Elektriciteit contract, zonnepanelen en thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-08 14:39
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht waar 16 zonnepanelen op het dak liggen. Op basis van de informatie, is er afgelopen jaar 4,98MWH opgewekt.

Het huis heeft een elektrische warmtepomp en boiler. Geen gas. Geen airco's, misschien gaan we die nog instaleren.

Wij gaan er met zn 3en wonen: 2 volwassenen en jonge dochter. Geen elektrische auto of laadpaal, misschien in de toekomst.

Ik vind het lastig om een energiecontract uit te zoeken, want geen ervaring met zonnepanelen en warmtepomp.

Vandaag werd ik gebeld door Zonneplan: kan een thuisbatterij (20 kWh, nexus) via hun aanschaffen voor netto EUR 6k of EUR 81/maand voor 10 jaar. Zou erg gunstig zijn, helemaal als ik ook energiecontract bij ze afsluit. Zij gaven ook aan dat een dynamisch contract het beste is voor onze situatie..

Ik had zelf United Consumers op het oog, 1 jaar vast.. om eens aan te kijken hoe dat uitpakt. Wel teruglever kosten.

Iemand ervaring mee? Nog andere inzichten?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hebben ze ook uitgelegd waarom 20 kWh?
(en zelf al eens aan de reken gegaan wanneer je die 6k (ex BTW) terug denkt te hebben?)

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 27-06-2025 12:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
Yrkh88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:16:
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht waar 16 zonnepanelen op het dak liggen. Op basis van de informatie, is er afgelopen jaar 4,98MWH opgewekt.

Het huis heeft een elektrische warmtepomp en boiler. Geen gas. Geen airco's, misschien gaan we die nog instaleren.

Wij gaan er met zn 3en wonen: 2 volwassenen en jonge dochter. Geen elektrische auto of laadpaal, misschien in de toekomst.

Ik vind het lastig om een energiecontract uit te zoeken, want geen ervaring met zonnepanelen en warmtepomp.

Vandaag werd ik gebeld door Zonneplan: kan een thuisbatterij (20 kWh, nexus) via hun aanschaffen voor netto EUR 6k of EUR 81/maand voor 10 jaar. Zou erg gunstig zijn, helemaal als ik ook energiecontract bij ze afsluit. Zij gaven ook aan dat een dynamisch contract het beste is voor onze situatie..

Ik had zelf United Consumers op het oog, 1 jaar vast.. om eens aan te kijken hoe dat uitpakt. Wel teruglever kosten.

Bedankt!
Trap niet in deze truc. Ze willen je een handels systeem verkopen. Echter zodra per 01-01-2027 het salderen van de energiebelasting stopt gaat dit je dik geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:49
Hoe liggen die zonnepanelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Sowieso per definitie nooit iets kopen per telefoon. Altijd eerst uitzoeken wat je nou echt nodig hebt en wat de kosten en baten zijn. En ze gaan je over de telefoon echt geen betere deal maken dan je online kunt krijgen, hooguit meer onder druk zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 10:15
Ik heb vandaag de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis. 41 panelen - lever 5000kwh terug. En huis verbruikt zelf daarnaast nog 17000kwh. 2 electrische auto’s en een aarde warmte pomp.

De hoofdaansluiting is 3x50a. Ik hoop met peak shaving terug te kunnen naar 3x25a. Dan heb ik wel een thuis accu nodig van 32kwh en een omvormer die 16kw kan doen.

Heeft iemand ervaring met peak shaving ivm met onbalans handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:49
Mij lijkt dat t rondpompen van energie voor onbalanshandel het verkleinen van de aansluiting dmv peakshaving in de weg zit, maar er is een deye topic en victron ontwerp topic waar je vast "lotgenoten" treft. Gefeliciteerd trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:51
Yrkh88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:16:
Hallo,

Bedankt!
Zonneplan is vendor lock, dus pas daarmee op want voor een service (En dat is het) betaal je altijd. de zon gaat nooit voor niks op ;) .

met Zonnepanelen gaan wij zeker na salderen gedwongen worden om 2 dingen te doen:
1) Zo min mogelijk terug leveren, dit kan door middel van thuisaccu of door middel van software matige de omvormer begrenzen. Zero export ook wel genoemd.
2) eigen verbruik maximaliseren, overdag wassen, auto opladen etc... hoger dan 40 a 50% wens ik je veel succes mee dat is haast niet te doen zonder thuis accu.

In principe als je vergelijkt met de gebruikelijke websites en een jaar contract afsluit kan er vrij weinig fout gaan. de terugleverboete ga je sowieso betalen. je saldeert nu nog wat redelijk gunstig is. neem vooral geen overhaaste beslissingen met thuis accu's etc... financieel zijn thuis accu's nog niet rendabel genoeg door salderingsregeling.

Kort door de bocht, neem een simpel energie contractje in het ergste geval zit je er 50 euro naast. helaas pindakaas en volgend jaar de volgende kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-08 14:39
Nog bedankt allen voor de reacties. Zie dat ik niet meer had gereageerd. Ik ben inderdaad voor een 1 jarig energie contract gegaan, zonder thuisbatterij. Even alles aankijken en geen overhaaste beslissingen nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Je hebt best een hoog stroomverbruik. Ik zou toch eens kijken of je verwarmingselement in de WP niet teveel bijspringt. Want daar lijkt het mij wel op.

Met zulk huisverbruik is vooral meer PV wel zinvol, dus als je nog dakvlak over mocht hebben is mijn advies vol leggen. En al helemaal als je een EV toekomstig wel ziet zitten.

Daarnaast is een batterij die NIET verplicht is gekoppeld met een aanbieder een goede oplossing.
Vooral na einde salderingsregeling zal de batterij je geld gaan besparen, wel even doorrekenen wat voor jullie een passende opslaggrootte is voor nu maar ook voor straks al als je de EV aanschaft.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Pagina: 1