Stille Linux pc (programmeren, videobewerking, geen games)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DREK
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 12:42
In maart 2013 heb ik het volgende systeem samengesteld:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 3570 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8Z77-M€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,95€ 49,95
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Kabuto II€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internTranscend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 41,48€ 41,48
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 350W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 840 series Pro 128GB€ 0,-€ 0,-

Daarnaast heb ik de volgende randapparatuur:

1MonitorsDell UltraSharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsIiyama XB2380HS-1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech MX Keys S, Zonder Polssteun, Qwerty US, Grafiet€ 88,-€ 88,-
1MuizenLogitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger)€ 0,-€ 0,-
1SpeakersCreative Gigaworks T40 Series II€ 96,59€ 96,59

In de jaren erna heb ik 8 GB aan werkgeheugen toegevoegd en de SSD moeten vervangen (door een Crucial MX500 2 TB).
Als OS gebruik ik de Linux-distributie openSUSE Tumbleweed.

Helaas is de SSD opnieuw overleden (/sysboot werkt niet meer en een melding over corrupte sectoren) en weet ik dat het geheugen ook fouten geeft in Memtest86. Ook crasht een programma regelmatig, waarschijnlijk door het slechte werkgeheugen. Tijd voor een nieuwe configuratie dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de computer voor de volgende activiteiten:
  • Browsen, tekstverwerken, muziek luisteren;
  • Netflix/HBO streamen;
  • Websites maken en testen met VS Code. Geautomatiseerd testen met Playwright;
  • Incidengteel ontwerpen, fotorealistisch renderen en instructies maken van LEGO-modellen. (Ik deed dit met Bricklink Studio op mijn Windows-laptop, maar wil dit met o.a. LDraw gaan doen op mijn nieuwe Linux-pc.);
  • Incidenteel videobewerking met Kdenlive;
  • Ik game niet op mijn pc en ben dat ook niet van plan. (Ik gebruik daar de Nintendo Switch voor. O+ )
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik assembleer de computer zelf en heb een budget van maximaal € 1000. Minder is fijn, maar ik verwacht/hoop weer jaren met de pc te kunnen doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • De bedoeling is om de randapparatuur te behouden. Voor de monitoren gebruik ik nu een DVI-D en een HDMI-aansluiting. De Dell-monitor heeft ook een Displayport-aansluiting, dus de nieuwe computer dient minimaal HDMI- en een DVI-D/DP-poort te hebben.
  • Daarnaast wil ik graag de behuizing behouden. Ik vind het zonde om deze te vervangen, tenzij er natuurlijk argumenten zijn om deze toch te vervangen.
  • Voeding twijfel ik over, omdat ik hier het minst verstand van heb. Ik vermoed dat 350 W voldoende is, maar ik heb geen idee of de voeding dit nog kan leveren na 12 jaar. Ook heb ik geen idee of de voeding voldoende is voor mijn volgende build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Omdat ik geen games speel, maar wel incidenteel (LEGO) render en video bewerk, zal ik geen dikke videokaart nodig hebben. In mijn huidige pc deed ik alles zelfs met de ingebouwde GPU, dus zonder videokaart. Om het renderen en het videobewerken sneller te kunnen doen, is een videokaart geen taboe.
  • Het moederbord behoeft geen WiFi te bezitten, omdat ik bekabeld internet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Wens: ik wil de pc (tot op zekere hoogte) graag zo stil mogelijk, maar waterkoeling is een brug te ver. Ik heb nog een be quiet Silent Wings 2 120mm ventilator liggen, die ik nog in de kast kan bouwen;
  • Eis: minimaal 32 GB geheugen en de mogelijkheid om later geheugen bij te kunnen prikken. Ik heb de neiging nogal veel programma's open te laten staan... 8)7
  • Wens: modern platform, bijvoorbeeld AM5, waardoor upgrades in de toekomst mogelijk zijn.
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Uiteraard wil ik "het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget" en "zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen".

Het volgende heb ik tot nu toe bedacht:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,99€ 194,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition€ 175,99€ 175,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,50€ 32,50
1Voedingenbe quiet! System Power 11 450W€ 50,74€ 50,74
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 153,44€ 153,44
Totaal€ 756,66

Concrete vragen:
  • Vinden jullie een videokaart noodzakelijk, gezien mijn wensen en gebruik?
  • Is de voeding geschikt voor dit systeem?
Ik sta altijd open voor suggesties en tips. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Netflix/HBO streamen;
Houdt er rekening mee dat een dienst als netflix (van hbo weet ik het niet) de kwaliteit van de streams stevig inperkt op linux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:04

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou de videokaart weglaten in je overzicht en geheugen toevoegen. Als je toch een videokaart neemt, zeker geen Nvidia gebaseerde, hun drivers moet je elke keer opnieuw linken (?) bij een nieuwe kernel en dat is de eerste 3 keer leuk en daarna vooral vervelend omdat je het vergeten bent en tegen een zwart scherm zit te vloeken.

@AnonymousGerbil Ik kijk Netflix op Linux (Fedora) en ervaar dat soort problemen niet, maar dat zal zeker aan mij liggen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
pjottum schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:10:
Ik zou de videokaart weglaten in je overzicht en geheugen toevoegen. Als je toch een videokaart neemt, zeker geen Nvidia gebaseerde, hun drivers moet je elke keer opnieuw linken (?) bij een nieuwe kernel en dat is de eerste 3 keer leuk en daarna vooral vervelend omdat je het vergeten bent en tegen een zwart scherm zit te vloeken.

@AnonymousGerbil Ik kijk Netflix op Linux (Fedora) en ervaar dat soort problemen niet, maar dat zal zeker aan mij liggen.
Tenzij je toevallig mbv de opera browser kijkt, betekent dat maximaal 720p.

Bron: Browsers die door Netflix worden ondersteund en systeemvereisten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De voeding is dusdanig oud dat hij qua specificaties niet geschikt is voor moderne systemen, neem een be quiet! Pure Power 11 400W ter vervanging.
AMD geeft aan nog een paar jaar door te gaan met AM5, maar of je dan met jouw wensen een wezenlijke upgrade kan doen is de vraag. Wel zou ik of een CPU met een iets betere ingebouwde GPU nemen en dan geen videokaart (AMD Ryzen 7 8700G), of een nog wat goedkoper videokaartje (bv. Sparkle Intel ARC 380 ELF).
Alternatief is een mini PC'tje. Een erg krachtig exemplaar, maar wel wat boven budget is deze Minisforum MS-A2 | AMD Ryzen™ 9 9955HX | Barebone, een iets minder krachtige Minisforum UM890 Pro is ruim binnen budget - met een veel krachtigere CPU dan waar je zelf aan denkt en met een goed presterende ingebouwde GPU. Zelf tik ik dit nu op een iets ouder en wat goedkoper exemplaar van dit merk, waar ik toevallig ook Tumbleweed op draai ;)

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 26-06-2025 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:31
martyw schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:27:
De voeding is dusdanig oud dat hij qua specificaties niet geschikt is voor moderne systemen, neem een be quiet! Pure Power 11 400W ter vervanging.
AMD geeft aan nog een paar jaar door te gaan met AM5, maar of je dan met jouw wensen een wezenlijke upgrade kan doen is de vraag. Wel zou ik of een CPU met een iets betere ingebouwde GPU nemen en dan geen videokaart (AMD Ryzen 7 8700G), of een nog wat goedkoper videokaartje (bv. Sparkle Intel ARC 380 ELF).
Alternatief is een mini PC'tje. Een erg krachtig exemplaar, maar wel wat boven budget is deze Minisforum MS-A2 | AMD Ryzen™ 9 9955HX | Barebone, een iets minder krachtige Minisforum UM890 Pro is ruim binnen budget - met een veel krachtigere CPU dan waar je zelf aan denkt en met een goed presterende ingebouwde GPU. Zelf tik ik dit nu op een iets ouder en wat goedkoper exemplaar van dit merk, waar ik toevallig ook Tumbleweed op draai ;)
Heb toevallig afgelopen maand een nieuwe pc gebouwd met Intel GPU icm een Ryzen 7700 die ook op Linux draait. Enige aandachtspuntje was de iGPU uitzetten (graphics gingen anders niet goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
1. Hangt er vanaf hoe incidenteel je rendert en hoeveel waarde je hecht aan een vlot systeem wanneer je dat doet. Ik ben het eens over dat een AMD GPU de betere keuze is. Dat werkt oneindig beter met Linux. uitvoering: ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB is een betaalbare optie. Zonder GPU kan je ook eerst testen. Die is er zo bij geprikt, en de iGPU van een 7700 is niet sterk, maar wel ordes van grootte sterker dan die van de i5 3570.

2. PSU is prima!

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 26-06-2025 18:11 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DREK
Dank voor de reacties en tips. Slim om met Linux voor een AMD GPU te gaan.

En ook een goed idee om eerst zonder grafische kaart te starten. Die kan altijd later toegevoegd worden.
Hoewel de AMD Ryzen 7 8700G een flink snellere iGPU heeft, is deze (iets) duurder en is de CPU net iets langzamer dan de Ryzen 7 7700. Omdat ik van een i5 3570 kom, verwacht ik dat de iGPU van de Ryzen 7 7700 voor de komende tijd volstaat.

Daarnaast kom ik erachter dat ik het werkgeheugen vergeten ben mee te nemen. Oeps... |:(
En stiekem gelijk maar 64 GB gedaan. 8)

De keuze tot nu toe:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 204,99€ 204,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,19€ 29,19
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 163,25€ 163,25
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,38€ 59,38
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 153,44€ 153,44
Totaal€ 759,25

Extra vraag: als ik later een videokaart als de ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB of de Sparkle Intel ARC 380 ELF (of vergelijkbaar wat dan beschikbaar is) toevoeg, heb ik dan nog voldoende aan de voeding van 400 W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Op zich wel, zolang je niet voluit gaat :)
Voor zekerheid kan je ook 500W pakken.

Waarom 64 gb? Ik zie de use case niet, zelfs 32 is al meer dan ruim genoeg ( 32 zou ik wel doen).

Ps - wil je usb - c ? Want je mobo heeft het wel, maar je behuizing niet :) (je kan ook de usb c van mobo in io shield (achterzijde pc) gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 27-06-2025 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DREK
Dank allen voor het advies! Inmiddels heb ik de producten van mijn laatste overzicht gekocht.

Ik heb 64 GB werkgeheugen gekocht, omdat het kan en ik in het verleden eerder tegen tekort geheugen aangelopen ben. Uiteraard is 64 GB nu wat overdreven, maar met de computer die ik nu ga vervangen heb ik 12 jaar gedaan. Als de nieuwe ook zo lang meegaat, zal 64 GB tegen die tijd ook wel normaal of tekort zijn.

Ik weet ook dat de usb-c-aansluitingen niet op het front/top-paneel van mijn kast zitten. Voor nu vind ik dat prima en mis ik het ook (nog) niet. Dank voor het benoemen!
Pagina: 1