Vervangen WD MyBook 8TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBakers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 20:29
Ik zoek een?
Vervanging van mijn huidige WD MyBook 8TB HDD.
Deze zit via usb aangesloten op mijn proxmox servertje (BMAX B9 power)
Hierop draai ik verschillende containers waaronder plex / radarr / sonarr etc.
Ik heb ook immich draaien waar ons gezin alle fotos op heeft staan.
Nu heb ik dit al zeker 6/7 jaar draaien, er komt een dag dat de HDD kapot gaat en dan ben ik alles kwijt.
Nu lees ik zoveel informatie dat mijn koppie het niet meer aan kan.

• Een NAS vanwege de veiligheid (geen usb meer)
• Een HDD behuizing met NAS schijven WD RED pro of equivalent gent 3.2 usb 10gbs
• Een externe SSD voor de snelheid

Wat ik belangrijk vind: ik wil meer veiligheid, schijf kapot, niet meteen alles weg, dus ik ontkom niet aan RAID, denk ik.
Ik vind snelheid ook wel belangrijk aangezien ik vaak kinderfilms remote stream

Wat is je budget?
300 tot 400 (ik moet mijn vrouw nog lief aankijken)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, ik vind ervaring van jullie het belangrijkste. Ik sta open voor alternatieven.

Ik neig richting onderstaande lijst, al valt hij wel in principe buiten budget:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN004, per stuk)€ 174,79€ 349,58
1HDD/SSD behuizingenTerraMaster D2-320 Zwart€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 488,58

[ Voor 30% gewijzigd door JBakers op 27-06-2025 20:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom zou je alles kwijt zijn als je externe HDD het begeeft? Je data staat toch ook op de proxmox server en deze HDD is de back-up of heb je het anders geregeld?

Je hebt pas een back-up als er een identieke kopie op ten minste twee plaatsen staat.

Zo, nu dat eruit is:

Ik denk dat je, als je al met twee schijven gaat werken, ze beter los kunt gebruiken. Je kunt dan rouleren met je data en een van beide schijven bijvoorbeeld bij familie/vrienden (versleuteld of als je ze vertrouwt) neerleggen. Je wisselt dat trucje om de zoveel tijd om, dus dat je de ene schijf en dan weer de andere daar laat. Zo is er zelfs als je huis afbrandt een kopie. Alternatief is een USB disk en cloud opslag en daar je secundaire kopie neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 27-06-2025 21:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JBakers schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:43:
Nu heb ik dit al zeker 6/7 jaar draaien, er komt een dag dat de HDD kapot gaat en dan ben ik alles kwijt.
Natuurlijk is het van belang om goede en stabiele schijven te hebben, maar als de data die erop staat echt zo belangrijk is, dan heb je ook gewoon gedegen back-ups van de data die je bewaren wilt. Het hebben van een goede schijf (of meerdere schijven) is niet per se garantie dat je de bestanden niet kwijtraakt.

Overigens, had het niet makkelijker geweest om gewoon de schijf uit de WD MyBook case te halen en de schijf direct aan te sluiten op de computer middels SATA? :) Zie ook YouTube: How To Shuck a WD My Book EASY & FAST (without Damage)! bijvoorbeeld, als het jou interessant lijkt.

Ik weet niet of het via USB ook werkt, maar via SATA kun je bijvoorbeeld de SMART data uitlezen en zie je dus hoe 'gezond' de disk is.

Zo heb ik ook vier WD schijven (van de 8 in totaal) in mijn homelab geduwd zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBakers
nelizmastr schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:47:
Waarom zou je alles kwijt zijn als je externe HDD het begeeft? Je data staat toch ook op de proxmox server en deze HDD is de back-up of heb je het anders geregeld?

Je hebt pas een back-up als er een identieke kopie op ten minste twee plaatsen staat.

Zo, nu dat eruit is:

Ik denk dat je, als je al met twee schijven gaat werken, ze beter los kunt gebruiken. Je kunt dan rouleren met je data en een van beide schijven bijvoorbeeld bij familie/vrienden (versleuteld of als je ze vertrouwt) neerleggen. Je wisselt dat trucje om de zoveel tijd om, dus dat je de ene schijf en dan weer de andere daar laat. Zo is er zelfs als je huis afbrandt een kopie. Alternatief is een USB disk en cloud opslag en daar je secundaire kopie neerzetten.
Ik gebruik de 8TB voor opslag van multimedia en backups etc.
Klopt dat de proxmox zelf dan blijft draaien maar die heeft een nvme van 1TB, op de HDD staat 6TB+ aan video, fotos etc.
CH4OS schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:58:
[...]
Natuurlijk is het van belang om goede en stabiele schijven te hebben, maar als de data die erop staat echt zo belangrijk is, dan heb je ook gewoon gedegen back-ups van de data die je bewaren wilt. Het hebben van een goede schijf (of meerdere schijven) is niet per se garantie dat je de bestanden niet kwijtraakt.

Overigens, had het niet makkelijker geweest om gewoon de schijf uit de WD MyBook case te halen en de schijf direct aan te sluiten op de computer middels SATA? :) Zie ook YouTube: How To Shuck a WD My Book EASY & FAST (without Damage)! bijvoorbeeld, als het jou interessant lijkt.

Ik weet niet of het via USB ook werkt, maar via SATA kun je bijvoorbeeld de SMART data uitlezen en zie je dus hoe 'gezond' de disk is.

Zo heb ik ook vier WD schijven (van de 8 in totaal) in mijn homelab geduwd zitten.
Ja misschien was dit wel beter geweest. Ik wil dit in principe nu ook gaan bereiken met de huidige wishlist.
De DAS gebruiken met proxmox in ZFS Mirror raid1, lijkt me dan een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JBakers schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:26:
Ja misschien was dit wel beter geweest. Ik wil dit in principe nu ook gaan bereiken met de huidige wishlist.
De DAS gebruiken met proxmox in ZFS Mirror raid1, lijkt me dan een goede oplossing.
Hangt ervan af wat je bereiken wilt. Ook ZFS en de redundancy daarin, is geen enkele vorm van back-up. Ook dan is bij per ongeluk een bestand verwijderen het bestand weg van alle harde schijven in de pool.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

TeeDee

CQB 241

Zoals ik het altijd doe:

- upgrade de disk(s) van mijn nas, in jouw geval de externe hdd voor je proxmox server
- schaf een ongeveer even grote externe hdd aan en via OMV een sync

Of te wel, koop 2 externe hdds van X TB, schaf een raspberry pi aan, installeer bijvoorbeeld OMV, en gebruik die als backup/sync.

Zoals aangegeven, raid is geen backup, elk willekeurig filesystem is geen backup. Alleen "offsite" storage is backup. Ja, het terugzetten van X TB duurt lang, maar dan ben je je foto's niet kwijt iig

[ Voor 7% gewijzigd door TeeDee op 27-06-2025 22:43 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBakers
Maar ik zeg ook nergens dat ik het wil voor backups, ik wil het voornamelijk om hardware falen op te kunnen vangen.
Ik snap ook wel als ik een dikke nas met 16TB raid10 neer zet en er breekt brand uit ik nog steeds niets heb.
De data die op deze (eventuele) ZFS-pool komt te staan is mijn primaire data-opslag, geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JBakers schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:44:
Maar ik zeg ook nergens dat ik het wil voor backups, ik wil het voornamelijk om hardware falen op te kunnen vangen.
Ik snap ook wel als ik een dikke nas met 16TB raid10 neer zet en er breekt brand uit ik nog steeds niets heb.
De data die op deze (eventuele) ZFS-pool komt te staan is mijn primaire data-opslag, geen backup.
In de topic start schrijf je dit:
Met name het deel na de komma van de zin dus. ;) Het lijkt daardoor een beetje op een vereiste, het voorkomen dat je de data daadwerkelijk kwijt bent. Vandaar dat wij in de reacties vooral hameren dat het vervangen van de disk en de nieuwe disks in een ZFS pool zetten niet gelijk staat aan het maken van een back-up.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBakers
Ik snap het, sorry voor de verwarring.
En jullie hebben natuurlijk 100% gelijk. Wat ik er vooral mee bedoel is dat het nu 1 schijf is, gaat die kapot, dan heb ik een hele klus om het weer allemaal terug te krijgen. Als het al mogelijk is.
Wat ik hier vraag is om een veiligere oplossing mbt hardware defecten: raid/zfs mirror: 1 hdd kapot, vervangen en je kan weer door. Daar wil ik graag hardware suggesties voor.

Backups zijn een logisch gevolg (en nu door jullie zie ik de ernst hier ook meer van in).
Ik heb nog rpi's liggen dus die oplossing van @TeeDee klinkt goed.

zfs-pool als primaire data, rpi/omv als backup met 8tb schijf, en deze schijf dan eens per maand wisselen offsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Dat lijkt mij voor de usecase te lastig/overkill

1 HDD voor de opslag via je proxmox.
1 HDD voor de backup/sync via rpi.

Ruim onder de 500€ (moeders de vrouw blij)

Al het andere wat je in je hoofd hebt, zfs, raid, noem het maar op: prima, maar het is een dubbele investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBakers
Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing. Maar ik wil juist van de 'hele klus' af als een schijf kapotgaat.
Daarom zie ik twee spiegelende schijven niet als dubbele kosten, maar meer een investering in gemak. De backup met de Pi komt er dan nog naast voor de echte noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

JBakers schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:51:
Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing. Maar ik wil juist van de 'hele klus' af als een schijf kapotgaat.
Daarom zie ik twee spiegelende schijven niet als dubbele kosten, maar meer een investering in gemak. De backup met de Pi komt er dan nog naast voor de echte noodgevallen.
Ok, dus dan heb je 2 schijven van N TB in raid. Dus je budget voorbij (moeders de vrouw niet blij) en daar bovenop een backup via rpi? Wat je ~700E kost.

Heel simpel; een hdd gaat kapot. Ooit. Of DOA. Alles wat je nu dubbel, driedubbel wil doen: => zonde van je geld

Pagina: 1