Voor mijn website draait er nu een synology DS920+ met 20gb geheugen en SSD catch samen met 3 (langzame) hardeschijven in hybride raid. Op de synology draait er nog veel meer dan alleen de website (Home assistant, mail server, synology drive, kalender,backups etc) En hij trekt dit nog redelijk goed.
Maar voor het verwerken van weer voorspellingen loop ik tegen het schrijf limiet van het systeem aan.
Elke uur is de server bezig ruim 3 miljoen datapunten te updaten in een postgris database. (duurt nu 8 minuten)
En data uit de deze database halen duurt nu +/- 2 sec per zoek opdracht.
Op zich redelijk werkbaar maar voor de toekomst misschien kijken naar iets krachtiger.
Die 3M datapunten is al behoorlijk geoptimaliseerd. (was 9+M datapunten)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij zal voornamelijk als database server functioneren naast de synology voor nu met de nodige docker containers.
De voorspellingen verwerken heeft meer cores toegevoegde waarde. Alle scripts die draaien zijn al multicore.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1500 euro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zat zelf te kijken naar de Ugreen nas dp480t als optie en deze uit te breiden met 64gb geheugen en 4x 2Tb SSD.
Of toch zelfbouw?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje zuinig is altijd fijn. Hij zal 24/7 draaien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kwa prijs/prestatie lijkt de Ugreen nas een redelijke optie. Of zou een eigenbouw heel veel geld of extra prestatie schelen?
Kan een beetje overweg met linux maar om nou te zeggen dat ik een server zou kunnen optuigen weet ik niet. (google en chatgpt kunnen hier natuurlijk goed bij helpen)
De synology is hier wel heel makkelijk in moet ik zeggen.
Graag zou ik wat feedback ontvangen van mensen met ervaring met database servers over welke richting in te slaan.
Maar voor het verwerken van weer voorspellingen loop ik tegen het schrijf limiet van het systeem aan.
Elke uur is de server bezig ruim 3 miljoen datapunten te updaten in een postgris database. (duurt nu 8 minuten)
En data uit de deze database halen duurt nu +/- 2 sec per zoek opdracht.
Op zich redelijk werkbaar maar voor de toekomst misschien kijken naar iets krachtiger.
Die 3M datapunten is al behoorlijk geoptimaliseerd. (was 9+M datapunten)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij zal voornamelijk als database server functioneren naast de synology voor nu met de nodige docker containers.
De voorspellingen verwerken heeft meer cores toegevoegde waarde. Alle scripts die draaien zijn al multicore.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1500 euro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zat zelf te kijken naar de Ugreen nas dp480t als optie en deze uit te breiden met 64gb geheugen en 4x 2Tb SSD.
Of toch zelfbouw?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje zuinig is altijd fijn. Hij zal 24/7 draaien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kwa prijs/prestatie lijkt de Ugreen nas een redelijke optie. Of zou een eigenbouw heel veel geld of extra prestatie schelen?
Kan een beetje overweg met linux maar om nou te zeggen dat ik een server zou kunnen optuigen weet ik niet. (google en chatgpt kunnen hier natuurlijk goed bij helpen)
De synology is hier wel heel makkelijk in moet ik zeggen.
Graag zou ik wat feedback ontvangen van mensen met ervaring met database servers over welke richting in te slaan.