Autostekker koelbox hoe een nieuwe aansluiten??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-07 14:35
Ik heb een koelbox met n 12v aansluiting voor de auto echter die vertoont nu zwart en heet geworden metaal. De glaszekering 5A is ook al meerdere keren (4x) geknalt.

4 dagen gereden en had medicijnen die koel moesten blijven dus het maar gegokt om er steeds een nieuwe in te doen.

Het thuiskomen is gelukt met n koele koelbox.

Nu wil ik de stekker vervangen. Maar wat is een goede plug voor die koelbox?
Hij trekt 4A en de oorspronkelijke zekering was 5A (6x30mm).
Het was mij al opgevallen dat die stekker loeiheet werd en gezien de sporen klopt dat ook wel.

Ik wil er nu een goede op zetten die niet zo heet wordt. Hebben jullie tips?
Kan ik hem afzekeren met 10A? Of moet ik dicht bij t origineel blijven? (Waarom? Wil graag leren..)

Het er aan zetten lukt wel, heb ik eerder gedaan met zo n kringel (geen idee hoe dat heet) snoer zodat hij niet over de grond sleept als je met de box loopt..

Wat moet ik controleren in de auto 12v aansluiting die ik gebruikt heb met die slechte stekker?? (is 3jr oud)

De koelbox is n moa 22 liter van 2 jr en 1 maand (natuurlijk net buiten de garantie..zucht)

Als jullie meer info nodig hebben vraag maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 18:39
Koelboxen heb je in 2 soorten.

Absorptiekoelbox:
De versie waar een verwarmingselement in zit en welke gevuld is met meestal een mengsel van ammoniak, water en waterstof. Deze werken ook op gas. Ze werken prima maar zijn wel grote stroom verbruikers.

Compressor koelkast:
Deze versie werkt net als je koelkast thuis en kan vaak ook tot -20 graden koelen.

De eerste versie gebruikt veel stroom. Als ik deze in de auto heb wordt de stekker erg heet. Je verbrand je eraan na een uurtje rijden. De andere versie werkt veel efficienter en gebruikt minder stroom en staat de meeste tijd uit, hij is dan niet aan het koelen omdat hij koud genoeg is (net zoals je koelkast thuis).

De laatste versie kan ik echt aanraden, blijft lang koud als de motor uit staat en koelt snel terug. Er zijn zelfs versies te krijgen met een accu erin waarmee je 24 uur kunt koelen.

Bij de eerste versie zou ik liever een setje kabels trekken vanaf de accu. Ook kun je de sigaretten aansteker iets aanpassen waardoor je kunt werken met een ander soort stekker bijvoorbeeld een SB50 stekker. Deze worden niet warm.

Ik heb zelf een SB50 stekker in de auto zitten om een omvormer aan te sluiten. Prima voor de koelboxen welke ik op 230volt heb werken of een waterkoker voor de koffie onderweg :)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-07 23:25
klick schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:10:
Kan ik hem afzekeren met 10A? Of moet ik dicht bij t origineel blijven? (Waarom? Wil graag leren..)
De functie van een zekering is om de achterliggende bedrading te beschermen tegen oververhitting. Je mag de waarde van de zekering nooit verhogen zonder de betreffende bedrading dikker te maken.

Hoe meer stroom er loopt, hoe warmer de bedrading zal worden. Loopt er meer stroom dan de bedrading aankan, dan zal op een gegeven moment de isolatie smelten waardoor verschillende aders uit je draadboom met elkaar in contact komen (met de vreemdste resultaten). In het ergste geval breekt er brand uit. Om dit alles te voorkomen is dus die zekering geplaatst.

Belangrijk voor een stekkerverbinding is dat de contacten schoon zijn. Dus vrij van huidvet, zonnebrandcrème etc. Hoe vuiler, hoe warmer de contacten zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Ik denk dat wat dit is een absorptiekoelbox is. Het is er eentje die continu blijft draaien.
De auto ombouwen voor n ander type stekker durf ik niet zo goed.

Bij mijn vorige koelbox (die nu niet past) werd de stekker niet zo heet, maar n beetje warm..het was t zelfde type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klick
arievz schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:56:
[...]
De functie van een zekering is om de achterliggende bedrading te beschermen tegen oververhitting. Je mag de waarde van de zekering nooit verhogen zonder de betreffende bedrading dikker te maken.

Hoe meer stroom er loopt, hoe warmer de bedrading zal worden. Loopt er meer stroom dan de bedrading aankan, dan zal op een gegeven moment de isolatie smelten waardoor verschillende aders uit je draadboom met elkaar in contact komen (met de vreemdste resultaten). In het ergste geval breekt er brand uit. Om dit alles te voorkomen is dus die zekering geplaatst.

Belangrijk voor een stekkerverbinding is dat de contacten schoon zijn. Dus vrij van huidvet, zonnebrandcrème etc. Hoe vuiler, hoe warmer de contacten zullen worden.
Ok dus ik moet bij de 5A blijven.. dat idee had ik al maar kob t niet onderbouwen thnx

Het huidige contact is zeker niet schoon, ziet er verschroeid uit..

Nieuwe stekker was dus mijn idee, vers opnieuw beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
MrNOnamE schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:31:
Koelboxen heb je in 2 soorten.

Absorptiekoelbox:
De versie waar een verwarmingselement in zit en welke gevuld is met meestal een mengsel van ammoniak, water en waterstof. Deze werken ook op gas. Ze werken prima maar zijn wel grote stroom verbruikers.

Compressor koelkast:
Deze versie werkt net als je koelkast thuis en kan vaak ook tot -20 graden koelen.

De eerste versie gebruikt veel stroom. Als ik deze in de auto heb wordt de stekker erg heet. Je verbrand je eraan na een uurtje rijden. De andere versie werkt veel efficienter en gebruikt minder stroom en staat de meeste tijd uit, hij is dan niet aan het koelen omdat hij koud genoeg is (net zoals je koelkast thuis).

De laatste versie kan ik echt aanraden, blijft lang koud als de motor uit staat en koelt snel terug. Er zijn zelfs versies te krijgen met een accu erin waarmee je 24 uur kunt koelen.

Bij de eerste versie zou ik liever een setje kabels trekken vanaf de accu. Ook kun je de sigaretten aansteker iets aanpassen waardoor je kunt werken met een ander soort stekker bijvoorbeeld een SB50 stekker. Deze worden niet warm.

Ik heb zelf een SB50 stekker in de auto zitten om een omvormer aan te sluiten. Prima voor de koelboxen welke ik op 230volt heb werken of een waterkoker voor de koffie onderweg :)
Ik heb n absorptiekoelbox..
Een nieuw type stekker of nieuwe draden trekken durf ik niet.. ben wel handig maar ook weer niet zo handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waarschijnlijk heb je een petitie peltier koelbox, die dingen koeien vrij waardeloos met hogere temperaturen en vreten stroom.
Ik adviseer om toch de bittere pil te slikken en een compressor koelkast te kopen aangezien het over medicijnen gaat en niet een koud pilsje.

Edit: absorptie koelkast in een auto is sowieso af te raden, die dingen werken juist op warmte (daarom kunnen ze ook werken op gas) en zonder ventilatie wordt het bloedheet in de auto.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 28-06-2025 17:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22
Je auto verklussen zal ook best wat kosten om netjes te doen.

Een compressor-koelbox die zowel op 230V als 12/24V loopt, kost rond de €250. Als het alleen op 230V hoeft lukt het ook voor €160, maar dat is voor jou net niet handig.

Bijvoorbeeld, https://www.dewitschijnde...ife-30-compressor-koelbox

Als dit geen bedrag is waar je maanden voor moet sparen dan ging ik lekker voor de makkelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

klick schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:00:
[...]
Nieuwe stekker was dus mijn idee, vers opnieuw beginnen..
Ik zou dit eerst eens proberen. Kijken wat er daarmee met hitte gebeurd. Wordt ie nog steeds heet of brandt de 5A zekering nog steeds door, dan is er gewoon iets mis achter die zekering (met de bedrading of koelbox, dus) in dat geval zal je daar verder moeten gaan zoeken cq het ding afschrijven en vervangen.

Het feit dat nu die plug zo heet wordt icm de zekering die klapt, zegt mij dat het al een brandgevaarlijke situatie was, dus blijf ook in de toekomst scherp hierop. Ook bij andere koel dingen of wat je ook aansluit op die 12V plug. Het is nl vrij makkelijk om - met het juiste defect of de verkeerde tweak - brand te krijgen. En dat rijd niet zo lekker.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor in de auto en medicijnen zou ik zoiets kopen https://www.obelink.nl/ob...essor-koelbox-716184.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
Warmte bij een stekker komt door slecht contact.
Het kan zijn dat de draden niet helemaal goed vast zaten.
Of dat de glaszekering niet lekker strak past.
Bij elke slechte overgang wordt warmte geproduceerd.

Dus ik zou inderdaad overnieuw beginnen met een nieuwe stekker, en deze gewoon weer op 5A afzekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:22
Een nieuw snoer kun je zo kopen.
https://www.conrad.nl/nl/...max-5-a-12-v-1564146.html

Maar check ook de socket in de auto voor schade! of vervang deze ook.
Pagina: 1