Isoleren en afwerken balklaag nieuw garagedak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:00
Ons garagedak is gemaakt van hout met daarop PIR als isolatie en afschot. Het is een nieuw dak, uit bouwjaar 2024. De garage is via de woning toegankelijk.

De exacte opbouw is mij helaas niet volledig duidelijk, en hier kom ik ook niet via de aannemer achter.
Ik twijfel over de aanwezigheid van een folie. Folie is wel aanwezig op het dak van de uitbouw, maar ik heb deze tijdens de bouwfase niet gezien op het garagedak.

Van buiten naar binnen is het vermoedelijk:
- Bitumen
- Andere zwarte waterdichte laag (zie foto's?)
- PIR isolatie (met folie op de PIR?)
- Dakbeschot (spaanplaat)
- Balkenlaag

Nu wil ik dit dak van binnenuit afwerken met Gipsplaten.
Ik heb echter redelijk wat 'last' van regen geluid in de garage, PIR isoleert geluid in mindere mate.
Daarom wil ik tussen de balkenlagen (ik heb de ruimte toch) isolatie toevoegen. Ik dacht zelf aan steenwol.

Ik heb eigenlijk een paar vragen:

- De panlatten. Ik kan evt 16mm dikke panlatten op de balken plaatsen , dan kom ik gelijk uit met de balken aan de zijkant van de garage. Is 16mm panlat voldoende om daar gips+stuc op de plaatsen?
Een iets complexere oplossing is om de balkenlaag op te vullen met 16mm en vervolgens (normale) 22mm panlatten op het plafond te schroeven. Wat is wijsheid?

- Ik begreep dat er een risico op condensvorming is wanneer mijn steenwol isolatie beter (meer RC waarde) krijgt dan de bestaande PIR isolatie. De balken zijn 155mm dik.

Zelf dacht ik dus om steenwol van ongeveer 75mm dik tussen de balkenlaag te plaatsen, een lucht 'spouw' van 75mm over te houden, klimaatfolie, dan panlatten. Dat betekent dus dat er tussen de klimaatfolie en steenwol 75mm loze ruimte over blijft. Dit leek via Ubakus een positief effect op voorkomen van condensatie te hebben?

Wat zijn jullie tips en tricks om dit te isoleren en af te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Gfw8PooujpcARk_4OkPzRFKVu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyHNiNejW57E3TRiPyPgC5TS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT1j-QmpQmkf5xrFJsdCW7pfsPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giDJgmbaA3v3UOBzVSUxPYT9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8mscKoeKDuMGJWCDkBzAhZANrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCPF2m6pXhlorEqNWp6gDqcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZzaO3NsGZkcrhRw-N9OfBNwcZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynllZwd0DNaOehEEAlheLhXN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaN7TjnV2Xh3_F7cKMxZ-_crR8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6nL38OTXURZyOiPM2WEWUFF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2025 12:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:23
Is dit later aangebouwd? Kun je niet om tekeningen vragen. Je moet ook weten hoeveel dikte isolatie qua pir is aangebracht om te weten of je eventueel aan de binnenkant wat kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Passie-m schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:09:
Is dit later aangebouwd? Kun je niet om tekeningen vragen. Je moet ook weten hoeveel dikte isolatie qua pir is aangebracht om te weten of je eventueel aan de binnenkant wat kunt doen.
Nee tijdens bouw. Staat niet in de omgevingsvergunning hoeveel PIR er op zit enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
houtachtige vezel zoals vlas of houtwol en een goede klimaatfolie. naisoleren zonder folie kan onder voorwaarde, maar dan moet je de opbouw zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:12
Grind op het dak. Dat werkt goed tegen regengeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 16:13

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

BovenHond schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:59:
Of sedum, scheelt erg veel, misschien nog wel meer dan grind. Maar bij grind of sedum moet je dak het wel kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
BovenHond schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:59:
Ligt er al op :)
Hwa van hellend dak komt ook op dit garage dak uit en dat hoor je ook nog eens.

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:45:
houtachtige vezel zoals vlas of houtwol en een goede klimaatfolie. naisoleren zonder folie kan onder voorwaarde, maar dan moet je de opbouw zeker weten.
En houtwol en vlas zo dik als de balken, of is een luchtspouw tussen de klimaatfolie en houtwol/vlas ook goed?
Als ik de dikte van het PIR niet weet, is het dan niet veiliger om er ipv 155mm houtwol, bijv. maar 75mm tussen te stoppen?

Er is o.a. 2 keer PIR opgelegd, 1x extra ivm verkeerd afschot.
Ik durf niet te gokken of het minstens 8cm, 15 enz is.

Klimaatfolie Miofol Active Dampregulerende Folie - 1,50 is prima?
En houtwol/vlas, kom ik uit op houtwol als ik de ruimte tussen de balken niet helemaal opvul 155mm dik, aangezien dit beter blijft klemmen? Al is vlas weer beter in de vochtregulatie.

[ Voor 50% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Naast bovengenoemde vragen, waar zou ik deze ruimte tussen balk en kalkzandsteen het beste mee kunnen vullen.
Stukken vlas of PUR?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys_5CbksFPpuuclltJI8Lahj3yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNmzrJq5oynE6EZeO9VelFev.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mocht iemand kunnen bevestigen of dat ik:
1) het beste de balklaag slechts tot de helft kan isoleren met (houtwol) ipv volledig ?
2) Miofol klimaatfolie prima is voor deze toepassing?
3) Kleine kieren/naden vullen met PUR of bij voorkeur vlas/isolatie?

Ik kom er namelijk totaal niet uit met Ubakus, hierbij lijkt condensvorming in de constructie niet te voorkomen zijn. En klimaatfolie ook weinig te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6UaE5n1p4_9-qpStIMf-9PC-ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWtbbmnQN5hr0jrPOCnwcLEc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb e.e.a. gemeten, er zou minstens 10cm PIR op het dak moeten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:47
Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:50:
Mocht iemand kunnen bevestigen of dat ik:
1) het beste de balklaag slechts tot de helft kan isoleren met (houtwol) ipv volledig ?
2) Miofol klimaatfolie prima is voor deze toepassing?
3) Kleine kieren/naden vullen met PUR of bij voorkeur vlas/isolatie?

Ik kom er namelijk totaal niet uit met Ubakus, hierbij lijkt condensvorming in de constructie niet te voorkomen zijn. En klimaatfolie ook weinig te doen.
[Afbeelding]
1. isoleren altijd zo dik mogelijk, dus die hele balk gebruiken.
2. klimaatfolie prima, maar wat er nu in je ubakus ding staat is dampremmende folie, dat is echt wat anders.
3. zo min mogelijk pir gebruiken. lekker vlas erin duwen of compriband of oude sokken.

wat je moet hebben is een zo kort mogelijke droogtijd, die staat nu op 150 dagen want er zit dampremmende folie in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
No Hands schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
[...]

1. isoleren altijd zo dik mogelijk, dus die hele balk gebruiken.
2. klimaatfolie prima, maar wat er nu in je ubakus ding staat is dampremmende folie, dat is echt wat anders.
3. zo min mogelijk pir gebruiken. lekker vlas erin duwen of compriband of oude sokken.

wat je moet hebben is een zo kort mogelijke droogtijd, die staat nu op 150 dagen want er zit dampremmende folie in.
Thnx, ja ik kom er bij Ubakus niet helemaal uit door de (duitse) benamingen van de materialen. Kan ook geen normale PIR platen vinden.

Ik heb wel de dampremmende folie vervangen door klimaatfolie en dit brengt het condenswater naar 0.0022 kg/m2 (prima volgens mij). De droogtijd is ook minder maar nog steeds hoog met 83 dagen.

Maar hoe minder (extra) isolatie, hoe minder condenswater (risico). Daarom het idee om de balken niet helemaal op te vullen? Ik zie zo 123 geen mogelijkheid om de droogtijd nog verder te verkorten via Ubakus.

Ik ga de zijkanten vullen met isolatie ipv pur. (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 30-06-2025 17:07 ]

Pagina: 1