usb 3.0 poort herkent 2.0 niet, de andere usb 3.0 wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Ik heb op mijn Kolink Citadel behuizing 2 usb 3.0 poorten. Deze zitten via een 19 polige stekker aangesloten op mijn B460M aorus pro moederbord.
De kast opgestuurd naar CAPS want ik dacht dat het probleem in de behuizing zat maar volgens hun bleek alles goed te werken, dus tegen betaling weer terug laten sturen.
Moederbord heeft de laatste update (F8). Heb de bios met vroegere updates geprobeerd maar steeds het zelfde probleem .Het probleem is dat op 1 usb 3.0 poort op de behuizing zowel usb 3.0 als 2.0 apparaten werken, maar op de andere usb 3.0 op de behuizing de poort enkel 3.0 apparaten werkt.
In mijn Bios gekeken maar daar staat alles op auto en enabled bij usb verbindingen. De laatste chipset drivers erin gedaan en mijn usb drivers verwijdert en weer laten installeren. Echter blijft die ene poort enkel 3.0 en geen 2.0 apparatuur accepteren.
De 19 polige stekker zit goed op de aansluiting niks afgebroken of dergelijke.
De achterste usb poorten op het moederbord werken allemaal.
Zelfs bestandsbeheer op verschillende usb geprobeerd (fat32/ntfs/exfat) maar helaas.

Wie weet raad? Zou het kunnen liggen aan de voeding (coolermaster G550m)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Heb je ook getest of een USB 2 stick/apparaat/keyboard/muis misschien wel gedetecteerd wordt in bios?
En ook of je ervan kan booten, dus een Windows installatie USB (2) stick of WinPE zoals Hiren’s BootCD PE
Als dat ook allemaal niet werkt is het geen Windows probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:17

futurecrawler

Break the cycle.

Check wat je ziet met https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html

[ Voor 78% gewijzigd door futurecrawler op 26-06-2025 19:23 ]

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
The_Doman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:10:
Heb je ook getest of een USB 2 stick/apparaat/keyboard/muis misschien wel gedetecteerd wordt in bios?
En ook of je ervan kan booten, dus een Windows installatie USB (2) stick of WinPE zoals Hiren’s BootCD PE
Als dat ook allemaal niet werkt is het geen Windows probleem.
De usb stick 2.0 met opstartbare w11 wordt niet herkend in de bios wat betreft de rechter usb 3.0 poort maar bij de linker wel. Ik vind het raar dat bij de drivers zoeken voor het moederbord bij de b460m i/o drivers je ze kan downloaden maar ze niet kan installeren (er staat iets dat het platform ze niet ondersteunt) gek want ze staan bij de w11 drivers (er zijn er 3 maar bij alle dezelfde waarschuwing).
Ik heb ook windows 10 erop gezet maar hier hetzelfde probleem bij windows 11 dus dat maakt niks uit.
Misschien ligt het aan een slechte voeding (CM 550 watt). Op de Kolink kast staat duidelijk dat het 2x 3.0 is en op de handleiding van de Gigabyte b460m ook.
Dus enkel usb 3.0 randapparaten werken op de rechter usb 3.0 maar op de linker werken zowel usb 3.0/2.0 apparaten.Ik heb even geen reserve voeding om te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:55

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Verplaatst gezien dit niks te maken heeft met Netwerken

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply