Nieuwe CV ketel: welke waarde voor tapwater is relevant?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44
Onze ketel lijkt aan het einde van zijn levensduur te zijn, dus wil ik em vervangen.
Huis uit '74 , geen vloerverwarming, dus er komt eerst een nieuwe cv ketel, geen warmtepomp.

Ik twijfel tussen een Intergas Xtreme 36 en een Vaillant EcoTEK VHR 30/36CS/1-5
Onze huidige ketel is een Vaillant HR Solide Plus VHR NL 30 - 34/3-5

Mij vraag gaat over de warmwater hoeveelheid die de ketels kunnen leveren:
De Intergas doet 9 l/min bij 60c en 17 bij 40c, de Vaillant 10,5 bij 60c en 17.5 bij 40c

Wat mijn huidige ketel doet staat minder duidelijk in de documentatie, wat ik daar vind is:
16.2 l/min bij een delta T van 30c en CW debiet van 7.5 l/min

Komt die 7.5 l/min overeen met het debiet bij 60c van de Intergas en Vaillant en 16.2 overeen met het dat bij 60c?
Ik wil niet minder warm water en in de toekomst mogelijk eenr regendouche, is dan de waarde bij 40c de waarde waar ik naar moet kijken (dan is het verschil nihil) of de waarde bij 60c?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor warm tapwater is de cw waarde relevant, met een cw3 kan je geen ultra regendouche voeden.
Cw 5 en vooral 6 zit ook een gelijktijdigheid in: twee douches, of douchen en bad vullen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:41
Tacoos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:59:
...
Ik wil niet minder warm water en in de toekomst moge;lijk eenr egendouche, is dan de waarde bij 40c de waarde waar ik naar moet kijken (dan is het vershcil nihil) of de waarde bij 60c?
Als je in de toekomst een regendouche wilt, gaat je warmwater verbruik omhoog en moet de CV meer liters water per minuut kunnen leveren...

Echter, dat kan je ondervangen met een douche WTW die het koude aanvoerwater van je douche voorverwarmt met de restwarmte wat door je doucheputje spoelt.
Hierdoor verlaag je het aantal liters warmwater wat je van je CV vraagt.

Door een douche WTW te gebruiken heb je ongeveer dezelfde hoeveelheid warmwater nodig als bij een normale douche zonder WTW.
Voor een regendouche, zou ik hier zeker naar kijken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Als je zelf de gasrekening betaalt, wil je een ketel met laag vermogen: het grootste verbruik zit in verwarmen van je huis en dat gaat het zuinigst met een ketel die op laag vermogen rustig kan pruttelen.
Wil je graag heel veel warm water, dan wil je eigenlijk een boiler, zeker als je zonnepanelen hebt (dan kan in de boiler overtollige zonnestroom opstoken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:54
Kijk eerst maar eens hoeveel water je in je badkamer krijgt. Vaak zijn de leidingen toch te klein om de grote debieten van een CW5/6 ketel boven te krijgen. Even met een emmertje en een stopwatch meten. Je kan met minder water ook de regenervaring krijgen. Kijk maar eens naar de grafiekjes van bv. Hansgrohe. Dat is dan een iets duurdere douchekop, maar je bespaart veel gas/elektra. Een goedkope regendouche is heel duur.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In de link hieronder geven ze 9,7 liter per minuut bij 60 graden voor je huidige ketel. https://www.handleidi.ng/...vhr-30-34-3-5/handleiding

Zoals @Noutie al aangeeft eerst maar testen hoeveel water je daadwerkelijk uit je douche krijgt.
Op 60 graden ga je niet douchen, dus zou naar de 40 graden waarde kijken.

Los van het warm water kan de Intergas lager terug moduleren (op een lager pitje branden) dan de Vaillant bij verwarmen. Een pluspunt van de Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44
storm-biker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:34:
In de link hieronder geven ze 9,7 liter per minuut bij 60 graden voor je huidige ketel. https://www.handleidi.ng/...vhr-30-34-3-5/handleiding

Zoals @Noutie al aangeeft eerst maar testen hoeveel water je daadwerkelijk uit je douche krijgt.
Op 60 graden ga je niet douchen, dus zou naar de 40 graden waarde kijken.

Los van het warm water kan de Intergas lager terug moduleren (op een lager pitje branden) dan de Vaillant bij verwarmen. Een pluspunt van de Intergas.
Deze handleiding ken ik, maar ik vond een andere waarde. Waar vind jij die 9,7 l/min?
ik vind in tabel 13 op p47:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV103x7UQaVtxmnWs_kWUhH2XcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SpyBuA66HEiHLZ8a3Bf5jJU.png?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Tacoos Verder naar beneden scrollen op de gegeven link, onder de handleiding staat nog meer.
Pagina: 1