Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:03
Ik heb een vraag waar ik niet goed uitkom. Ik moet m'n zolder verbouwen en had het idee om dan meteen een warmtepomp te installeren. Het huis is uit 2019 maar ik ben heel stom vergeten lose leidingen en stopcontacten op de zolder te laten aanleggen.

De warmtepomp heeft uiteindelijk maar een 1-fase aansluiting nodig volgens de specificaties (Quatt), en de aansturing en binnenuit moeten ook op een aparte groep.

Nou heb ik op zolder het volgende draaien nu.

1-fase groep met CV-Ketel, 2 slaapkamers en nog wat spul beneden
1-fase groep met de wasmachine
1-fase groep met de droger
3-fase groep met 14x 270wp (3780wp) aan panelen en omvormer

De 3-fase groep wekt volgen m'n CEMM maximaal zo een 3600w op, op hele zonnige dagen.

Ik zal dus iets moeten verbouwen aan m'n installatie om alles mogelijk te maken. Nou was het idee alsvolgt.

3-fase groep opsplitsen met een klein extra meterkastje in die ruimte. Het liefst zet ik dan alsvolgt neer.

Fase 1 - deel zonnepanelen en binnenuit en aansturing van warmtepomp
Fase 2 - deel zonnepanelen en 7kw WP1
Fase 3 - deel zonnepanelen en 7kw WP2

Dan moet ik nog 2 nieuwe kamers maken op zolder en die stroom ga ik denk ik spitsen vanuit de wasmachine en/of droger groep aangezien daar nog wel wat ruimte zit en ook wel voldoende zal zijn voor boven.

Wat ik alleen nooit goed begrijp is hoeveel ruimte je nou echt hebt op die 3 fase groep omdat ik teruglevering niet goed begrijp hoe je dat nou moet zien met je zekeringen. Als alle fases 1200w opwekken, moet je dat dan optellen als zijnde verbruik tot je zekering waarde of hoe werkt dat precies? Opwek is geen vebruik maar in principe kan elke fase tot 3680 watt verbruiken en dat doet het bij lange na niet natuurlijk. Wat als je opwek 1200w is en je vebruik op diezelfde fase is bijvoorbeeld 3000, kom je dan over je zekeringswaardes heen van 3680 op een fase of niet?

Ik lees net overigens dat de Quatt Duo in serie staat dus die moeten op 1 fase, maar daar heb ik dus die volledige fase voor nodig, en als daar dan ook opwek op zit van panelen crashed de zekering dan of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffoz op 26-06-2025 10:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
ik begrijp niet waarom je met 3700W zonnepanelen een 3-fase groep nodig zou hebben. Dat kan wel anders maar goed, die situatie bestaat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Fr33z schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
ik begrijp niet waarom je met 3700W zonnepanelen een 3-fase groep nodig zou hebben. Dat kan wel anders maar goed, die situatie bestaat al.
Ja dat was in principe niet nodig maar heeft de installateur zo aangelegd bij de nieuwbouw. Ik had er verder niet zoveel moeite mee, en nu kan het op zich van pas komen omdat ik zo slim was om de zolder vergeten mee te nemen en goed uit te rusten met loze leidingen enzo, ik ging hem nog niet gebruiken namelijk, tot nu...

Dus ik moet iets doen met PV verdelers en/of groepen splitsen, maar dat vind ik dan weer redelijk ingewikkeld als je zaken bij elkaar moet proppen die je normaal gescheiden houdt op eigen groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
ik zou dit aan een elektricien vragen en dan ben je er toch? want waarom zelf dit plan proberen te maken als je niet zo in de materie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19
Jeffoz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Ja dat was in principe niet nodig maar heeft de installateur zo aangelegd bij de nieuwbouw. Ik had er verder niet zoveel moeite mee, en nu kan het op zich van pas komen omdat ik zo slim was om de zolder vergeten mee te nemen en goed uit te rusten met loze leidingen enzo, ik ging hem nog niet gebruiken namelijk, tot nu...

Dus ik moet iets doen met PV verdelers en/of groepen splitsen, maar dat vind ik dan weer redelijk ingewikkeld als je zaken bij elkaar moet proppen die je normaal gescheiden houdt op eigen groepen.
Je zou kunnen kijken naar de aansluitwaarde van de wasmachine en droger. Als je een hele moderne wasmachine en droger hebt is de totale waarde vaak lager dan een aparte groep (3600W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Warmtepompdroger nemen en die bij de wasmachine er bij zetten is het eenvoudigste. Je hebt dan een groep vrij voor de Quatt. Geen verdelers boven nodig.

Maar dan zit je wel nog met de binnenunit die op een aparte groep 'moet'? Zit er een backup-element in? Ben niet zo bekend met Quatt. Mijn WP trekt max. 1,4kw en een element van 2kw en zou in theorie net op 1x 16A mogen, ook al raadt de handleiding 2 groepen aan.

De opbrengst van de zonnepanelen mag je idd aftrekken van de zekeringwaarde van de groep beneden dus die groep met een 'PV splitter' boven gebruiken voor de Quatt kan ook. Maar doordat die groep 3 fase is, wordt die PV verdeler wel iets ingewikkelder en duurder dan wat kant-en-klaar in de schappen ligt. Het kan wel, dan heb je boven opeens 3 groepen extra beschikbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2025 11:25 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Fr33z schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
ik zou dit aan een elektricien vragen en dan ben je er toch? want waarom zelf dit plan proberen te maken als je niet zo in de materie zit?
Dat is het wel het plan, maar wil zelf eerst een en ander ietsje beter begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@Jeffoz droger en wasmachine op dezelfde groep en klaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:17:
Warmtepompdroger nemen en die bij de wasmachine er bij zetten is het eenvoudigste. Je hebt dan een groep vrij voor de Quatt. Geen verdelers boven nodig. Maar dan zit je wel nog met de binnenunit die op een aparte groep moet? Zit er een backup-element in? Ben niet zo bekend met Quatt.

De opbrengst van de zonnepanelen mag je idd aftrekken van de zekeringwaarde dus die groep met een 'PV splitter' boven gebruiken voor de Quatt kan ook. Maar doordat die groep 3 fase is, wordt die PV verderlder wel wat ingewikkelder en duurder dan wat kant-en-klaar in de schappen ligt.
Ik heb de droger en wasmachine daar op eigen groepen zitten en dat zijn vrij moderne dingen, zal de specs eens opzoeken maar die zouden wel bij elkaar kunnen. Dan heb ik in principe die groep vrij ja, dus dan kan een optie zijn. Ik moet daar alleen ook nog 2 kamers maken en voorzien van stroom dus die moeten ook ergens vandaag komen.

Ik zat ook nog te denken om de wasmachine en de droger allebei op een fase bij die 3fase groep van de PV te zetten, dan heb ik 2 groepen vrij. Voor de warmtepompen en die aansturing/binnenunit. Maar dan moet ik de stroom van die kamers bij de groep doen waar nu de CV zat. Kan op zich allemaal wel denk, word alleen wel heel veel frezen en een kabel bende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
BarryH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:21:
@Jeffoz droger en wasmachine op dezelfde groep en klaar
En stroom voor de 2 zolder kamers, waar zou je die bijzetten dan? Gaat niet super veel verbruik worden in die kamers, maar iets van stopcontacten is wel handig voor wat laad werk een een tv enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Jeffoz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:26:
[...]

En stroom voor de 2 zolder kamers, waar zou je die bijzetten dan? Gaat niet super veel verbruik worden in die kamers, maar iets van stopcontacten is wel handig voor wat laad werk een een tv enzo ;)
Denk dat er genoeg mogelijkheden zijn, bijv omvormer van drie fase naar enkel fase (op wasmachine/droger groep die vrij komt als je de aansluitwaarden hebt gecontroleerd. Wasmachine sticker zit achterop dacht ik, droger denk ik aan de binnenkant van de deur).

Die drie fase zou je dan met een onderverdeler kunnen gebruiken voor de zolder + warmtepomp met allen een aparte groep.

Maar heb je misschien een ventilatiebox, met een schakelaar in de meterkast? Want stel je hebt een leiding lopen van de zolder (ventilatiebox) naar de meterkast zou je ervoor kunnen kiezen die ventilatiebox te veranderen met draadloze besturing en die leiding gebruiken voor een extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Antonl91 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Denk dat er genoeg mogelijkheden zijn, bijv omvormer van drie fase naar enkel fase (op wasmachine/droger groep die vrij komt als je de aansluitwaarden hebt gecontroleerd. Wasmachine sticker zit achterop dacht ik, droger denk ik aan de binnenkant van de deur).

Die drie fase zou je dan met een onderverdeler kunnen gebruiken voor de zolder + warmtepomp met allen een aparte groep.

Maar heb je misschien een ventilatiebox, met een schakelaar in de meterkast? Want stel je hebt een leiding lopen van de zolder (ventilatiebox) naar de meterkast zou je ervoor kunnen kiezen die ventilatiebox te veranderen met draadloze besturing en die leiding gebruiken voor een extra groep.
Aansluitwaardes van wasmachine en droger zijn 2050 en 1000, dus die kunnen sowieso bij elkaar om een groep vrij te maken.

Ik snap alleen dat omvormer stuk niet helemaal, stel ik koop een 1 fase omvormer. Die sluit ik dan gewoon aan op 1 fase van de 3 fase automaat bedoel jij zeker? En dan heb je nog 2 volledige fases vrij? En dan 1 fase voor de zolder een eentje voor de WP Binnenunit. Dat klinkt wel als een idee, die omvormer wilde ik toch al weg hebben, doet z'n werk wel verder maar is een simpel Chinees ding.

Ventilatie box moet ik ff bekijken maar volgens mij zit die gewoon aangesloten boven in een stopcontact bij de CV groep maar er loopt ook zeker een pijp naar beneden voor de aansturing, maar ik denk dat die gewoon door de muren de woonkamer in gaat naar de handmatige regel box, denk niet dat die uitkomt in de meterkast maar ga het ff bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
Jeffoz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:26:
[...]

bij de cv en de andere 2 kamers erbij.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Jeffoz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Aansluitwaardes van wasmachine en droger zijn 2050 en 1000, dus die kunnen sowieso bij elkaar om een groep vrij te maken.

Ik snap alleen dat omvormer stuk niet helemaal, stel ik koop een 1 fase omvormer. Die sluit ik dan gewoon aan op 1 fase van de 3 fase automaat bedoel jij zeker? En dan heb je nog 2 volledige fases vrij? En dan 1 fase voor de zolder een eentje voor de WP Binnenunit. Dat klinkt wel als een idee, die omvormer wilde ik toch al weg hebben, doet z'n werk wel verder maar is een simpel Chinees ding.

Ventilatie box moet ik ff bekijken maar volgens mij zit die gewoon aangesloten boven in een stopcontact bij de CV groep maar er loopt ook zeker een pijp naar beneden voor de aansturing, maar ik denk dat die gewoon door de muren de woonkamer in gaat naar de handmatige regel box, denk niet dat die uitkomt in de meterkast maar ga het ff bekijken.
Dan zou ik die omvormer op zijn eigen groep plaatsen, die je dan vrijspeelt met de wasmachine/droger en dan een eigen 'groepenkast' maken op zolder voor die drie fase aansluiting.

Iets anders wat je zou kunnen meenemen in je zoektoch is of er misschien een warmtepomp op propaan is die wat warmer kan stoken waardoor je geen backup heater hoeft te hebben en je dus aan een groep voldoende hebt (die je van de wasmachine/droger hebt vrijgemaakt).

Misschien goed om met een extra paar ogen te kijken naar de mogelijkheden voordat je iets definitief beslist.

[ Voor 5% gewijzigd door Antonl91 op 26-06-2025 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffoz
Antonl91 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Dan zou ik die omvormer op zijn eigen groep plaatsen, die je dan vrijspeelt met de wasmachine/droger en dan een eigen 'groepenkast' maken op zolder voor die drie fase aansluiting.

Iets anders wat je zou kunnen meenemen in je zoektoch is of er misschien een warmtepomp op propaan is die wat warmer kan stoken waardoor je geen backup heater hoeft te hebben en je dus aan een groep voldoende hebt (die je van de wasmachine/droger hebt vrijgemaakt).

Misschien goed om met een extra paar ogen te kijken naar de mogelijkheden voordat je iets definitief beslist.
Ik kan wel wat met al deze adviezen. Ik ga gewoon gewoon weer een goed document opstellen en dat voorleggen aan de elektricien. Maar dit helpt allemaal, dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Als je toch naar een 1-fase omvormer wilt:

1 groep voor CV en slaapkamers behouden, hier kunnen de zolderkamers prima bij
1 fase groep voor omvormer
1 fase groep voor wasmachine en droger gecombineerd
3 fase groep waarvan je 2 fasen gebruikt voor de twee WP groepen, direct achter de 3 fase groep beneden. De derde fase gebruik je (nog) niet.

Zo heb je boven geen onderverdeler nodig, alles blijft centraal beneden. Beide WP groepen gaan toch gelijk aan en uit. Eigenlijk is dat ook beter dan twee losse groepen voor WP omdat je met het uitzetten van de 2 fase groep de hele WP spanningsloos maakt.

Klein nadeeltje: je weet bij het uitklappen niet of het door de binnen of buiten unit komt.

Ander mogelijk nadeel van switchen naar een 1 fase omvormer: sommige omvormers laten een 30mA aardlek er wel eens uit klappen. Hoe is de aardlek nu geregeld? Met losse aardlekschakelaars of aardlekautomaten? Gelukkig ben je nu wel vrij in de keuze van omvormer ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2025 12:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een belangrijke vraag, welke diameter is gebruikt voor die 3-fase groep?

Want zodra je levering en teruglevering gaat combineren over een 3-fase aansluiting loopt de N stroom namelijk snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:16:
Als je toch naar een 1-fase omvormer wilt:

1 groep voor CV en slaapkamers behouden, hier kunnen de zolderkamers prima bij
1 fase groep voor omvormer
1 fase groep voor wasmachine en droger gecombineerd
3 fase groep waarvan je 2 fasen gebruikt voor de twee WP groepen, direct achter de 3 fase groep beneden. De derde fase gebruik je (nog) niet.

Zo heb je boven geen onderverdeler nodig, alles blijft centraal beneden. Beide WP groepen gaan toch gelijk aan en uit. Eigenlijk is dat ook beter dan twee losse groepen voor WP omdat je met het uitzetten van de 2 fase groep de hele WP spanningsloos maakt.

Klein nadeeltje: je weet bij het uitklappen niet of het door de binnen of buiten unit komt.

Ander mogelijk nadeel van switchen naar een 1 fase omvormer: sommige omvormers laten een 30mA aardlek er wel eens uit klappen. Hoe is de aardlek nu geregeld? Met losse aardlekschakelaars of aardlekautomaten? Gelukkig ben je nu wel vrij in de keuze van omvormer ;)
Op zich is dit mooi, maar vergeet niet dat die omvormer ook daar hangt in 1 pijp naar beneden op die 3 fase groep. Dus ik heb niet nog een extra loze leiding om bedrading met een extra 1 fase groep naar die omvormer te sturen. Of mag je die 1 en 3 fase van die omvormer en de WPs qua bedrading gewoon door 1 leiding sturen? Ik dacht van niet namelijk. Ah ik zie nu dat ik het verkeerd lees, die omvormer zet je natuurlijk op die vrij gemaakt groep van de droger/wasmachine. Mooie van deze optie is ook dat de CV weggaat dus er komt sowieso iets vrij achter die groep voor de slaapkamers. Zit vrij veel op die groep, CV Ketel, slaapkamers 2 en 3 (Kantoor), Keuken WCDs, Lampen en rookmelders op de hallen. Maar ik denk niet dat ik daar ooit 3600w tegelijk mee aanzet. In de keuken zitten alle groot gebruikers natuurlijk ook eigen groepen.

Wat ook nog leuk kan worden, die 3fase PV groep is 400V. Ik lees wat tegenstrijdige dingen maar geen idee of je daar zomaar groot verbruikers van 230V achter kan krijgen op die fases, misschien mag dan van de NEN wel niet, dus dat worden allemaal vragen aan de elektricien..

Ik heb 3 of 4 aardlek automaten, ik heb een meterkast met bizar veel modules inmiddels ;) Alles best netjes gedaan gewoon maar je blijft steeds upgraden in de huidige tijd... Maar ik heb wel wat ideeën inmiddels, moet het ff bij de elektricien neerleggen. En wellicht ga ik wel niet voor de Quatt maar voor een andere, en zijn dan de aansluitingen weer anders. Moet dus eerst goed kijken wat ik wil hebben. Ik vind Quatt mooi spul maar het is toch een beetje een risico, want blijft een beetje een start up..

[ Voor 16% gewijzigd door Jeffoz op 26-06-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:04:
Een belangrijke vraag, welke diameter is gebruikt voor die 3-fase groep?

Want zodra je levering en teruglevering gaat combineren over een 3-fase aansluiting loopt de N stroom namelijk snel op.
Weet ik niet precies maar ik had dit al opgeschreven, mocht ik daar wat aan gaan doen moet de elektricien de bekabeling dikte nalopen. Mogelijk moeten er dikkere in. Veiligheid staat voorop uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jeffoz De 3-fase groep is 230V fase-nul en 400V fase-fase. Dat is nu eenmaal gewoon de eigenschap van 3-fase, niets geks aan.

Qua draaddikte, als dat gewoon door een leiding ligt gaat het erg lastig zijn om daar dikkere draden door te krijgen dan de standaard 2,5qmm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Fr33z schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
Is het wel een 3 fase omvormer. 3600W is een ongebruikelijke voor 3 fase. Heel gebruikelijk voor enkel…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Ronald schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Is het wel een 3 fase omvormer. 3600W is een ongebruikelijke voor 3 fase. Heel gebruikelijk voor enkel…
Jep, zeker weten. Misschien bedacht om later extra panelen bij te plaatsen of zwaardere uitvoeringen er op te leggen? Aannemer zo bedacht toen dr tijd. Wij hadden daar bij nieuwbouw maar beperkt invloed op, maar is 3 fase idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:34
Heb je een typenummer cq. model van je omvormer voor ons?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1