Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticauser
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-06 22:23
Hallo allemaal,

Ik zit al een flinke tijd bij Online.nl met een Fritzbox 5490 op het deltanetwerk (regio Twente). Die 5490 is inmiddels al lang end-of-life, krijgt geen updates meer en wordt ook niet meer echt ondersteund.
De 5490 is ook alweer 10 jaar oud!

Hier begint hij dan ook steeds trager te worden, vooral als ik inlog op de routerinterface. Ik heb best een groot thuisnetwerk (meer dan 70 apparaten), en ik denk dat de 5490 dat gewoon niet goed aankan. Herstarten of terug naar fabrieksinstellingen helpt niks. Het lijkt erop dat deze box gewoon niet geschikt is voor grotere netwerken van deze tijd.

De provider biedt helaas geen alternatief aan. Ik heb er meerdere keren om gevraagd, maar tot nu toe geen duidelijk antwoord. Ze zeggen dat het erg druk is bij de technische dienst.

De snelheid zelf is trouwens wel stabiel, met 3 Fritz-repeaters die bekabeld zijn aangesloten. Dus daar geen klachten over.

Maar goed, wat zouden jullie doen?

- Vinden jullie dat de provider een vervangende router zou moeten aanbieden (bijvoorbeeld een 5690)?
- Of is het slimmer om zelf iets nieuws te kopen, ook al krijg je dan geen support meer van Online.nl?
- Freedom biedt bijvoorbeeld wel een 5590 aan op hetzelfde netwerk.
- Ziggo komt op het deltanetwerk. Welke hardware is nog niet bekend.
- Is het mogelijk een modere Fritzbox achter de 5490 te hangen?

Kortom: is het zinvol om zelf hardware te vervangen, of moet ik misschien zelfs naar een andere provider kijken?
Liefst wel Fritzbox!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:24
Het staat je uiteraard altijd vrij om een eigen router te plaatsen. Als ik een beetje rondneus op de website van Online zie ik bij de huidige handleiding op het Delta fiber netwerk dat ze nog steeds die 5490 leveren. Als ik het goed heb is dat een AON fiber modem en AON is momenteel een stervende techniek en iets zegt me dat Online bij Delta geen PON kan of wil leveren aangezien een Freedom provider het wel doet.

Online is een budget club, als het werkt werkt het. Persoonlijk zou ik niet meer in een nieuwere AON modem investeren aangezien fiber overal PON wordt, zeker voor hogere snelheden. Wil je Online als provider blijven houden dan kun je een simpele AON mediaconverter plaatsen en dan de router gebruiken die je wil. Wil je provider ondersteuning en toch een nieuwere modem dan is het handiger om verder te kijken en over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticauser
Het glasvezelnetwerk maakt gebruik van P2P en GXSPON. In jouw buurt werkt Delta Fiber nog met de P2P-technologie.

Dit is wat ik kreeg van online.nl over het netwerk.

Moet een provider niet verplicht een router aanbieden, die nog updates krijgt ivm veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:37
domoticauser schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:49:
Het glasvezelnetwerk maakt gebruik van P2P en GXSPON. In jouw buurt werkt Delta Fiber nog met de P2P-technologie.

Dit is wat ik kreeg van online.nl over het netwerk.

Moet een provider niet verplicht een router aanbieden, die nog updates krijgt ivm veiligheid?
Dit type Fritzbox krijgt geen functionele updates meer. Kritische security-updates worden nog wel uitgerold. Zelfs de 7360 heeft in aug/sep 2023 nog een kritische update gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticauser
Het komt er eigenlijk op neer, als ik zelf geen router willen kopen. Overstappen naar een andere provider.
Freedom.nl ziet er wel goed uit? Hier nog andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:37
domoticauser schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:56:
Het komt er eigenlijk op neer, als ik zelf geen router willen kopen. Overstappen naar een andere provider.
Freedom.nl ziet er wel goed uit? Hier nog andere ervaringen?
Ik weet niet of Freedom in jouw geval ook via Delta levert, maar als dat het geval is ben je echt dief van je eigen portemonnee en kun je veel beter een losse Fritzbox afnemen. 1Gbit bij Delta zelf kost 57,50, bij Freedom 73 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticauser
Freedom zit sinds kort op Delta netwerk. Delta als provider gebruikt volgens mij geen ftitzbox.
Delta lees ik niet de meest goede ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:27
Mooi moment om over te gaan op unifi - voordeel is dat je dan “gewoon” elk jaar de goedkoopste ftth aanbieder kan kiezen.

Als jezelf gedraagt en niet elk jaar dat voordeel aan nieuwe unifi hardware uitgeeft…

Persoonlijk gebruik alleen de isp modems nog als ik storing heb en dus de hulp nodig heb om een monteur te krijgen. Dus die hangt vaak stroomloos naast m’n glasvezelpunt.

Voordeel is dat ik 100% controle over m’n netwerk heb en dat de isp mijn interne netwerk in elk geval niet in de war kan gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:59
Je hebt meerdere keuzes:
Of je stapt over naar een provider die je weer een Fritzbox in bruikleen geeft voor een meerprijs
Of je koopt zelf een Fritzbox en je stelt zelf de provider in (dit heb ik)
Of je stapt over naar het standaard modem van de provider. Echter mis je dan het voordeel van in het Fritz ecosysteem te zitten.

Niet moeilijker maken dan het is
Pagina: 1