Soundbar vs Actieve speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:11
Ik zoek een?
Ik zit te twijfelen tussen de
JBL Bar 800 (soundbar)
uitvoering: JBL BAR 800?

en de
Argon Audio FORTE A5 Mk2 (actieve speakers)
https://www.hifiklubben.n...--stereo/argfortea5mk2wh/

Wat is je budget?
+- 750

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
-Spotify
-Gaming (PS5 voornamelijk)
-Series + TV

Wat heb je zelf al gevonden?

Kwam de post van @mavi tegen (laatste post uit het topic)
Actieve speakers voor tv

Die is erg postief over de Argon Audio FORTE A5. Daarnaast heeft hij een foto van de set erbij geplaatst.

Vind vooral de vormgeving van de speakers + standaard erg mooi.

Als ik voor de actieve speakers ga. Wil ik ook de standaard erbij halen. En dan kom ik uit op €768.

De soundbar heeft veel goede reviews. En is momenteel in de aanbieding voor €568 bij Electro world (bij de concurrent €707). Koop ik deze. Bespaar ik dus €200. De vormgeving is daarentegen wel aanzienlijk minder.

Het oog wil ook wat ;) Maar het gaat mij vooral om de geluidskwaliteit. Ben zelf een leek op dit gebied. En ook niet super veeleisend. Wat is voor mij een betere koop ?

Beste antwoord (via Sefaex op 28-06-2025 15:01)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:50

FeaR

In GoT we trust

Sefaex schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:50:
Als ik et goed begrijp heeft de soundbar "surround sound" en de active speakers gewoon stereo geluid ?
De sound bar is in principe ook een actieve speaker :P

Gelinkte sound bars hebben echt surround. Dedicated speakers aan de voorzijde en achterzijde. Er zijn ook sound bars die claimen surround sound te geven uit één balk onder de TV, werkt door weerkaatsing/omhoog gerichte speakers. In dat geval zou ik het "surround sound" noemen.
Kijk wel meer films/series dan dat ik echt muziek luister.
En ook een PlayStation 5 in de lijst met hardware, console die surround ondersteunt.
Dus wellicht is een soundbar (zoals jezelf aangeeft) toch een betere optie.
Met genoemd gebruik zou ik daar ook naar neigen. Een sound bar zet een imposantere sound neer dan het setje Argon. Dat is wat je met films, games en series wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 28-06-2025 10:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Wil een mod de titel even veranderen naar Soundbar vs Actieve speakers :X
Bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Hangt af van de content die je consumeert.

Wanneer je merendeel van de tijd muziek luistert is een setje actieve speakers de betere keuze. Kijk je merendeel van de tijd naar films en series + gaming en af en toe (achtergrond)muziek dan biedt een goede soundbar + eventueel achter speakers meer beleving.

Imo kun je beter naar de Samsung Q930D kijken ipv de JBL Bar 800, eerst genoemde biedt o.a. een betere geluidskwaliteit en format support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Dank voor de reactie.
Heb me er zelf een beetje in proberen te verdiepen.

Als ik et goed begrijp heeft de soundbar "surround sound" en de active speakers gewoon stereo geluid ?

Tja, neig zelf meer naar de active speakers. Maar dat is meer vanwege de vormgeving. Kijk wel meer films/series dan dat ik echt muziek luister. Dus wellicht is een soundbar (zoals jezelf aangeeft) toch een betere optie.

Lastig lastig :P

Bedoel je trouwens deze ?
https://www.bol.com/nl/nl...es-2024/9300000179366969/

Die heeft een mooie prijs. En is ver onder mijn budget!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:50

FeaR

In GoT we trust

Sefaex schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:50:

Gelinkte sound bars hebben echt surround. Dedicated speakers aan de voorzijde en achterzijde. Er zijn ook sound bars die claimen surround sound te geven uit één balk onder de TV, werkt door weerkaatsing/omhoog gerichte speakers. In dat geval zou ik het "surround sound" noemen.
Kijk wel meer films/series dan dat ik echt muziek luister.
En ook een PlayStation 5 in de lijst met hardware, console die surround ondersteunt.
Dus wellicht is een soundbar (zoals jezelf aangeeft) toch een betere optie.
Met genoemd gebruik zou ik daar ook naar neigen. Een sound bar zet een imposantere sound neer dan het setje Argon. Dat is wat je met films, games en series wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 28-06-2025 10:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
FeaR schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:47:
[...]

[...]

[...]

Thanks
Zojuist toch de JBL 800 besteld bij Coolblue.

Bij Electro World is hij in de aanbieding voor €579. Maar die hebben niet zulke goede reviews zie ik.
Bij Cool Blue is hij sinds vanochtend ook in de aanbieding; van €707 voor €619 (en die leveren ook op zondag).

Daar betaal ik gerust €40 extra voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Vanochtend ontvangen. Keek ik voor de grap weer op de CB website, zie ik ineens dat hij €50 goedkoper is geworden (van €707 naar €616 naar €566). In 3 dagen tijd.... :/

Gelijk gemaild. Krijg het verschil terug in shoptegoed. Prima service van Cool Blue.

Over het geluid ben ik verder tevreden. Bass is wellicht iets te overkill (zullen de buren vast niet blij mee zijn).

Maar zo op het eerste gezicht ben ik erg blij met mijn aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Sefaex op 29-06-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:34
en toch... al is het mosterd na de maaltijd... als je regelmatig een goed stukje muziek luistert ga je vroeg of laat meer willen dan een soundbar.
Ik had een soundbar en kwam erachter dat ik toch meer waarde aan muziek hecht dan ik dacht.

Uit jouw verhaal kan ik niet goed opmaken of je meer naar de film/game kant of de muziek-kant neigt. Maar als je muziek luisteren alleen classificeert als "spotify" neem ik aan dat je niet je stapel Pink Floyd LP's uit de kast haalt om eens een uitgebreide luistersessie te doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
maDDog83 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
en toch... al is het mosterd na de maaltijd... als je regelmatig een goed stukje muziek luistert ga je vroeg of laat meer willen dan een soundbar.
Ik had een soundbar en kwam erachter dat ik toch meer waarde aan muziek hecht dan ik dacht.

Uit jouw verhaal kan ik niet goed opmaken of je meer naar de film/game kant of de muziek-kant neigt. Maar als je muziek luisteren alleen classificeert als "spotify" neem ik aan dat je niet je stapel Pink Floyd LP's uit de kast haalt om eens een uitgebreide luistersessie te doen. ;)
Dark side of the Moon uit een mooie stereo set luidsprekers... mjam mjam

Ben zelf van Sonos Playbar naar AMP met eigen speakers gegaan. Zoveel mooier stereo geluid voor de muziek. En heb 2 ikea somfisk voor de surround voor de films..

Runs everything...

Pagina: 1