Stevigheid voorzetwand wastafelcombinatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:19
In september ga ik eigenhandig mijn badkamer verbouwen, dus langzaamaan wordt alles aangeschaft en gepland.

De wastafel wordt 150cm breed (volgens specificaties 50 kg) met twee marmeren vierkante wastafels (van 20 kg per stuk). Reken dus op een totaal van 100 kg. De wand waar de wastafel aan komt is een cellenbeton muur van 7 cm (scheiding badkamer en slaapkamer) en is zodoende niet echt geschikt voor het inbouwen van de leidingen en inbouwdeel met minimale diepte van 5 cm (extra reden voor ons is ook het geluid van stromend water bij gebruik kranen). Ik wil hierdoor met een voorzetwand werken van 120 cm hoog waar ik alle leidingen in kwijt kan en waardoor een randje ontstaat om nog wat op te kunnen zetten.

Idee is nu om verticaal balken van 44mm (bij 44mm of 69mm) te gebruiken om een frame te maken. De balken worden geplaatst op de plekken waar het wastafelmeubel moet worden gemonteerd aan de muur zodat het uiteraard niet aan het gips wordt opgehangen maar direct in de balk geschroefd wordt.

Mijn vraag is hoe ik de balken stevig aan de cellenbetonnen muur kan bevestigen zodat deze zonder moeite het gewicht kunnen dragen van de hele combinatie. Ik zit te denken aan een chemisch anker met draadstangen en de kop verzonken in de balk. Eventueel in combinatie met hightack kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een goede plug en schroef kan 20 KG aan in een cellenbetonwand. In een voorzetwand van 1,20 hoog, en 1,50 breed plaats je zonder moeite 20 schroeven... (4 per staander x 5 staanders?). Denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken...

Je kunt voor je gemoedsrust nog wat montagekit gebruiken, maar dat zou ik zelf niet eens doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:28
Slagpluggen 8x120

[ Voor 24% gewijzigd door natural colour op 26-06-2025 16:58 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

Fe2O3

Ja das roest

Ga nog es rekenen met water tot de rand en 3 kilo kramen :)

En dan x2 voor als iemand erop leunt ...

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:09
Question Mark schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:56:
Een goede plug en schroef kan 20 KG aan in een cellenbetonwand. In een voorzetwand van 1,20 hoog, en 1,50 breed plaats je zonder moeite 20 schroeven... (4 per staander x 5 staanders?). Denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken...

Je kunt voor je gemoedsrust nog wat montagekit gebruiken, maar dat zou ik zelf niet eens doen.
Dit en een groot deel van de kracht komt niet op de schroeven te staan maar is vericale kracht die door hout wordt gedragen. Met 3-5 schroeven/slagplugen per lat en aantal latten komt het helemaal goed. Je zou er nog een plaatje OSB voor kunnen zetten zodat er ook wat meer verband ontstaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:00

franssie

Save the albatross

@mountaink Die voorzet wand komt dus tot op de grond neem ik aan (omdat de leidingen naar de vloer gaan). Dat vangt dan al het grootste deel van de krachten om (maak maar eens een vector tekening, met alle gewicht in het midden van de wasbakconstructie - die is hoger dan ie diep is).

Een extra achterwandje is wel handig om gewoon lekker veel pluggen in die muur te kunnen jassen en als het koofje af te dichten is, er wat glaswol oid in douwen wellicht als extra geluidsdemping?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THEMATIC
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 08:41
Slagpluggen zijn absoluut ongeschikt voor cellenbeton. Je moet hier specifiek geschikte pluggen voor gebruiken zoals Fisher duopower of vergelijkbaar. een slagplug trek je met 1 hand er zo weer uit. (ook als je er 4 op 1 meter zet) High tack hecht ook niet op cellenbeton.
Dus; geschikte combi van plug en schroef gebruiken dan komt het goed, het meeste gewicht gaat inderdaad via de balken rechtstreeks naar de vloer. Toch, als het hout niet goed genoeg vast zit komt het voorzetwandje wel los dus ik begrijp je zorgen wel.

Het beste is ook om die cellenbeton wand van 70 helemaal te vervangen door iets wat meteen goed is maar ik weet niet of dat mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:19
franssie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:35:
@mountaink Die voorzet wand komt dus tot op de grond neem ik aan (omdat de leidingen naar de vloer gaan). Dat vangt dan al het grootste deel van de krachten om (maak maar eens een vector tekening, met alle gewicht in het midden van de wasbakconstructie - die is hoger dan ie diep is).

Een extra achterwandje is wel handig om gewoon lekker veel pluggen in die muur te kunnen jassen en als het koofje af te dichten is, er wat glaswol oid in douwen wellicht als extra geluidsdemping?
Dat is dus ook een ding. De huidige leiding zit in de muur links van de plek waar de wastafel komt dus idealiter gaat de afvoer naar links vanuit de voorzetwand en komen de balken dus niet tot de grond. Mogelijk kan ik dit ook oplossen door wat verticale balken wel op de vloer te laten rusten los van de andere balken om en het meubel onder met een metalen hoekprofiel nog aan de onderkant te ondersteunen.

Ik zit er ook aan te denken om de verticale balken eventueel met half hout verbinding op de horizontale balk boven en eventueel midden te monteren om misschien wat krachten te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:04
Je overdenkt het ;) zoals gezegd goede pluggen met schroeven in de balken, de voorzetwand word half hoog begrijp ik? Dan bovenlangs nog een balk die alle staanders verbind. Deze kan je ook op de lengte nog eens vast zetten met wat schroeven met pluggen. Gaat geen kant op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1