Wifi probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:34
Sinds een paar dagen problemen met onze wifi via AP(ubiquiti U6 LR). AP krijgt stroom via een switch(netgear gs305pp). Vlak boven onze telenet modem(ch8568lg),die in de kelder staat, haal ik nu nog snelheden via wifi van over de 500mbps. Via de AP haalde ik vroeger ook 500+. Tegenwoordig meet ik nog 80 mbps als het AP al niet uitvalt tijdens de test. Zit mijn s24ultra op 5ghz dan valt het AP uit bij een test.
Daarnet via de kabel van het AP geprobeerd met laptop van buurvrouw en ik haal over de 600mbps.

Kabels(zijn beide getest, 1 van AP andere van mijn scolia) zullen het niet zijn. Maar hoe kan ik weten of het probleem bij mijn AP of bij mijn switch(kan het hier nog liggen vermits ik via dezelfde kabel bedraad wel 600+ haal?)ligt? Alle poorten van de switch ook getest en probleem blijft bestaan.
Alles werd aangekocht in december 2022 wat ik vrij vroeg vind mocht die AP kapot zijn

Ben ook een leek in die toestanden en om verdere frustratie te vermijden kom ik hier eens hulp vragen. Had toen voor deze opstelling gekozen omwille van het feit dat een leek dit ook nog kon installeren zonder iets te moeten aanpassen aan instellingen(500 beneden en 300 door houten plafond boven kon ik met leven). Er werd ook niets aangepast wat mogelijks problemen zou kunnen veroorzaken en er kwamen ook geen toestellen bij recent. Alles werd ook al gereset en opnieuw opgestart.
Wil niet gewoon switch en AP gaan bestellen en 1 van de 2 dan terug gaan sturen.

Mocht er nog info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Beste antwoord (via stijn52 op 28-06-2025 12:29)

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59
1. Kan perfect van een switch naar de deco's, maar je moet het systeem in Access Point mode zetten (standaard staat het in router mode)
2. Yep
3. Yep
4. Waarom? Beide ondersteunen ethernet backhaul
5. Voor zover ik weet, enkel problemen in verleden met bepaalde dlink modellen.
6. Dat moet jij weten. Ik vind het wel handig dat alles over 1 kabel gaat ipv een aparte voedingskabel. Kijk na of je gs305pp voldoende power kan leveren voor 3 units.
7. Waarom? Als je overal bereik hebt met de deco units, dan zou ik de WiFi van je Telenet modem uitzetten. Het kan elkaar alleen maar storen. Als je heel het huis niet kan dekken, zou ik eerder een extra deco unit aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
stijn52 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:45:
Via de AP haalde ik vroeger ook 500+. Tegenwoordig meet ik nog 80 mbps als het AP al niet uitvalt tijdens de test. Zit mijn s24ultra op 5ghz dan valt het AP uit bij een test.
Valt helemaal uit of gaat rebooten/resetten?
Dan ga je meteen denken aan power problemen.

Google: ubiquiti U6 LR slow or reboots

Ubiquiti Community: U6-LR reboots if 5 GHz network is used

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
The_Doman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Valt helemaal uit of gaat rebooten/resetten?
Dan ga je meteen denken aan power problemen.

Google: ubiquiti U6 LR slow or reboots

Ubiquiti Community: U6-LR reboots if 5 GHz network is used
Valt uit en start opnieuw op. Ook al gehad dat AP precies meerdere keren gaat opnieuw opstarten

Vroeger zag ik op tablet bovenaan steeds wifi 6 en dat zie je nu ook niet meer.
Met de 5ghz uit kan je soms wel snelheidstest doen en dan kunnen er ook terug afleveringen op netflix gedownload worden. Netflix downloaden/snelheidstest maakt niet uit om het uitvallen te triggeren

Kan een switch wel nog data laten passeren maar er een probleem zijn met poe of is het alles of niets bij een switch?
Of ligt het hier toch gewoon aan de AP en kan ik op zoek naar iets nieuws dat hopelijk eenvoudig te installeren is.

Als er iets nieuw moet komen mag iemand ook altijd iets degelijk aanraden en liefst met 2 AP(kan makkelijk met 2e kabel naar boven via garage). Eventueel een AP waar er een extra poort is om de playstation ook bedraad te krijgen. Zo is er geen plezier aan want simpelweg temperatuur op bbq volgen wordt zo ook weer rampzalig en dan kan ik van buitenhuis ook niks meer aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Ik zit er aan te denken om een deco link x50 of 60 aan te schaffen. Ik kan ze alle 3 bekabelen, maar heb nog paar vragen.
1. Kabel van deco 2 naar deco 3 is nodig en niet telkens van switch naar de aparte deco?
2. Op die deco heb ik dan telkens een poort die ik later kan gebruiken voor bv laptop of ps5?
3. Dat instellen lukt een leek? Extra instellingen zijn niet nodig want ken er toch niets van
4. Alles bekabeld is beter om voor x60 te kiezen(ivm backhaul)?
5. Die deco’s gaan werken met mijn netgear switch(gs305pp)?
6. Kies ik voor de poe variant of de gewone met adapter?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59
1. Kan perfect van een switch naar de deco's, maar je moet het systeem in Access Point mode zetten (standaard staat het in router mode)
2. Yep
3. Yep
4. Waarom? Beide ondersteunen ethernet backhaul
5. Voor zover ik weet, enkel problemen in verleden met bepaalde dlink modellen.
6. Dat moet jij weten. Ik vind het wel handig dat alles over 1 kabel gaat ipv een aparte voedingskabel. Kijk na of je gs305pp voldoende power kan leveren voor 3 units.
7. Waarom? Als je overal bereik hebt met de deco units, dan zou ik de WiFi van je Telenet modem uitzetten. Het kan elkaar alleen maar storen. Als je heel het huis niet kan dekken, zou ik eerder een extra deco unit aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Wel vervelend vindt ik zelf dat je bij die Deco's wel min of meer verplicht bent een account/app te gebruiken voor volledig beheer.
Google: deco without account
En in AP mode gebruik ook niet de extra mogelijkheden de die Deco's bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
silentkiller schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:58:

Mijn switch kan 30,5W per poort voor poort 1-4 en max 83W
Volgens wat ik vind heeft die deco x50 poe maar 20W(of16W) nodig dus dat zal wel lukken.
De eerste deco zou dan al op stroom zitten waar ik hem zou zetten en daarna de switch zetten. Dus 4 zou ook moeten lukken vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn52
Probleem is opgelost. Gisteren tp-link xe75pro aangeschaft. Deze morgen 900mbps boven en enkel de main zit voorlopig bedraad
Pagina: 1