In maart 2013 heb ik het volgende systeem samengesteld:
Daarnaast heb ik de volgende randapparatuur:
In de jaren erna heb ik 8 GB aan werkgeheugen toegevoegd en de SSD moeten vervangen (door een Crucial MX500 2 TB).
Als OS gebruik ik de Linux-distributie openSUSE Tumbleweed.
Helaas is de SSD opnieuw overleden (/sysboot werkt niet meer en een melding over corrupte sectoren) en weet ik dat het geheugen ook fouten geeft in Memtest86. Ook crasht een programma regelmatig, waarschijnlijk door het slechte werkgeheugen. Tijd voor een nieuwe configuratie dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de computer voor de volgende activiteiten:
Ik assembleer de computer zelf en heb een budget van maximaal € 1000. Minder is fijn, maar ik verwacht/hoop weer jaren met de pc te kunnen doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Uiteraard wil ik "het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget" en "zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen".
Het volgende heb ik tot nu toe bedacht:
Concrete vragen:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5 3570 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus P8Z77-M | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Kabuto II | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | Lite-On IHAS124 | € 41,48 | € 41,48 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power L7 350W | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 840 series Pro 128GB | € 0,- | € 0,- |
Daarnaast heb ik de volgende randapparatuur:
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | Dell UltraSharp U2312HM Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Iiyama XB2380HS-1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Logitech MX Keys S, Zonder Polssteun, Qwerty US, Grafiet | € 88,- | € 88,- |
1 | Muizen | Logitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger) | € 0,- | € 0,- |
1 | Speakers | Creative Gigaworks T40 Series II | € 96,59 | € 96,59 |
In de jaren erna heb ik 8 GB aan werkgeheugen toegevoegd en de SSD moeten vervangen (door een Crucial MX500 2 TB).
Als OS gebruik ik de Linux-distributie openSUSE Tumbleweed.
Helaas is de SSD opnieuw overleden (/sysboot werkt niet meer en een melding over corrupte sectoren) en weet ik dat het geheugen ook fouten geeft in Memtest86. Ook crasht een programma regelmatig, waarschijnlijk door het slechte werkgeheugen. Tijd voor een nieuwe configuratie dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de computer voor de volgende activiteiten:
- Browsen, tekstverwerken, muziek luisteren;
- Netflix/HBO streamen;
- Websites maken en testen met VS Code. Geautomatiseerd testen met Playwright;
- Incidengteel ontwerpen, fotorealistisch renderen en instructies maken van LEGO-modellen. (Ik deed dit met Bricklink Studio op mijn Windows-laptop, maar wil dit met o.a. LDraw gaan doen op mijn nieuwe Linux-pc.);
- Incidenteel videobewerking met Kdenlive;
- Ik game niet op mijn pc en ben dat ook niet van plan. (Ik gebruik daar de Nintendo Switch voor.
)
Ik assembleer de computer zelf en heb een budget van maximaal € 1000. Minder is fijn, maar ik verwacht/hoop weer jaren met de pc te kunnen doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- De bedoeling is om de randapparatuur te behouden. Voor de monitoren gebruik ik nu een DVI-D en een HDMI-aansluiting. De Dell-monitor heeft ook een Displayport-aansluiting, dus de nieuwe computer dient minimaal HDMI- en een DVI-D/DP-poort te hebben.
- Daarnaast wil ik graag de behuizing behouden. Ik vind het zonde om deze te vervangen, tenzij er natuurlijk argumenten zijn om deze toch te vervangen.
- Voeding twijfel ik over, omdat ik hier het minst verstand van heb. Ik vermoed dat 350 W voldoende is, maar ik heb geen idee of de voeding dit nog kan leveren na 12 jaar. Ook heb ik geen idee of de voeding voldoende is voor mijn volgende build.
- Omdat ik geen games speel, maar wel incidenteel (LEGO) render en video bewerk, zal ik geen dikke videokaart nodig hebben. In mijn huidige pc deed ik alles zelfs met de ingebouwde GPU, dus zonder videokaart. Om het renderen en het videobewerken sneller te kunnen doen, is een videokaart geen taboe.
- Het moederbord behoeft geen WiFi te bezitten, omdat ik bekabeld internet.
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Wens: ik wil de pc (tot op zekere hoogte) graag zo stil mogelijk, maar waterkoeling is een brug te ver. Ik heb nog een be quiet Silent Wings 2 120mm ventilator liggen, die ik nog in de kast kan bouwen;
- Eis: minimaal 32 GB geheugen en de mogelijkheid om later geheugen bij te kunnen prikken. Ik heb de neiging nogal veel programma's open te laten staan...
- Wens: modern platform, bijvoorbeeld AM5, waardoor upgrades in de toekomst mogelijk zijn.
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Uiteraard wil ik "het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget" en "zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen".
Het volgende heb ik tot nu toe bedacht:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 194,99 | € 194,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 149,- | € 149,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition | € 175,99 | € 175,99 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 32,50 | € 32,50 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 11 450W | € 50,74 | € 50,74 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 153,44 | € 153,44 |
Totaal | € 756,66 |
Concrete vragen:
- Vinden jullie een videokaart noodzakelijk, gezien mijn wensen en gebruik?
- Is de voeding geschikt voor dit systeem?