Welke provider blokkeert bij overschrijden datalimiet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 22:33
Ik heb momenteel een Simyo 20GB/maand abonnement.Zojuist per ongeluk over die limiet heen gegaan, en in plaats dat je internet afgesloten wordt, betaal je 0.15 EUR / MB, met een rekening van 100 EUR als gevolg.

Nu had ik bij Simyo natuurlijk 0.50 EUR/maand moeten betalen voor een "data plafond", https://www.simyo.nl/klantenservice/bundels/dataplafond, zodat de verbinding afgesloten wordt ipv je een hele hoge rekening krijgt.

Behalve dat het suf is dat je 0.50 EUR/maand moet betalen voor een "service" die eigenlijk de standaard zou moeten zijn, werkt het ook niet voor roaming buiten de EU. Dus als je aan de grens van een Zone 1 land zit, en je telefoon per ongeluk naar de niet EU-zone gaat, krijg je nog steeds hoge kosten bij Simyo.

Nu ben ik dus op zoek naar een provider waarbij standaard je verbinding afgesloten wordt als je buiten de bundel/datalimiet gaat. Maar het lijkt niet zo eenvoudig te vinden welke providers aan die eigenschap voldoen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij budgetproviders is buiten de bundel gaan één van de verdienmodellen, ook het voorkomen dat je buiten de bundel kán wordt dan gezien als dienst en is dus niet gratis. Ook bij Simpel bijvoorbeeld kost dat €0,50.

Bij de niet budget providers kun je wellicht zoiets verwachten als service, maar niet bij budgetproviders.

Bron: eigen ervaring doordat ik twee jaar tweede lijns tech support deed voor Simpel.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2025 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nobby
  • Laatst online: 02:30

Nobby

Nuts!

Hollandsnieuwe doet dat. Ik heb een simkaartje in mijn auto android unit en die was ineens het internet kwijt toen ik over de limiet ging.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
KPN. Heb je nog wel internet maar met een snelheid waar je effectief niets mee kan. 64 kB/s ofzo geloof ik

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik denk elke.

vodafone blokkeert het internet na dat je bundel op is.
Zolang je dat maar instelt/

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 17:33
jack zomer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 04:07:
ik denk elke.

vodafone blokkeert het internet na dat je bundel op is.
Zolang je dat maar instelt/
Je kan bij Vodafone ''BloX Beperkt Internet'' aanzetten, kost 0 euro. Hiermee wordt je niet geblokkeerd maar wordt je snelheid geknepen naar 64kbps, zet je dat niet aan dan ga je betalen.

Maar blokkeren doen ze volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LopendeVogel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:05:
[...]

Je kan bij Vodafone ''BloX Beperkt Internet'' aanzetten, kost 0 euro. Hiermee wordt je niet geblokkeerd maar wordt je snelheid geknepen naar 64kbps, zet je dat niet aan dan ga je betalen.

Maar blokkeren doen ze volgens mij niet.
Het was laat, jij zegt wat ik bedoelde

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Heb je een waarschuwing SMS van Simyo gekregen dat je bijna door je bundel was en vervolgens dat je bundel op was? Die hoor je te krijgen, zo niet: rekening betwisten.

Familielid heeft dat ook gehad bij Simyo, hele dag internetradio aan gehad terwijl hij dacht op wifi te zitten. Ik weet niet meer of hij die berichtjes heeft gehad (volgens mij niet), maar rekening is kwijtgescholden nadat hij beklag deed bij de klantenservice.

https://www.simyo.nl/klan...bundelkosten#notificaties

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Bedankt voor de antwoorden. Dus bij KPN, Vodafone, Hollandsnieuwe wordt je internet gewoon heel langzaam? (Dat is redelijk.)

Wat doen zij als je per ongeluk vergeet data uit te zetten op je telefoon als je buiten de EU gaat? Wordt het dan ook langzaam of geblokkeerd? (Simyo heeft gewoon niet de mogelijkheid om internet buiten de EU uit te zetten...)
Bij de niet budget providers kun je wellicht zoiets verwachten als service, maar niet bij budgetproviders.
Is Simyo echt budget? 20 EUR/maand voor 20GB vind ik toch serieus geld.
Heb je een waarschuwing SMS van Simyo gekregen dat je bijna door je bundel was en vervolgens dat je bundel op was? Die hoor je te krijgen, zo niet: rekening betwisten.
Ja, op 80%. Maar met 80% van 20GB heb je nog 4GB over. Die waarschuwing is dus niet heel tijdig. Enig idee of je hiermee een kans maakt om de rekening te betwisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:25
Odido gooit je offline kan ik je vertellen.
Vind KPN beter op dat vlak, kan je tenminste nog een whatsapp bericht oid ontvangen maar echt internetten wil niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:18
robbert schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:20:

[...]

Is Simyo echt budget? 20 EUR/maand voor 20GB vind ik toch serieus geld.
Dat jij toevallig de hoofdprijs betaald bij Simyo... :+ Ze hebben heel regelmatig aanbiedingen waarbij je bijv 400min/sms + 10gb krijgt voor 2,79 per maand (2 jarig abbo)

Als je zo'n hoge maandprijs hebt bij Simyo, is overstappen zeker de moeite waard. Je betaald toch al een premium-prijs, daar kan je ook een premium-provider voor krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

robbert schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:57:
Nu ben ik dus op zoek naar een provider waarbij standaard je verbinding afgesloten wordt als je buiten de bundel/datalimiet gaat. Maar het lijkt niet zo eenvoudig te vinden welke providers aan die eigenschap voldoen.
Een alternatief zou zijn dat je dit via je telefoon gaat regelen. Dan ben je provider en locatie onafhankelijk.

Op Android kun je in elk geval meldingen bij custom limieten instellen, en ook data-limieten. Bij het bereiken van je limiet wordt je data disabled.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:38

Zojuist per ongeluk over die limiet heen gegaan, en in plaats dat je internet afgesloten wordt, betaal je 0.15 EUR / MB, met een rekening van 100 EUR als gevolg.
Dus in enkele tellen iets meer dan een halve GB er doorheen gejaagd? Ook knap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
KPN verlaagt buiten je bundel inderdaad standaard je snelheid naar 64 Kbit/s down en 32 Kbit/s up. En je kunt internet buiten Zone 1 / EU kosteloos uitzetten door BESCHERMING AAN te smsen naar 1266.

Bij Simpel kost het aanzetten van een plafond je € 0,50 per maand. Je kunt het echter niet lager zetten dan € 10,-. Internet buiten Zone 1 / EU staat bij Simpel standaard (en kosteloos) uit. Je kunt het eventueel zelf aanzetten.

En met Android-telefoons kun je inderdaad simpel op het apparaat zelf een datalimiet instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10

D4NG3R

kiwi

:)

Ja, op 80%. Maar met 80% van 20GB heb je nog 4GB over. Die waarschuwing is dus niet heel tijdig. Enig idee of je hiermee een kans maakt om de rekening te betwisten?
offtopic:
Ik ben wel nieuwsgierig wat jij dan doet. 20GB per maand is schijnbaar voldoende, maar een waarschuwing wanneer er nog 20% van over is komt niet tijdig genoeg?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
TexMex schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:52:
En je kunt internet buiten Zone 1 / EU kosteloos uitzetten door BESCHERMING AAN te smsen naar 1266.
Dit geldt alleen voor internet en niet voor gebeld worden. Uit eigen ervaring, gebeld vanuit NL toen ik in de USA was, gevolg hele dikke rekening terwijl ik dacht “beschermt” te zijn tegen kosten buiten de EU.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:26
Je kan dat toch ook op de telefoon instellen, ingangsdatum bundel en bundelgrootte invoeren en dan blokkeert de telefoon datagbereik.
Maar om van dit gezeik af te zijn is het een optie om wat meer te betalen voor een unlimited abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:35
Dure les die ik ook heb moeten leren, destijds met Youfone tientje per maand betalen en één keer 1GB over de bundel heen wat resulteerde in een verdubbeling van mijn jaarkosten. :'(

Zoals de rest ook aangeeft is dit het verdienmodel van deze budgetproviders en is er geen enkele die een afgeknepen versie hanteert. Dan moet je naar de hoofdaanbieders
Bedankt voor de antwoorden. Dus bij KPN, Vodafone, Hollandsnieuwe wordt je internet gewoon heel langzaam? (Dat is redelijk.)
Ik heb nu Hollandsnieuwe en die haalt je gewoon offline, toevallig afgelopen maand gehad doordat ik 25GB erdoorheen heb verbrast op vakantie. Dat is dus prima service, alhoewel het bijkopen natuurlijk duur is (1eu per 100MB) bij de rest zou ik gewoon dat dataplafond aanraden, het gaat om 6eu per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-07 17:09
Volgens mij gaat bij Ben het internet automatisch uit als je over je bundel heen gaat. Hoe dit zit in het buitenland weet ik niet.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:05
Ik heb momenteel een Simyo 20GB/maand abonnement.Zojuist per ongeluk over die limiet heen gegaan, en in plaats dat je internet afgesloten wordt, betaal je 0.15 EUR / MB, met een rekening van 100 EUR als gevolg.

Nu had ik bij Simyo natuurlijk 0.50 EUR/maand moeten betalen voor een "data plafond", https://www.simyo.nl/klantenservice/bundels/dataplafond, zodat de verbinding afgesloten wordt ipv je een hele hoge rekening krijgt.

Behalve dat het suf is dat je 0.50 EUR/maand moet betalen voor een "service" die eigenlijk de standaard zou moeten zijn, werkt het ook niet voor roaming buiten de EU. Dus als je aan de grens van een Zone 1 land zit, en je telefoon per ongeluk naar de niet EU-zone gaat, krijg je nog steeds hoge kosten bij Simyo.

Bel ze op of whatsapp met ze.
Mijn vrouw en mijn moeder hebben hetzelfde aan de hand gehad, meer dan 100 euro boete.
Uiteindelijk liep het uit op betalen voor extra datablokken, die je kan kopen als je data bijna op is en die waren goedkoop.
5 euro voor 1GB ofzo en uiteindelijk maar 10 euro hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
Simyo biedt een dataplafond, ook wel datalimiet genoemd, als extra service om te voorkomen dat je buiten je bundel extra kosten maakt voor internetgebruik. Voor €0,50 per maand extra kun je dit dataplafond instellen via Mijn Simyo, en het wordt automatisch geactiveerd vanaf de eerste dag van de volgende maand. Wanneer je je internetbundel hebt opgebruikt, wordt je internetverbinding automatisch stopgezet, zodat je niet onverwacht hoge kosten maakt. Je kunt dan via WiFi of door het sturen van een sms (voor €5,- voor 500 MB) extra MB's bijkopen om weer verder te kunnen internetten.
Hoe werkt het dataplafond van Simyo?
Instellen: Je kunt het dataplafond aanzetten in Mijn Simyo. Het wordt actief vanaf de eerste dag van de volgende maand.
Kosten: Voor het dataplafond betaal je €0,50 per maand.
Waarschuwing: Je ontvangt sms-berichten wanneer je bundel voor 80% en 100% is verbruikt.
Internet stopt: Zodra je bundel op is, stopt je internetverbinding.
50ct per maand, probleem opgelost.
Dus waarom moet 't gratis zijn? andere provider is 't "gratis" maar 't abbo is ook een euro duurder. Stap je dan over?

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 27-06-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hortz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:43:
Odido gooit je offline kan ik je vertellen.
Vind KPN beter op dat vlak, kan je tenminste nog een whatsapp bericht oid ontvangen maar echt internetten wil niet meer.
Bij Odido kan je vervolgens wel kiezen om gratis op trage snelheid verder te internetten.

Als OP een budget-provider behoeft, zou ik aanraden naar Ben of Hollandsnieuwe te kijken, deze doen netjes op=op voor internetbundels en krijg je geen onverwachte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 22:04
ASS-Ware schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Mijn vrouw en mijn moeder hebben hetzelfde aan de hand gehad, meer dan 100 euro boete.
Uiteindelijk liep het uit op betalen voor extra datablokken, die je kan kopen als je data bijna op is en die waren goedkoop.
5 euro voor 1GB ofzo en uiteindelijk maar 10 euro hoeven betalen.
Zelfde meegemaakt. Mijn zoon had "gewoon" alle meldingen en waarschuwingen op z'n Android phone weggeklikt en was vrolijk doorgegaan met z'n databundel. Moest ook 100 euro extra bijlappen. Heb toen maar even voor hem gebeld met Simyo en toen hebben ze dat heel coulant opgelost. Dus bellen is best een optie.
En idd daarna wel direct nog stricter alles ingesteld op z'n telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Dus bellen is best een optie.
Goede suggestie. Ze hebben een coulantie regeling voorgesteld: 10 EUR ipv 80 EUR voor de kosten buiten de bundel. (Interessant gesprek overigens; het is een soort van onderhandeling waar ze eerst een hoog voorstel doen, en je vervolgens betoog kan maken dat dit voorstel onredelijk is.)
50ct per maand, probleem opgelost. Dus waarom moet 't gratis zijn?
Zie start post: Het lost niet het hele probleem op gezien je nog steeds uit je bundel kan lopen (en hoge kosten kan krijgen) als je per ongeluk data aan laat staan in een niet-EU land. Bij "normale" providers wordt je data dan gewoon geblokkeerd, lijkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door robbert op 27-06-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:31
ik heb geen aandelen ;)
maar inderdaad kan het zeer duur uitpakken.
Odido gaat terug naar 64kb, helaas moet je dat eerst bevestigen, die mogelijkheid moet er dus op je device wel zijn.
Volgens mij moet je dat dan in de app of via internet doen, wat ik eigenlijk waardeloos vindt, ik had liever een smsje gehad en verder naadloos over gegaan
https://assets.odido.nl/x...jslijst-go-abonnement.pdf
Pagina: 1