoeg wat werkt. In stand-by of rust zijn ze vaak niet zuinig dus je moet de stroom er helemaal af halen.

[ Voor 166% gewijzigd door TBTL op 29-06-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Sony speakers van je zijn de moeite waard om aan een mooie vintage versterker te hangen. Zag dat een paartje tweedehands ca 350-400 euro doet, dus zuinig op zijn :)

Is afstandsbediening voor volume een vereiste?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerko
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-07 12:12
Ik heb idd ergens nog wel een oude versterker liggen maar dat is een aardig bakbeest. Ik heb de speakers nu naast mn bank staan, ik dacht dan leg ik een klein versterkertje onder de bank. En hoeft geen afstand bediening bij snel ik. Ik regel het volume op bijvoorbeeld Spotify via mn telefoon of Google Assistant.

Maar jullie denken dat met een oude versterker het mooier geluid is? Audio zal wel via Spotify gaan, dat is natuurlijk al niet de allerbeste kwaliteit wat er is toch?

Grappig dat je dezelfde set speakers ergens tegen kwam. Ik heb ze ooit als 12 jarige jongen tweedehands gekocht in een winkel. Waren mijn eerste speakers 😊

http://www.heerkogroefsema.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik heb verschillende fosi audio's v3's rond staan, diverse met Chromecast audio en een smart plug van ikea.

Stuur er zowel grote als kleine speakers mee aan.
Werkt perfect in ieder geval, de v3's zijn wel wat duurder maar komen goed uit diverse tests.

Maar ook de goedkopere modellen zullen prima werken alleen zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JE voordeel is wel: die SS-G3 speakers zitten vrij hoog qua gevoeligheid met 92dB/W/m. Dat betekent dat ze vrij makkelijk aan te sturen zijn.
Alsnog: er zit een 25 cm / 10" woofer in, en die zal best kunnen profiteren van iets meer vermogen / controle. Zo'n Fosi oid zal dat best kunnen leveren - maar ik vraag me af in hoeverre het dat ook kan zonder veel warmte te produceren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:07
Ik heb de Fosi BT20 met chromecast die ingebouwde luidsprekers aanstuurt en die verbruikt in standby een 7.5W. Muziek wordt dan via een commando via een nest mini gegeven. Een smart plug verbruikt rond de 2W. Je wint dus een 5W door er een plug tussen te zetten. Dat is het me imho niet waard.
De warmte dat dat ding produceert valt best mee. Die klasse D versterkers zijn best efficiënt.

In de living heb ik een Harman Kardon Citation Amp en stuurt grotere luidsprekers aan. Die heeft google cast ingebouwd, HDMI erc en een analoge en digitale input. Die vind je refurbished voor onder de €300. Wat duurder, maar biedt ook wat extra voordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 01-07-2025 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vergis je niet. 5 W continu is € 14 per jaar, bij een stroomprijs van € 0,32 / kWh. Als je de boel vijf jaar zo houdt, bespaar je € 70.
Heerko in "Chromecast Audio + vintage Sony speakers:welke budgetverster"
Maar jullie denken dat met een oude versterker het mooier geluid is? Audio zal wel via Spotify gaan, dat is natuurlijk al niet de allerbeste kwaliteit wat er is toch?
De meningen zijn verdeeld over of een versterker belangrijk is voor de geluidskwaliteit. Hoe dan ook, ik denk dat je oude luidsprekers veruit de zwakste schakel blijven. Bij Spotify is de geluidskwaliteit afhankelijk van wat je instelt. De optie 'heel hoog' is 320 kb/s en dat is prima.

[ Voor 87% gewijzigd door TBTL op 02-07-2025 09:35 ]

Pagina: 1