Ryzen 7 9700X hoge idle temperatuur maar normale load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
  • Case: Lian Li PC-O11 Dynamic XL
  • Fans: 7x Corsair QL120mm RGB, 3 side, 3 bottom 1 rear intake fans
  • AIO: ASUS Prime LC 360 ARGB 3 top exhaust fans
  • CPU: Ryzen 7 9700X
  • Motherboard: Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7
  • GPU: EVGA RTX3080
Bovenstaand systeem in elkaar gezet gister en alles werkt verder prima. Alleen de temperaturen ben ik niet over te spreken, vooral idle. Ambient temperatuur: 23-24 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJSmXjZZe1wjdSJO9u9-AVHkLtg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P6KhnzurvzE6NWHmJo5AkqE8.jpg?f=user_large
Voor idle zie bovenstaand.

Het aparte is dat ik qua load temps ook niet boven de 60 uit kom, of ik nou Cinebench of Prime95 doe of een gaming sessie.
Heb in 't BIOS de boel al op ECO mode gezet en een undervolt van 0.075 maar dat helpt allemaal niets.
Ook de power mode in windows op power saving zetten maakt geen verschil.
Fan configuratie = 3x exhaust van de AIO en 7x intake.
Heb ook al nieuwe koelpasta aangebracht en de koeler opnieuw gemonteerd.

Moet ik maar gewoon accepteren dat ik een vrij hoge idle temperatuur heb? Want zoals gezegd lijkt de boel verder wel prima te werken, onder load al helemaal. Misschien kijk ik ook wel verkeerd, de bovenstaande temperatuur (Tctl/Tdie) is als ik het goed begrijp de package temperatuur en die zou leidend moeten zijn. Of moet ik toch naar iets anders kijken?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:28
Hoi,

Ik heb ook deze processor, ik denk dat het met de CPU IOD te maken heeft. Als je hoger geklokt geheugen gebruikt gaat deze rap omhoog in temp.

Ik heb "m zelf draaien met een grote lucht koeler met TDP op 125 watt en heb de zelfde temps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik vind het inderdaad aan de warme kant. Fractal torrent hier en een 420mm AIO (ja, extreme overkill) front intake. Ambient nu exact 25 graden. Radiator fans fixed 40% speed. Ook een 9700X uiteraard.

CPU Tcl/Tdie is idle nu 39,9 graden.

Nou moet ik wel zeggen dat ik SOC handmatig op 1,15 volt heb staan en een Curve Optimizer -25 heb draaien maar dat zal geen 10 graden schelen. Wat zijn bij jou de voltages?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Tsja, het is zomer. Wanneer je spullen dan al ambient 25 graden zijn en je jakkert er een klein beetje spanning doorheen dan stijgt de temperatuur.
Overigens genereren de motortjes en de LEDjes van je ventilatoren ook warmte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:04
Ryzen en hoge idle temperaturen zijn vrij normaal. Alle Ryzen's die ik heb gehad of heb gebruikt om computers mee te bouwen zitten allemaal zo rond de 50c idle, of dat nu met de stock cooler is of met een grote tower cooler of 360mm AIO. Zolang de temperatuur tijdens load onder de 90c blijft zou ik mij niet zo veel zorgen maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Als test heb ik even een BIOS-reset gedaan. Fanspeed is dus ook gereset en ik zit dus momenteel in wat meer herrie dan gewenst maar dat maakt ff niet uit :+

Idle temp is nu 39,8 graden. Het default wat hogere voltage wordt waarschijnlijk ge-offset door de wat hogere fan speed.

Dus ja, ik blijf het wat aan de warme kant vinden. Nou kan dat niet direct kwaad natuurlijk. Hoe idle is idle overigens? Heb je niet wat van die vreselijke RGB-software draaien die je CPU nooit echt lekker laat idlen?

Ik zie trouwens nu pas dat je de fans top-exhaust hebt. Dan kan je sowieso wat hogere temperaturen verwachten omdat je niet met kamerlucht koelt maar met lucht vanuit de kast.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 26-06-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Korvaag schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:26:
Als test heb ik even een BIOS-reset gedaan. Fanspeed is dus ook gereset en ik zit dus momenteel in wat meer herrie dan gewenst maar dat maakt ff niet uit :+

Idle temp is nu 39,8 graden. Het default wat hogere voltage wordt waarschijnlijk ge-offset door de wat hogere fan speed.

Dus ja, ik blijf het wat aan de warme kant vinden. Nou kan dat niet direct kwaad natuurlijk. Hoe idle is idle overgens? Heb je niet wat van die vreselijke RGB-software draaien die je CPU nooit echt lekker laat idlen?
Gigabyte control center ja :P Maar had die al eens verwijderd en dat maakt geen verschil. 5% load hooguit.

Las op Reddit ook al dat Ryzens blijkbaar nogal hoge temperaturen hebben idle. En het feit dat onder load de 65+ nooit gehaald wordt laat ook wel zien dat alles goed in elkaar zit. Kom van een 12700k en daar waren de 90+ spikes niet ongewoon :D

@Korvaag kan je hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7f_07kxFAxLdpgngLfGkHAV7sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VBTVmKeOhkyKdfWTRDXWwbY.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
London schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Gigabyte control center ja :P Maar had die al eens verwijderd en dat maakt geen verschil. 5% load hooguit.

Las op Reddit ook al dat Ryzens blijkbaar nogal hoge temperaturen hebben idle. En het feit dat onder load de 65+ nooit gehaald wordt laat ook wel zien dat alles goed in elkaar zit. Kom van een 12700k en daar waren de 90+ spikes niet ongewoon :D

@Korvaag kan je hier wat mee?
[Afbeelding]
Ja zeker kan ik daar wat mee. Je ziet dat jouw CPU hier 38,8% van z'n PPT gebruikt (PPT is het maximale wat je CPU mag gebruiken even simpel gezegd. Package Power Tracking). Hier is dat 31%. Jouw CPU gebruikt nu 34W (CPU PPT) en mijn CPU gebruikt 27,4W.

Dat zijn geen enorme verschillen maar dat kan wel een default wat hogere temperatuur verklaren. Jouw systeem is simpelweg 'minder idle' dan mijn systeem vermoed ik.

Edit:
Even wat aanvullend getest. Als ik met CPU-Z 1 core laat stressen zit ik op een PPT van 44W (dus dat is wel weer iets hoger dan jouw krap 39%) maar dan heb ik ook een temperatuur van 50 graden.

Kortom: je CPU lijkt idle maar is toch heus nog dingen aan het doen. Dat in combinatie van koelen met kast-lucht en dan is de 50 graden niet raar. Als je je CPU idle koeler wilt hebben zal je moeten uitzoeken wat er blijkbaar default vrij veel CPU vreet.

@London Zie mijn edit van hierboven nog even.

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 26-06-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Korvaag schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Ja zeker kan ik daar wat mee. Je ziet dat jouw CPU hier 38,8% van z'n PPT gebruikt (PPT is het maximale wat je CPU mag gebruiken even simpel gezegd. Package Power Tracking). Hier is dat 31%. Jouw CPU gebruikt nu 34W (CPU PPT) en mijn CPU gebruikt 27,4W.

Dat zijn geen enorme verschillen maar dat kan wel een default wat hogere temperatuur verklaren. Jouw systeem is simpelweg 'minder idle' dan mijn systeem vermoed ik.

Edit:
Even wat aanvullend getest. Als ik met CPU-Z 1 core laat stressen zit ik op een PPT van 44W (dus dat is wel weer iets hoger dan jouw krap 39%) maar dan heb ik ook een temperatuur van 50 graden.

Kortom: je CPU lijkt idle maar is toch heus nog dingen aan het doen. Dat in combinatie van koelen met kast-lucht en dan is de 50 graden niet raar. Als je je CPU idle koeler wilt hebben zal je moeten uitzoeken wat er blijkbaar default vrij veel CPU vreet.

@London Zie mijn edit van hierboven nog even.
Thanks, ben zelf ook nog even aan het testen geweest. Als ik alle processen zoals iCue, Gigabyte Control Center enzo kill dan daalt m'n PPT ook richting de 27-28w maar de temperatuur blijft op 50-51 graden en daalt ook niet verder.

Wat ik zo bizar vind is dat er nagenoeg geen schommelingen tussen de temperaturen zitten. Net ff een uur zitten gamen (Path of Exile 1) en de temperatuur blijft heel constant op de 55c zitten. Soms even 54,8 dan weer 55,1 maar nooit uitschieters naar 60 of 70 graden. Zoals gezegd had ik hiervoor een 12700k en daar had ik echt constant spikes en grote schommelingen. Van de ene op de andere seconde van 65c naar 98c om 2 sec later weer terug te gaan naar 73c etc. Uiteraard verkies ik mijn huidige situatie boven de voorgaande, maar je gaat bijna denken dat die sensoren ook niet helemaal lekker gaan :+

Maar dankjewel voor je reactie. Het zal wel goed zijn en anders van de winter nog maar eens kijken of we de 40c kunnen halen :+

edit: Terwijl ik dit typ heeft 'ie de 49.8 gehaald, we zijn er bijna :D

[ Voor 4% gewijzigd door London op 26-06-2025 20:15 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Zet je CPU maar eens op 105W TDP in het BIOS. Dan zal je ook temperaturen zien van 70-80 graden onder load. De 9700X is default door AMD geconfigureerd op een TDP van 65W wat effectief 88W verbruik betekent maximaal.

Omdat de 9700X daarmee eigenlijk een beetje achterliep op ook de oudere generatie 7700X die wel met een TDP van 105W was geconfigureerd heeft AMD in nieuwere BIOSen een supported (garantie) optie om de TDP op 105W te zetten. Effectief mag je CPU dan 142W verbruiken.

Reden dat Intel zo enorm heet wordt is dat Intel gewoon enorme vermogens nodig heeft om tot de prestaties te komen. De turbo van de 12700K gaat tot 190W. Zet dat eens even tegenover elkaar in je hoofd:
9700X 88W <-> 12700K 190W.

Met de TDP op 105W zal je zien dat je CPU ook veel meer heen en weer vliegt in temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Zie hier voor je BIOS optie:

https://www.gigabyte.com/Press/News/2216

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
London schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Las op Reddit ook al dat Ryzens blijkbaar nogal hoge temperaturen hebben idle.
Vervelend, maar ik heb 3 puntjes voor je :)

1. Software zoals armory crate en die control center belasten je systeem onnodig. Het is geen drama, maar het telt zeker mee. In games wil je natuurlijk nabij de 100% processorkracht hebben. Dus dun die software uit tot het minimum en installeer afterburner.

2. Zolang de temperatuur onder belasting goed is zou ik mee geen zorgen maken. Jouw koeling kan wel wat beter zodat de intake fans zo laag mogelijk zitten en de outtake aan de bovenkant. Dit scheelt toch wat.

3. Windows gebruikt een beveiliging genaamd kernisolatie. Deze optie kan een systeem tot wel 30! procent vertragen. Gebruik je geen virtualisatie? Zo nee, eerst virtualisatie in het bios uitzetten en dan in Windows defender.

Al die zware software belast je systeem onnodig. Ik kan je melden dat het een merkbaar verschil maakt, echt.
Pagina: 1