Plaatsing split unit airco schuindak (pannen) of tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:45
Beste,

Voor een geschakelde woning met een klassiek pannendak in vrij scherpe hoek ben ik mij aan het orienteren op het plaatsen van een enkele splitunit airco.

De opties voor de buitenunit zijn alsvolgt;

1. de buitenunit beneden in de tuin, hier ligt een stroompunt de airco hoeft dan alleen met een leidinggoot 200 cm naar boven en kan direct naar binnen.

2. het plaatsen van de buitenunit met een speciale bevestiging op het schuindak. er moet dan wel stroom getrokken worden door het dak heen en de leidingingen moeten ofwel door de zolder naar de slaapkamer of alsnog met een kabelgoot langs de buitenmuur, wat denken jullie van resonantie en lekrisico?

Ik hoor verschillende meningen van installateurs vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39

timovd

Voorsprong door techniek

Denk ook aan onderhoud en eventuele storingen. Op het dak plaatsen zou ik alleen doen als je echt geen geschikte plek hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:12
wat zijn die meningen dan? en wat wil je zelf?

Resonantie: valt wel mee, zeker als je dat ding vooral overdag laat blazen en snachts zachtjes of uit zet
Lekrisico: elke doorgaan geeft een risico maar dat is een probleem dat we allang opgelost hebben want er zijn miljoenen huizen in NL met dingen door hun dak en de meeste lekken niet ;)

Ik zou die unit mooi beneden zetten en klaar, op het dak is gedoe want mocht er ooit iets mee zijn dan ben je zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:45
Okay duidelijk , de meningen zijn dat 2 installateurs het niet willen doen en 2 wel om uiteenlopende redenen. is het nog een optie om de airco op de dakgoot te plaatsen of niet aan te raden? cosmetisch zou het mooist zijn om hem op het dak te krijgen..

[ Voor 29% gewijzigd door Zentyth1 op 26-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:13
Niet op de dakgoot zetten. Hier moet je bij kunnen om de dakgoot te reinigen. Of aan de muur hangen, of lekker op de grond. Op de grond is het beste, grindbakje eronder (voor de winter) en op een paar dikke betonbandjes in de grond. Dan resoneert er niets.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X