Ons garagedak is gemaakt van hout met daarop PIR als isolatie en afschot. Het is een nieuw dak, uit bouwjaar 2024. De garage is via de woning toegankelijk.
De exacte opbouw is mij helaas niet volledig duidelijk, en hier kom ik ook niet via de aannemer achter.
Ik twijfel over de aanwezigheid van een folie. Folie is wel aanwezig op het dak van de uitbouw, maar ik heb deze tijdens de bouwfase niet gezien op het garagedak.
Van buiten naar binnen is het vermoedelijk:
- Bitumen
- Andere zwarte waterdichte laag (zie foto's?)
- PIR isolatie (met folie op de PIR?)
- Dakbeschot (spaanplaat)
- Balkenlaag
Nu wil ik dit dak van binnenuit afwerken met Gipsplaten.
Ik heb echter redelijk wat 'last' van regen geluid in de garage, PIR isoleert geluid in mindere mate.
Daarom wil ik tussen de balkenlagen (ik heb de ruimte toch) isolatie toevoegen. Ik dacht zelf aan steenwol.
Ik heb eigenlijk een paar vragen:
- De panlatten. Ik kan evt 16mm dikke panlatten op de balken plaatsen , dan kom ik gelijk uit met de balken aan de zijkant van de garage. Is 16mm panlat voldoende om daar gips+stuc op de plaatsen?
Een iets complexere oplossing is om de balkenlaag op te vullen met 16mm en vervolgens (normale) 22mm panlatten op het plafond te schroeven. Wat is wijsheid?
- Ik begreep dat er een risico op condensvorming is wanneer mijn steenwol isolatie beter (meer RC waarde) krijgt dan de bestaande PIR isolatie. De balken zijn 155mm dik.
Zelf dacht ik dus om steenwol van ongeveer 75mm dik tussen de balkenlaag te plaatsen, een lucht 'spouw' van 75mm over te houden, klimaatfolie, dan panlatten. Dat betekent dus dat er tussen de klimaatfolie en steenwol 75mm loze ruimte over blijft. Dit leek via Ubakus een positief effect op voorkomen van condensatie te hebben?
Wat zijn jullie tips en tricks om dit te isoleren en af te werken?
/f/image/XyHNiNejW57E3TRiPyPgC5TS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/giDJgmbaA3v3UOBzVSUxPYT9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CCPF2m6pXhlorEqNWp6gDqcz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ynllZwd0DNaOehEEAlheLhXN.png?f=fotoalbum_large)
De exacte opbouw is mij helaas niet volledig duidelijk, en hier kom ik ook niet via de aannemer achter.
Ik twijfel over de aanwezigheid van een folie. Folie is wel aanwezig op het dak van de uitbouw, maar ik heb deze tijdens de bouwfase niet gezien op het garagedak.
Van buiten naar binnen is het vermoedelijk:
- Bitumen
- Andere zwarte waterdichte laag (zie foto's?)
- PIR isolatie (met folie op de PIR?)
- Dakbeschot (spaanplaat)
- Balkenlaag
Nu wil ik dit dak van binnenuit afwerken met Gipsplaten.
Ik heb echter redelijk wat 'last' van regen geluid in de garage, PIR isoleert geluid in mindere mate.
Daarom wil ik tussen de balkenlagen (ik heb de ruimte toch) isolatie toevoegen. Ik dacht zelf aan steenwol.
Ik heb eigenlijk een paar vragen:
- De panlatten. Ik kan evt 16mm dikke panlatten op de balken plaatsen , dan kom ik gelijk uit met de balken aan de zijkant van de garage. Is 16mm panlat voldoende om daar gips+stuc op de plaatsen?
Een iets complexere oplossing is om de balkenlaag op te vullen met 16mm en vervolgens (normale) 22mm panlatten op het plafond te schroeven. Wat is wijsheid?
- Ik begreep dat er een risico op condensvorming is wanneer mijn steenwol isolatie beter (meer RC waarde) krijgt dan de bestaande PIR isolatie. De balken zijn 155mm dik.
Zelf dacht ik dus om steenwol van ongeveer 75mm dik tussen de balkenlaag te plaatsen, een lucht 'spouw' van 75mm over te houden, klimaatfolie, dan panlatten. Dat betekent dus dat er tussen de klimaatfolie en steenwol 75mm loze ruimte over blijft. Dit leek via Ubakus een positief effect op voorkomen van condensatie te hebben?
Wat zijn jullie tips en tricks om dit te isoleren en af te werken?
/f/image/XyHNiNejW57E3TRiPyPgC5TS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/giDJgmbaA3v3UOBzVSUxPYT9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CCPF2m6pXhlorEqNWp6gDqcz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ynllZwd0DNaOehEEAlheLhXN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/b6nL38OTXURZyOiPM2WEWUFF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2025 12:00 ]