Megekko gekochte reviews

Pagina: 1
Acties:
  • 933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VervelendeMan
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-08 23:09
Mijn vraag:

Bij megekko reviews zie ik ontzettend veel reviews waar mensen betaald krijgen/kans om een prijs te winnen als ze een review achter laten. Mijn vraag is of dit A: legaal is B: Wel de bedoeling is van de website. Mensen worden in zekere zin gepusht om positieve dingen te zeggen om een prijs te winnen, maar dat is niet ten goede van tweakers, of van de betrouwbaarheid van reviews.

Zou het niet beter zijn deze reviews te verwijderen en een waarschuwing te sturen aan megekko om dit niet meer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Daar hebben ze eerder iets aangedaan door bij reviews de 'motivatie' aan te geven, in geval van Megekko

Motivatie
Ik maak kans op een prijs

En recenter:
Motivatie
Ik krijg er iets voor terug (beloning)

Je kan er verder niets mee, niet filteren, sorteren, negeren, of controleren of dit naar waarheid is ingevoerd.. maar het gebeurd, het mag, en blijkbaar uit de laatste wijzingen, ook de bedoeling.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@VervelendeMan ik verhuis je topic even naar het juiste hoekje, de redactie kan hier namelijk niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VervelendeMan
SinergyX schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:36:
Daar hebben ze eerder iets aangedaan door bij reviews de 'motivatie' aan te geven, in geval van Megekko
Zoals je zelf al zegt is dit inderdaad voor de gewone gebruiker niet echt bruikbaar, je kijkt normaal even snel hoe het ervoor staat en gaat er niet vanuit dat dit deel is van een actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VervelendeMan
rens-br schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:58:
@VervelendeMan ik verhuis je topic even naar het juiste hoekje, de redactie kan hier namelijk niet zoveel mee.
Wie van tweakers gaat hier over? Mij lijkt het namelijk iets wat de gebruikers tegen werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Azerty doet het ook. Zolang een review eerlijk is heb ik er niets op tegen. Je wordt niet gedwongen om positief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
VervelendeMan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Wie van tweakers gaat hier over? Mij lijkt het namelijk iets wat de gebruikers tegen werkt.
Het Pricewatch team, vandaar dan ik het topic verhuisd heb naar Pricewatch. Redactie maakt de nieuwsberichten en reviews e.d.. Het Pricewatch team zorgt voor...de naam zegt het al...de Pricewatch.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 27-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Reinier schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:02:
Azerty doet het ook. Zolang een review eerlijk is heb ik er niets op tegen. Je wordt niet gedwongen om positief te zijn.
Je hebt alleen een groot risico dat een review positief is omdat er (mogelijk) een prijs tegenover staat. In de meeste koppies werkt het waarschijnljk zo dat je een positieve review moet schrijven om kans te maken, want "als mijn review ruk is, waarom zou de leverancier mij dan belonen met een [insert-prijs]".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bastiaan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Je hebt alleen een groot risico dat een review positief is omdat er (mogelijk) een prijs tegenover staat. In de meeste koppies werkt het waarschijnlijk zo dat je een positieve review moet schrijven om kans te maken, want "als mijn review ruk is, waarom zou de leverancier mij dan belonen met een [insert-prijs]".
Inderdaad, en ze (Megekko en Azerty) geven dat ook niet aan. Niet dat ze aangeven dat het een positieve review moet zijn, maar ook niet wat de voorwaarden van de review precies wel zijn. Ja, mogelijk ergens in de kleine, ongelezen lettertjes maar niet duidelijk in de "schrijf een review en win...".

De truc van veel reviews krijgen is, natuurlijk, dat die negatieve reviews verwaterd worden door de (al dan niet om bovenstaande reden) positieve reviews.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 27-06-2025 15:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VervelendeMan
Reinier schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:02:
Zou je er tegen zijn dat sinds de actie speelt het gemiddelde sterk omhoog is gekrikt? Je verwacht toch niet dat megekko met trots de winnaar presenteert die ze een 1/5 heeft gegeven op tweakers? Diezelfde gedachten hebben ook andere mensen en zullen dus een betere review geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Palthe

Als ik naar mezelf kijk zou ik bij een negatieve ervaring eerder uit mezelf een review geven, om anderen te "waarschuwen". Bij positieve ervaring (of wat ik eigenlijk beschouw als een normale ervaring) heb ik minder de neiging om een review te schrijven, het is immers zoals ik verwacht had. Maar met een incentive kan ik overgehaald worden om toch mijn ervaring te delen, die dan positief zal zijn in de meeste gevallen.
Kortom, in mijn n=1 geval zal de door een incentive bewogen review ook grotendeels aansluiten bij mijn ervaring, en dat zal dan overwegend positief zijn.
En om positief in de wereld te staan: ik denk dan ook dat dit de reden is van bedrijven om er een prijsje of incentive aan te hangen. Positieve reviews worden naar mijn mening nou eenmaal minder vaak gegeven dan negatieve en zo kan je mensen toch over de streep trekken om dit wel te doen. Ik denk dan ook niet dat ze reviews "kopen", het lijkt me echt niet zo dat de reviews zelf niet kloppen. Zou jij bij een slechte ervaring toch een positieve review geven als je.daarbij 0,0001% kans maaktpp een prijsje? Ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:50
Wat niet mag is dat ze je iets garanderen/geven als je een 5 ster review achter laat, dat is reviews kopen.
Een kans om iets te winnen als je een review plaats, zonder vermelding dat het 5 sterren moet zijn of dat dit invloed heeft op de trekking, is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:27
Punt is dat door zulke acties hun gemiddelde review-score hoger zal liggen dan shops die deze acties niet houden. Puur omdat men over het algemeen eerder geneigd is hun negatieve ervaring te delen dan een positieve.

Door een actie als deze trek je meer mensen over de streep om toch een positieve review achter te laten waardoor het gemiddelde kunstmatig omhoog gekrikt word, zelfs in het geval men nog steeds een eerlijke review-score geeft.

PS. Ben ik de enige die dacht dat het altijd Megagekko was ipv Megekko. Zijn ze van naam veranderd of is dat mijn lichte Dyslexie die er overheen gelezen heeft altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er zou best een maximum van 3 per product mogen voor reviews met een incentive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Palthe schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:10:
Als ik naar mezelf kijk zou ik bij een negatieve ervaring eerder uit mezelf een review geven, om anderen te "waarschuwen". Bij positieve ervaring (of wat ik eigenlijk beschouw als een normale ervaring) heb ik minder de neiging om een review te schrijven, het is immers zoals ik verwacht had. Maar met een incentive kan ik overgehaald worden om toch mijn ervaring te delen, die dan positief zal zijn in de meeste gevallen.
Kortom, in mijn n=1 geval zal de door een incentive bewogen review ook grotendeels aansluiten bij mijn ervaring, en dat zal dan overwegend positief zijn.
En om positief in de wereld te staan: ik denk dan ook dat dit de reden is van bedrijven om er een prijsje of incentive aan te hangen. Positieve reviews worden naar mijn mening nou eenmaal minder vaak gegeven dan negatieve en zo kan je mensen toch over de streep trekken om dit wel te doen. Ik denk dan ook niet dat ze reviews "kopen", het lijkt me echt niet zo dat de reviews zelf niet kloppen. Zou jij bij een slechte ervaring toch een positieve review geven als je.daarbij 0,0001% kans maaktpp een prijsje? Ik niet.
Volledig mee eens, zo sta ik er ook in. Of het moet echt een uitzonderlijk goede situatie zijn. Overigens beperkt het zich niet tot de eerder genoemde shops. Hoeveel mails je wel niet krijgt achteraf met vraag om recensie of winacties is gewoon groot. Nederlanders schrijven niet zo snel positieve reviews maar klagen alleen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.