Vraag over elektra in nieuw te bouwen kast.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZK11OQkr2Q4ZWJIdXRP0SIYiAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohXAWjlbOkADfVhfdb09nrnV.png?f=fotoalbum_large

We gaan een nieuwe kast laten bouwen. Je kijkt hier naar een hoek van onze woonkamer. Muur links is eigenlijk een stortkoker. Kast komt precies tussen die stortkoker en muur rechts. Ongeveer een halve meter diep oid.

Er zit een vast stroompunt rechtsonder in de kast. Vorige bewoners hebben op de stortkoker een stopcontact gemaakt. Die loopt (vrij lelijk) gewoon met een stroomkabel met een stekker er aan naar het vaste stroompunt. Dus in dat vaste stroompunt heb ik nog 1 vrije slot. Daar zit een verlengsnoer met 3 aansluitingen in. Momenteel zit daar enkel een magnetron op.

Nu is het idee dat we in die nieuw te bouwen kast een LED snoer maken, plus de magnetron plus een Auk. Ik had nu het idee dat we twee stopcontacten met 1 slot maken achter de Auk en de Magnetron. Doen we op dezelfde lelijke manier als het stopcontact op de stortkoker. Gewoon met een stekker naar het verlengsnoer met de drie aansluitingen. Dan nog de stekker van de ledstrip daar in.

Als ik een goed verlengsnoer koop wat loadbalancing toepast oid, is dit dan een beetje een oke manier om dit te doen? Of zie ik iets veel makkelijkers over het hoofd? Of is het gewoon gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 11:24

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

die vermogens lijken me geen probleem, dus qua gevaar zal dat allemaal reuze meevallen.

gebruiken jullie dat stopcontact op de 'stortkoker' zelf ook?

de tekening geeft natuurlijk niet weer op welke delen de nieuwe kast open of dicht gaat zijn, maar ik zou deze kans aangrijpen om die bestaande kabels even netter weg te werken.
die stortkoker klinkt als een holle constructie, dus daar kan je de kabel doorheen laten lopen.

het bestaande stopcontact kan je waarschijnlijk ook achter het zichtdeel afsplitsen om daar een nieuw contactpunt in je kast mee te maken.

ligt er ook maar aan hoeveel stopcontacten je graag ter beschikking hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Crillius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:52:
die vermogens lijken me geen probleem, dus qua gevaar zal dat allemaal reuze meevallen.

gebruiken jullie dat stopcontact op de 'stortkoker' zelf ook?

de tekening geeft natuurlijk niet weer op welke delen de nieuwe kast open of dicht gaat zijn, maar ik zou deze kans aangrijpen om die bestaande kabels even netter weg te werken.
die stortkoker klinkt als een holle constructie, dus daar kan je de kabel doorheen laten lopen.

het bestaande stopcontact kan je waarschijnlijk ook achter het zichtdeel afsplitsen om daar een nieuw contactpunt in je kast mee te maken.

ligt er ook maar aan hoeveel stopcontacten je graag ter beschikking hebt natuurlijk.
Dank voor je reactie. De nieuwe kast is helemaal dicht, behalve het gedeelte waar de magnetron en de Auk staan, daarom zou ik daar ook graag die stroompunten hebben, dat staat mooier dan een open plek waar een kabel door naar beneden loopt. Er zat vroeger een grote schuifdeur / kast, waar dus die lelijke kabel doorheen liep, daardoor zag het er toen ook netter uit. Die kabel die naar de stortkoker loopt zit dus straks weer netjes achter de kast.

De stortkoker is hol maar zit op een dikke betonnen muur. En dat stopcontact zit dus op die betonnen muur, kun je dat afsplitsen zonder in het beton te moeten gaan boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Dido

heforshe

Je zou eens kunnen kijken naar inbouwstopcontacten voor bureaus. Daarmee heb je dan stroompunten voor je magnetron en LED-plantenbak (Auk is een merknaam die niet iedereen zal kunnen plaatsen) en kun je ze gewoon in- en uitpluggen als je dat wilt, zonder met verlengsnoeren onder je werkblad / in je onderkast te hoeven klooien. En dan kun je de stroomvoorziening naar die inbouwstopcontacten gewoon netjes wegwerken in je onderkast.

Wat betekent mijn avatar?