Géén aardedraden aansluitingen wandlampjes keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutera
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-07 13:17
Goedemorgen,
Ik heb even een vraagje. Ik heb een nieuwe keuken laten installeren en daartoe is in mei door bedrijf elektra aangepast o.a. vanwege inductie koken. Ook zijn in muur boven aanrecht twee punten gemaakt voor wandlampjes. Lampen zijn deze week aangekomen en nu zie ik dat de lampjes ook een aardedraad hebben. Echter, de draden die uit de muur hangen hebben geen aardedraad. Ik heb weinig verstand van elektra dus ik was ervan uitgegaan dat het allemaal goed was gedaan. Ik heb elektricien er naar geïnformeerd maar die stuurde een spraakbericht dat keuken geen natte ruimte is en dat tegenwoordig mede door led nauwelijks meer met aarde wordt gewerkt. Hij deed er nogal laconiek over en bericht werd ook halverwege afgebroken. Nu zou ik graag willen weten in hoeverre ik risico loop met wandlampjes die niet geaard zijn. De lampjes zijn led, 240 v. Ben ik overbezorgd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13

dragonhaertt

@_'.'

Die aansluitpunten hadden best een aarde mogen hebben, en als het netjes aangesloten is kan die aarde ook achteraf met weinig moeite bij-getrokken worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 08:26
Wat voor lampen zijn het precies. Als er een aardemogelijkheid op de lamp zit dan is het gebruikelijk om deze ook te aarden.

Hoe hoog hangen de wandlampjes boven het aanrechtblad? Daar zijn regels voor namelijk maar om een lang verhaal kort te maken, als er een nieuwe installatie is aangelegd zou ik eisen dat er ook een aardedraad naar de wandlampjes gelegd wordt. Als je de wandlampjes makkelijk kan aanraken dan is het een veiligheidspunt.

Dat LED lampen geen aarde nodig hebben kan zijn omdat veel van die armaturen dubbel geisoleerd zijn (vandaar mijn eerste vraag) al lijkt het me stug dat een dubbel geisoleerd systeem een aarde aansluiting heeft. 240V is 240V of die op een stopcontact staat of op een wandlamp.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutera
Dank voor jullie bericht. @ nodri2000 het zijn twee metalen lampjes, aansluitpunt is +/- 94 cm boven aanrecht en ze zijn aangesloten op een schakelaar, een dubbele schakelaar. Een knop voor de twee lampjes en een knop voor de ledspots in het plafond. Wandlampjes zijn led en zitten in een metalen behuizing. ik heb van de site begrepen dat het 240 v is. Onderstaande gekopieerd van site.

Lichtwaarden
Lichtopbrengst 500 Lumen
Verbruik 5 Watt
Rendement 100 Lumen per Watt
Lichtkleur 2700 Kelvin
Branduren 25000
Afmetingen

Specificaties
Materiaal Kunststof
Lampfitting R7s 240V 78mm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13

dragonhaertt

@_'.'

Armaturen van metaal hebben over het algemeen altijd een aarde aansluiting. Het excuus van de electricien is dus een beetje onzinnig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
nodri2000 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:11:
Wat voor lampen zijn het precies. Als er een aardemogelijkheid op de lamp zit dan is het gebruikelijk verplicht om deze ook te aarden.
...
Zo, gecorrigeerd. Je moet altijd toestellen met aardaansluiting correct aan aarde aansluiten. Als je geen aarding hebt, mag je het apparaat niet gebruiken.

@Woutera Ik hoop dat je die prutser nog niet betaald hebt? Je mag er van uit gaan dat iemand die de laatste 30 jaar iets van electiciteit heeft gehoord, aarding kent en plaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 27-06-2025 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutera
Ja, ik baal enorm. Ben ervan uitgegaan dat het vaklui waren. Bedrijf met goede recenties Bijkomend probleem is ook nog eens dat het niet zomaar hersteld kan worden. Er is een verlaagd plafond waar de leidingen doorlopen en er zijn bij voorbereidende werkzaamheden voor de keuken gaten in plafond gemaakt om draden door te trekken naar meterkast. Deze zijn netjes dicht gemaakt en vervolgens is alles gestuct. Alles weer opengooien is geen optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Woutera schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:07:
Ja, ik baal enorm. Ben ervan uitgegaan dat het vaklui waren. Bedrijf met goede recenties Bijkomend probleem is ook nog eens dat het niet zomaar hersteld kan worden. Er is een verlaagd plafond waar de leidingen doorlopen en er zijn bij voorbereidende werkzaamheden voor de keuken gaten in plafond gemaakt om draden door te trekken naar meterkast. Deze zijn netjes dicht gemaakt en vervolgens is alles gestuct. Alles weer opengooien is geen optie....
Het zit niet netjes in een buis dus ? Dat zou wel jammer zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

paQ

naftebakje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:05:
[...]
Zo, gecorrigeerd. Je moet altijd toestellen met aardaansluiting correct aan aarde aansluiten. Als je geen aarding hebt, mag je het apparaat niet gebruiken.

@Woutera Ik hoop dat je die prutser nog niet betaald hebt? Je mag er van uit gaan dat iemand die de laatste 30 jaar iets van electiciteit heeft gehoord, aarding kent en plaatst.
Hoe moest die 'prutser' dan vooraf weten dat TS lampjes had besteld met een aarde aansluiting?

offtopic:
ik weet overigens zeker dat iedereen wel een vader, moeder, opa, oma heeft waarbij de plafonnière in de gang of de plee niet geaard is

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-06-2025 10:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Haal even een lampje uit je verlaagd plafond en kijk of die bedrading daar toevallig (wel) met aardedraad is uitgerust. Dan zou je wellicht vanaf daar kunnen bekijken hoe het tot aan je wand loopt.

Of... gewoon een armatuur zoeken dat wel klasse II is.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-06-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutera
@silverball, jawel draden zitten onder plafond wel in flexibele buizen. Kijk, ik ben een vrouw van 69 en kan best wel een beetje klussen maar, van elektra en wateraansluitingen blijf ik verre. Ik heb al eerder twee lampjes terg moeten sturen omdat het gat in de muur te groot was voor de lampjes. Deze lampjes zijn perfect qua uitstraling en grootte. Ik ben ook maar een leek, als ik lampjes uitzoek voor mijn keuken ga ik er vanuit dat ik ze gewoon aan kan sluiten op de betreffende punten. Ik zag ook pas toen ik de lampjes uitpakte dat er een aardedraad aan zit. Klasse II zegt mij niets, daar begint het al. er zal vast ook wel een klasse I of III zijn maar is abracadabra voor mij. Saar heb ik toch ook die mensen voor. ingehuurd. Als ik de lampjes nu toch laat aansluiten en de aardedraad gewoon laat zitten, kunnen er dan echt problemen ontstaan? Ik vraag het maar even .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutera
@naftebakje, ja rekening is al volledig voldaan, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Woutera schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:52:
@silverball, jawel draden zitten onder plafond wel in flexibele buizen. Kijk, ik ben een vrouw van 69 en kan best wel een beetje klussen maar, van elektra en wateraansluitingen blijf ik verre. Ik heb al eerder twee lampjes terg moeten sturen omdat het gat in de muur te groot was voor de lampjes. Deze lampjes zijn perfect qua uitstraling en grootte. Ik ben ook maar een leek, als ik lampjes uitzoek voor mijn keuken ga ik er vanuit dat ik ze gewoon aan kan sluiten op de betreffende punten. Ik zag ook pas toen ik de lampjes uitpakte dat er een aardedraad aan zit. Klasse II zegt mij niets, daar begint het al. er zal vast ook wel een klasse I of III zijn maar is abracadabra voor mij. Saar heb ik toch ook die mensen voor. ingehuurd. Als ik de lampjes nu toch laat aansluiten en de aardedraad gewoon laat zitten, kunnen er dan echt problemen ontstaan? Ik vraag het maar even .....
zolang jij dat metalen armatuur niet vastpakt terwijl je op je blote voeten in een plas water staat.. we hebben jarenlang geleefd met niet geaarde dingen. Dat ging zo nu en dan fout dus is die aarde erbij gekomen. Je mag van een vakman gewoon verwachten dat hij het aansluit volgens de regels van nu en niet de regels van toen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutera
@no hands. Dank. Ik denk dat ik ze voor nu maar gewoon aansluit. Aanraken zal ik ze niet, zitten vrij hoog. Heb even gegoogled wat klasse II is. Kan altijd overwegen voor de toekomst toch een dubbel geïsoleerde (begrijp dat dat Klasse II is) lamp aan te schaffen. In elk geval allemaal bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 08:26
naftebakje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Tja, zo kun je het ook stellen maar of het daadwerkelijk gedaan wordt is vraag 1 of het gecontroleerd wordt is vraag 2.

Het is inderdaad verplicht. Laat een NEN1010 keuring uitvoeren en sla daar de elektricien mee om zijn oren.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:54
No Hands schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:00:
[...]

zolang jij dat metalen armatuur niet vastpakt terwijl je op je blote voeten in een plas water staat.. we hebben jarenlang geleefd met niet geaarde dingen. Dat ging zo nu en dan fout dus is die aarde erbij gekomen. Je mag van een vakman gewoon verwachten dat hij het aansluit volgens de regels van nu en niet de regels van toen.
Bovendien, is er nog altijd (?) de aardlekschakelaar in de groepenkast, als het armatuur onder spanning staat en je raakt die aan zal de schok nooit zo hoog worden dat je niet meer los kan komen :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
paQ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Hoe moest die 'prutser' dan vooraf weten dat TS lampjes had besteld met een aarde aansluiting?

offtopic:
ik weet overigens zeker dat iedereen wel een vader, moeder, opa, oma heeft waarbij de plafonnière in de gang of de plee niet geaard is
Die prutser dient de aanpassingen aan de elektrische installatie gewoon volgens de normen uit te voeren. In een keuken geldt al enkele decennia dat een aardedraad voor alle aansluitingen verplicht is.

In de gang of woonkamer is aarde pas veel later verplicht geworden en zul je in veel huizen t/m jaren 80 of begin jaren 90 geen aarde aantreffen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
Alles weer open is uiteraard wel een optie. Herstel volledig op kosten van de prutser.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Gewoon aansluiten zonder aarde.
Er hangen in Nederland miljoenen lampen die zonder aardedraad zijn aangesloten.
Tot nu vallen er geen doden bij het verwisselen van de lichtbron zelf, noch bij het aanraken van de lamp.
Tenzij de lamp zelf heel knullig aangesloten is met extreem lange blootliggende koperdraden die de behuizing raken of dat je een waterkoker er onder zet met een fonteinfunctie van een meter zie ik geen probleem.
Maar goed, dat is mijn mening, en daar mag iedereen het mee oneens zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Yaksa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:46:
Gewoon aansluiten zonder aarde.
Er hangen in Nederland miljoenen lampen die zonder aardedraad zijn aangesloten.
Tot nu vallen er geen doden bij het verwisselen van de lichtbron zelf, noch bij het aanraken van de lamp.
Tenzij de lamp zelf heel knullig aangesloten is met extreem lange blootliggende koperdraden die de behuizing raken of dat je een waterkoker er onder zet met een fonteinfunctie van een meter zie ik geen probleem.
Maar goed, dat is mijn mening, en daar mag iedereen het mee oneens zijn.
Jou mening is wel aantoonbaar verkeerd. Het is niet toegestaan, en dat het soms gebeurt maakt nog altijd niet goed dat jij dit aan "vreemden" gaat aanraden (gratis tip: doe je dit in een professionele setting, kunnen daar erg nare gevolgen aan komen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woutera
Nog even een laatste update. Ik heb me er verder in verdiept en ik kan de lampjes nog probeemloos retourneren. Ik zag bij dezelfde dealer lampjes die dubbel geïsoleerd zijn (klasse II) en die ook nog passen qua styling. Dus: lampjes gaan retour en ik heb nieuwe, dubbel geïsoleerde, lampjes gekocht. nog wel even gecheckt bij dealer of ik ze inderdaad probleemloos kan laten monteren en is. inderdaad zo. Een van de twee lampen komt namelijk ook nog eens aan de zijkant van een muurtje bijna boven, wel 93 cm, maar toch, inductieplaat te hangen. Is wel een inductieplaat met ingebouwde afzuiging maar vond het risico toch te groot. Ik ga er vanuit dat het probleem hiermee opgelost gaat worden. Nog dank aan @paQ, die mij attendeerde op een klasse II aansluiting. Had hier nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Woutera schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:13:
Nog even een laatste update. Ik heb me er verder in verdiept en ik kan de lampjes nog probeemloos retourneren. Ik zag bij dezelfde dealer lampjes die dubbel geïsoleerd zijn (klasse II) en die ook nog passen qua styling. Dus: lampjes gaan retour en ik heb nieuwe, dubbel geïsoleerde, lampjes gekocht. nog wel even gecheckt bij dealer of ik ze inderdaad probleemloos kan laten monteren en is. inderdaad zo. Een van de twee lampen komt namelijk ook nog eens aan de zijkant van een muurtje bijna boven, wel 93 cm, maar toch, inductieplaat te hangen. Is wel een inductieplaat met ingebouwde afzuiging maar vond het risico toch te groot. Ik ga er vanuit dat het probleem hiermee opgelost gaat worden. Nog dank aan @paQ, die mij attendeerde op een klasse II aansluiting. Had hier nog nooit van gehoord.
Opgelost :)

Naja... officieel had er een aardedraad moeten zijn meegetrokken, maar prima next best thing als je het mij vraagt. :)

Pagina: 1