Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:08
In verband met de nieuwe regelgeving voor CV ketels ben ik van plan de rookgasafvoer aan te passen zodat de monteur weer onderhoud mag plegen.

In de bestaande situatie is de de luchtaanvoer een PVC regenbuis, deze ben ik van plan te vervangen door safe-PP. Daarnaast zouden beide buizen gebeugeld moeten worden. Voor zover ik kan zien zou het genoeg zijn om 1 beugel te plaatsen voor de eerste bocht (bij zowel de aanvoer als de afvoer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gEj4R3ASjtPWojzynxNkLJv96Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgQJ1DcP0NXhO4jMPCASpUUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acajfDueWgDWbviw9DtCxSlbLZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlWVzo15VhwAL2JAXY4u3rEa.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik nog iets over het hoofd, voordat ik ga beginnen? Ik weet niet zeker of de aanvoer en afvoer van een ander materiaal toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
waarom is dat pvc?
bij een rookgasdakdoorvoer is dat toch standaard PP?
En is er nog een alu binnenbuis?
Die moet tegenwoordig ook van PP zijn dus zou het hele ding op dak vervangen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
Ik weet niet waarom er toen voor PVC is gekozen, was al zo toen wij het huis kochten. Ik meende dat de bestaande dakdoervoer pas vervangen moet worden als er een nieuwe ketel geplaatst word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:55
Volgens mij mag je helemaal geen materialen meer mixen met elkaar. Alles moet van hetzelfde materiaal zijn (PP): https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Daarnaast moet je ook voldoen aan het nieuwe beugelen: https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dat alleen geldt voor de afvoer. In het document lees ik "In het afvoerleidingsysteem mogen
geen verschillende materialen worden toegepast.". In de huidige situatie is de afvoer volledig van alu-fix, dus dat lijkt mij conform de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 19:04
Gdzr schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:35:
Volgens mij mag je helemaal geen materialen meer mixen met elkaar. Alles moet van hetzelfde materiaal zijn (PP): https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Daarnaast moet je ook voldoen aan het nieuwe beugelen: https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/
Er staat:
"Er mogen geen verschillende materialen in het afvoerleidingsysteem worden toegepast"

Dus alu mag dan gewoon voor de afvoer en Safe PP voor de aanvoer.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
Eigenlijk mag jij helemaal niet aan je cv-ketel meer sleutelen.
Meer info hier

Als je dan toch de stoute schoenen aantrekt: Op ogafa.nl staan alle regels, eisen en richtlijnen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Bestaande situaties mogen in zijn geheel blijven bestaan as is. Dit is aangepaste regelgeving. Je mag het natuurlijk altijd wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
Het probleem is dat de onderhoudsmonteur zegt dat hij anders geen onderhoud meer aan de CV ketel mag plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
remon. schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:13:
Het probleem is dat de onderhoudsmonteur zegt dat hij anders geen onderhoud meer aan de CV ketel mag plegen.
Daarmee zet hij je onder druk, of hij kent de regels niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

3dmazter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:25:
waarom is dat pvc?
bij een rookgasdakdoorvoer is dat toch standaard PP?
En is er nog een alu binnenbuis?
Die moet tegenwoordig ook van PP zijn dus zou het hele ding op dak vervangen voor een nieuwe.
Dat moet helemaal niet, rookgasafvoer mag pp, aluminium of rvs zijn.
remon. schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:35:
Ik weet niet waarom er toen voor PVC is gekozen, was al zo toen wij het huis kochten. Ik meende dat de bestaande dakdoervoer pas vervangen moet worden als er een nieuwe ketel geplaatst word.
Klopt bij ketelvervanging moet de rookgasafvoer geheel vervangen worden.
Pvc heeft eigenlijk nooit gemogen, het is echter een bestaande situatie en is het aan de monteur om te bepalen of dit mag blijven.
Als jou monteur vindt van niet waarom doet hij dan geen prijsopgave om dat te vervangen en tegelijk te beugelen? Dat bij de klant neerleggen die het zeker niet mag is wel beetje raar.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remon.
Hij heeft wel een prijsopgave gedaan, maar dat was mij wat veel geld voor 2 beugeltjes en een buisje. Dus vandaar dat ik het zelf wou vervangen, aangezien het redelijk simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hoeveel was het dan en wat waren de werkzaamheden? Dat is een beetje de praktijk laatste jaren, onder druk zetten veel geld vangen. Hier de installateur waar ik altijd tevreden over was ook.

Edit: kunnen ook geen 2 beugels zijn, elke lengte van 50cm of langer en elke bocht dient te worden gebeugeld - volgens de regels die hij dus dan niet naleeft met de geboden oplossing.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
Ik bedoelde twee beugels per kanaal. Dus twee op de afvoer en twee op de aanvoer.

Mijn plan is nu om de aanvoer door safe-PP te vervangen en op elke bocht een beugel te plaatsen, volgens mij ben ik er dan wel, tenzij iemand nog bezwaren ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:24
Als je toch gaat (laten)vervangen, kijk meteen of je het hele traject met een cocentrisch systeem kan aanleggen. Scheelt ook de helft aan beugels :D
Pagina: 1