Vochtige berging, is mijn plan goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A321
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-06 18:50
Goedemorgen,

Ik heb een vochtige berging met schimmel.

De situatie is als volgt:
- Ik heb een enkelsteens berging (4,50m x 2,32m)
- Ventilatiegaten zitten boven- en onderaan, rondom de berging (14 boven, 14 beneden) Deels wel beetje geblokkeerd door stellingkasten met spullen.
- Extra ventilatie gemaakt in het dak van de berging. Deze lekt niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzzR00fl2tWeJGKbUhN5EDmYRbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvQkumFN0LdDe8dlZPH6pQ8g.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien hebben mijn linkerburen (als enige) hun parkeerplaats niet overdekt. In praktijk zie ik dat die kant van de berging, en de kleine straatkant muur, enorm vochtig is. Mijn parkeerplaats is wel overdekt, en deze muur is droog. Andere buren die aan beide kanten van de berging een overdekte parkeerplaats hebben, hebben geen last van schimmel.

Ik heb zelfs al aangeboden de buren te helpen met het plaatsen van een overkapping. Dit bleef bij een aanbod, heb nooit meer iets van ze gehoord.

Nu wil ik mijn berging dus gaan beschermen tegen die vochtige muur door te isoleren. Ik heb hier echter nog geen ervaring in en zou input erg waarderen. Het plan is als volgt:

- Plaatsen van ventilatielatten ivm ventilatie. Echter, moeten deze verticaal of horizontaal? Ik zie veel horizontaal voorbij komen, maar dan sluit je toch juist de ventilatie van beneden naar boven af?
- Op de ventilatielatten PIR isolatieplaten met verlijmde OSB toplaag

Ik ga dus niet aan de slag met damp-open/gesloten folies en glaswol.

Kortom, deze video: YouTube: Zelf een buitenmuur isoleren van binnenuit | muur isolatie met PIR+O...

Gaat dit helpen? Of zou dit zonde zijn van de tijd en geld? Zo ja, wat zou dan de beste plan van aanpak zijn? Meer ventileren gaat bijna niet. Verwarmen is ook geen optie.

Ik waardeer jullie expertise in dit plan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vQi_kPctoE4PoljnBHni6gPdtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n91Zftmw6xgxJs6NdclXuatn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxmq0UKqcYQ7mOdU_MWj7YfIqAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xPYiJwyy8rWggZ06cZyqoK7.jpg?f=fotoalbum_largef

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 13:15
wellicht is het impregneren van de buitenmuren een goede eerste stap.
Dat kun je zelf doen of laten doen.
Hierdoor komt er geen nieuw vocht binnen en moet de huidige ventilatie voldoende zijn.
Ik zou ook de schimmel weghalen met een reiniger want schimmels kunnen slecht voor je gezondheid zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Isoleren heeft geen nut als je er geen warmtebron hebt.

Begin maar met impregneren van de buitenmuur om de 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A321
Impregneren dus.
Wolly schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:47:
Isoleren heeft geen nut als je er geen warmtebron hebt
De ruimte is nu in de winter erg koud. Zou het isoleren ervan ook niet helpen om zoveel mogelijk kou buiten de berging te houden? Zodanig dat de temperatuur warm genoeg is om schimmel te verminderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 15:21
^Waar moet die warmte vandaan komen? Als het buiten koud is, zal het in de berging ook koud worden (alleen duurt het iets langer met isolatie).
In een open overkapping kan isolatie helpen om te vermijden dat na een koude nacht 's ochtends het hout in de dakconstructie het koudste punt is waardoor je daar condens krijgt. In je berging zie ik geen meerwaarde van isoleren (zeker niet zolang je vocht niet aangepakt hebt, want als je de waterinsijpeling hebt opgelost kan je nog optrekkend vocht hebben uit de vloer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A321
naftebakje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:13:
^Waar moet die warmte vandaan komen? Als het buiten koud is, zal het in de berging ook koud worden (alleen duurt het iets langer met isolatie).
Ja dat is waar. Ik houd nog een beetje vast aan buren die dus van beide kanten een droge muur hebben en geen last hebben van schimmel. Zij hebben verder ook niet geisoleerd of iets.

Maar dan is impregneren in dit geval dus de beste optie, of een overkapping voor de buren maken haha.
Pagina: 1