Probleem met resolutie over Displayport

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik zit met een probleem met de beeldweergave over een displayport naar een monitor waar iemand wellicht een oplossing voor weet.

Ik heb op mijn bureau 2 Dell beeldschermen, monitor 1 is doorverbonden met een DP kabel naar monitor 2.

Aan monitor 1 hangt een laptop via USB-C (dit geeft geen enkel probleem, 2 bureaubladen werken etc.)

Aan monitor 1 hangt tevens een desktop pc met een displayport kabel, deze werkte tot recent prima en zonder problemen.

Sinds kort heeft monitor 1 op de desktop PC (Radeon RX6600) problemen, de resolutie kan namelijk niet hoger dan 800x600. Een hogere resolutie kan wel geselecteerd worden t/m native (1080P) maar als die resolutie geselecteerd wordt valt het signaal weg. Het scherm geeft 'No signal'. Vervolgens gaat het scherm in slaapstand, om daarna weer automatisch aan te springen met een resolutie van 800x600. Elke poging met hetzelfde resultaat.

Dit terwijl te allen tijde monitor 2 (die zijn signaal dus krijgt via 1) perfect blijft werken. Enkel het bureaublad/vensters verschuiven omdat Windows de boel anders indeelt.

Ik heb op de computer al een andere DP aansluiting geprobeerd, wat niets oplost. Daarnaast heb ik de computer ook aangesloten met een HDMI, daarbij werkt monitor 1 prima maar over HDMI wordt scherm 2 niet doorgelust.

Ik heb ook een andere DP kabel geprobeerd, ook geen effect. Iemand enig idee waar ik het nog kan zoeken? Scherm betreft 2x een Dell U2421HE. Maar ik vermoed dat het probleem bij de desktop ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:32
Het lijkt er op dat je misschien niet voldoende bandbreedte krijgt om de 2 Full-HD-signalen te creëren.

Dat zou betekenen dat de boel draait op Displayport 1.0.

En aangezien het alleen op de desktop niet werkt (en eerdere wel werkte), verwacht ik dat het een software-issue is.

Heb je al eens de drivers volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?

En in de instellingen op de monitor bekeken of je daar instellingen voor de Displayport-versie hebt die je kunt aanpassen (soms werkt het om een setting even te wijzigen en dan terug te zetten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer ook eens een nieuwe displayport kabel naar die PC. Met goedkope kabels heb ik dit vaker gezien. Er zitten exemplaren tussen die de bandbreedte van DP 1.2 en hoger niet altijd trekken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:55
Videokaart drivers eens grondig verwijderen met DDU (Display driver uninstaller)
https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-06 19:19
Op welke resolutie staat je tweede beeldscherm? Als je die naar beneden zet, kun je dan de andere probleemloos omhoog zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:44

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De monitor ondersteunt displayport 1.4, dat is zelfs genoeg voor twee 4K schermen. Het is dus echt ergens een driver probleem, wat me al logisch leek omdat je aangaf dat het ineens zo was. Daaruit vul ik dan even in dat het al eerder wel gewerkt heeft.

Kortom, toch nog eens nadenken welke setting je hebt veranderd, welke driver update je hebt gedaan, of je een Windows update hebt gedaan waarna het probleem ontstond (een bug?). En eens bij Dell kijken of je een driver van vinden voor de monitor. GPU drivers zijn we wel gewend te installeren, maar een monitor heeft die ook en soms is die toch ff fijner dan de Windows generic driver.

Tot slot; al eens nagedacht of je iets geks hebt gedaan in het setting menu van (één van de) monitors? Vaak kan je daar wel eea instellen dat soms vrij onzinnig is. Ik zie het wel gebeuren dat je ineens ontdekt dat de eerste monitor idd op displayport 1.0 is gezet ofzo, en ja dan gaat het idd mis.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:01:
De monitor ondersteunt displayport 1.4, dat is zelfs genoeg voor twee 4K schermen. Het is dus echt ergens een driver probleem, wat me al logisch leek omdat je aangaf dat het ineens zo was. Daaruit vul ik dan even in dat het al eerder wel gewerkt heeft.

Kortom, toch nog eens nadenken welke setting je hebt veranderd, welke driver update je hebt gedaan, of je een Windows update hebt gedaan waarna het probleem ontstond (een bug?). En eens bij Dell kijken of je een driver van vinden voor de monitor. GPU drivers zijn we wel gewend te installeren, maar een monitor heeft die ook en soms is die toch ff fijner dan de Windows generic driver.

Tot slot; al eens nagedacht of je iets geks hebt gedaan in het setting menu van (één van de) monitors? Vaak kan je daar wel eea instellen dat soms vrij onzinnig is. Ik zie het wel gebeuren dat je ineens ontdekt dat de eerste monitor idd op displayport 1.0 is gezet ofzo, en ja dan gaat het idd mis.
Er stond inderdaad iets 'raar' in de instellingen van de AMD infinity software. Op monitor 1 stond iets van schalen naar volledig scherm aan, 800x600 is geen 16:9 en werd daardoor passend gemaakt, waarna hij niet meer naar een 16:9 resolutie kon.

Ik denk overigens niet dat het de oorzaak was maar meer het gevolg van de zoektocht naar het probleem. Wellicht dat het toch de kabel was. Al lijkt het scherm soms nog wel wat half te reageren, duurt lang met beeld geven als de computer aan gaat, en scherm 2 gaat sneller aan dan scherm 1. Wellicht toch eens alle drivers eraf gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:44

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kun je even duidelijk zijn of het ooit gewerkt heeft? Het kan niet de kabel zijn als het ooit goed werkte namelijk. En je spreekt over “er stond iets raar” maar heb je dat nu weer terug kunnen zetten naar normaal?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:29:
Kun je even duidelijk zijn of het ooit gewerkt heeft? Het kan niet de kabel zijn als het ooit goed werkte namelijk. En je spreekt over “er stond iets raar” maar heb je dat nu weer terug kunnen zetten naar normaal?
Het heeft lange tijd inderdaad gewoon goed gewerkt.

Ik heb het schalen op monitor 1 uitgezet en sindsdien heb ik weer 2x 1080p zonder dat hij terugvalt of uitgaat.

Maar nog wel met bovenstaande problemen dus (het scherm krijgt niet meteen signaal als de computer aan gaat, dat duurt vrij lang, en monitor 2 gaat aan terwijl 1 nog een tijdje zwart blijft en dan ook aan gaat. Helemaal in orde is het dus nog niet, maar de resolutie is nu wel goed in ieder geval.

Een tijdje terug heb ik wel problemen gehad met de grafische drivers (wouden niet meer updaten, een probleem wat meer voorkomt bij AMD als Windows na updates opeens uit zichzelf een generieke driver gebruikt i.p.v. de AMD driver). Misschien dat het daar begonnen is.

Toen heb ik de drivers volledig gewist en opnieuw geïnstalleerd.
Pagina: 1