Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 09:26
Ik wil graag een thuisbatterij plaatsen. Het ding is dat mijn PV omvormer destijds (15 j geleden) bij mij op zolder is gehangen met daarbij een mini zekeringkast + kWh-teller. Er is met de bouw van het huis ook een 'wachtbuisje' geplaatst naar de hoofdkast op het gelijkvloers, dus dat kan eventueel van pas komen. Wel niet ideaal want daar zitten twee bochten van 90 graden in, dus zal een hele uitdaging zijn om daar een kabel door te krijgen tot beneden.
De batterij zou ik graag in de kelder plaatsen, dicht bij (onder) de hoofdkast.

- Omvormer: SMA SB4000TL-20
- Kleine kast op zolder met kwH meter EM10-DIN

Welke kabel heb ik nodig om de gegevens van mijn zonnepanelen tot daar te krijgen? (ivm slimme meting)
Ik werk het liefst bekabeld en niet via de Bluetooth functie van de omvormer want dat gaat zo ver niet gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar waarom wil je met je PV naar de kelder? Die blijft neem ik aan gewoon op de SMA toch? Gewoon een YMVK van meterkast naar kelder en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer iets voor DEI, dus ik verplaats hem.
Ook denk ik dat er andere opties zijn zoals CT meting, afhankelijk van het type accu dat je gaat gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 28-06-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet niet welke battery je neemt maar de marstek leest slimme meter uit
De sma kan dus blijven hangen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:55
Sowieso wil je een batterij toch aansturen op overschot (is opbrengst min direct eigen verbruik)? Dat meet je bij de hoofdaansluiting en niet bij je omvormer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 20:23
1, 2 of 3 fase? dat = 1,2 of 3 batterijen; 800Watt of 2500Watt laden/ ontladen?
Bij Marstek accu's zie ik dan bij 2500 Watt voor elke fase een eigen groep. = 3 kabels naar de groepenkast. (3x2.5 YMVk)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 28-06-2025 14:59 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Awel zit met bijna zelfde vraag als TS, dus misschien beter hierbij plaatsen. Gaan carport en oprit betegelen, dus ideaal moment om wachtbuis met kabel te voorzien vanuit berging.

Monofase aansluiting, SMA omvormer in berging. Heb al 3G6 (tot 40A) kabel met ethernet voorzien voor toekomstige laadpaal in 1 wachtbuis. Momenteel een Marstek in berging en wordt er nu gewoon te warm hierdoor. Dacht in wachtbuis 2 kabels 3G2,5 (tot 20A) te voorzien en ethernet voor de huidige Marstek en eventueel een tweede buiten onder carport te plaatsen (uit zon/regen/wind/kou, dus ideaal).

Mis ik nog iets voor een toekomstige andere thuisbatterij of een vaste thuisbatterij ipv plugin? Is wat moeilijk om nu in te schatten hoe alles evolueert. Eventueel een 3G4 (tot 25A) kabel bijtrekken? Wil ik hybride omvormer met batterij zou DC kabel misschien wel interessant zijn, al lijkt me 20m tussen omvormer en batterij te lang hiervoor?
Pagina: 1