Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
Dag allen,

Lang verhaal kort; de omgevingsdienst is langs geweest bij ons bedrijf en heeft een aantal maatregelen opgelegd. Er resteert na een hoop tijd en geld nog 1 punt(je), de verdeler dient nog geïsoleerd te worden.

Het bedrijf dat de nieuwe CV ketel heeft geïnstalleerd heeft aangegeven dat ze de huidige isolatie (zelf aangebrachte buisisolatie) al voldoende vonden en wilde er verder geen tijd/aandacht aan besteden. Om die discussie aan te gaan ben ik ook weer veel tijd en frustratie kwijt, dus laat ik dan dit laatste puntje ook maar zelf oppakken.

Echter, ik kan echt niks vinden om dit netjes, makkelijk en snel op te lossen. Ik vind (gezocht op 'verdeler isolatie') een hoop 'standaard' isolatiestukken voor vloerverwarming verdelers, maar niet iets dat direct op de verdeler zou passen die wij hebben. De inspecteur heeft het over 'flexibele thermische matrassen', maar daar vind ik ook niks bruikbaars mee. Zie onderstaand een foto van de verdeler, maten zijn ongeveer 9x9x45cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt_rzdRmVA6SUc3GS-LdbNIWP2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7nx2ijGjc5yGsa0RLoS1IQy.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een goede suggestie hoe dit op te lossen? Of anders kan ik hopelijk dit topic gebruiken om de inspecteur ervan te overtuigen dat wat hij vraagt, niet uit te voeren is :)

Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door IceBlackz op 26-06-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Mauzer

Wololoo

Armaflex zelfklevende isolatie op rol, daar kan je van alles prima thermisch mee isoleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Mauzer op 26-06-2025 08:51 ]

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Je zou zoiets als dit kunnen gebruiken:

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Zelfklevende isolatiematten. Makkelijk op maat te knippen. Er zijn ook aandere merken beschikbaar. Een bekende merk is Armaflex.

Voor een paar tientjes ben je klaar.

Zijn er specifieke richtlijnen waaraan je moet voldoen?
Ik zie een aantal plekken waar geen buisisolatie is aangebracht. Dit laat mij denken dat er door de inspecteur wordt beoordeeld op gevoel.

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03
IceBlackz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:40:
Dag allen,

Lang verhaal kort; de omgevingsdienst is langs geweest bij ons bedrijf en heeft een aantal maatregelen opgelegd. Er resteert na een hoop tijd en geld nog 1 punt(je), de verdeler dient nog geïsoleerd te worden.

Het bedrijf dat de nieuwe CV ketel heeft geïnstalleerd heeft aangegeven dat ze de huidige isolatie (zelf aangebrachte buisisolatie) al voldoende vonden en wilde er verder geen tijd/aandacht aan besteden. Om die discussie aan te gaan ben ik ook weer veel tijd en frustratie kwijt, dus laat ik dan dit laatste puntje ook maar zelf oppakken.

Echter, ik kan echt niks vinden om dit netjes, makkelijk en snel op te lossen. Ik vind (gezocht op 'verdeler isolatie') een hoop 'standaard' isolatiestukken voor vloerverwarming verdelers, maar niet iets dat direct op de verdeler zou passen die wij hebben. De inspecteur heeft het over 'flexibele thermische matrassen', maar daar vind ik ook niks bruikbaars mee. Zie onderstaand een foto van de verdeler, maten zijn ongeveer 9x9x45cm.

[Afbeelding]

Heeft iemand een goede suggestie hoe dit op te lossen? Of anders kan ik hopelijk dit topic gebruiken om de inspecteur ervan te overtuigen dat wat hij vraagt, niet uit te voeren is :)

Alvast dank!
die installateur in elk geval nooit meer bellen als die denkt dat die ''gamma'' isolatie al voldoende is.

het beste is een steenwol lamellendeken gebruiken en een rol aluminium tape.
dan kan je zowel de verdeler als de leidingen isoleren.

mocht je in de buurt van Zwaag zitten, dan kan je bij mij een stukje ophalen als je wilt.
goed idee, maar armaflex (de normale, AF) is niet heel geschikt voor warmte en valt er na een paar jaar vanaf.
Armaflex is leuk voor koelleidingen of gecombineerde systemen, niet voor alleen HT verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We zitten niet in de kroeg en in de bouw is het sowieso al schering & inslag met mensen die 'maar iets roepen' zonder ook maar een schijntje onderbouwing. 'Ik doe het altijd zo', nou, dan doe je het altijd fout.
Elke vorm van isolatie binnen de schil is voornamelijk om oververhitting van die ruimte of bij koeling om condensatie te voorkomen. Of je dan een 'Gamma' foampje eromheen drukt of de duurste isolatie, maakt dan nauwelijks uit.

@IceBlackz het gaat over de Omgevingsdienst, dus een rolletje Armaflex is prima. Als kosten een ding zijn is een rolletje namaak uit China ook prima. Pak een rolletje brede PVC tape om het netjes af te werken.

Overigens ziet die verdeler er bijzonder uit, aangelaste lippen die op deze manier nergens voor te gebruiken zijn. Het ziet er een beetje uit als een industriële installateur die een kleine klus heeft meegepakt. Gietijzeren koppelingen zijn afaik een stukje voordeliger dan de messing variant, maar de meeste installateurs werken weinig met dusdanig grote maten dat het echt veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
TheGhostInc schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Elke vorm van isolatie binnen de schil is voornamelijk om oververhitting van die ruimte of bij koeling om condensatie te voorkomen. Of je dan een 'Gamma' foampje eromheen drukt of de duurste isolatie, maakt dan nauwelijks uit.
wait what? tegen mij zeggen we zitten niet in de kroeg, en vervolgens kroegpraat op tafel gooien :9

isolatie is inderdaad uitstel van executie, oftewel, warm wordt het alsnog.
de reden dat je isoleert is niet om de ruimte niet te laten oververhitten, maar om te zorgen dat de warmte op de plek komt waar deze nodig is. en dan maakt het zeker wel uit wat voor type isolatie je toepast.

maar als je graag hebt dat je over x aantal jaar opnieuw mag isoleren, neem dan vooral armaflex voor je warme leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, even de onderbouwing:

De grijze buis isolatie is top, dit is gemaakt van 9mm PE foam, dat heeft een dichte cellen structuur en is daardoor ideaal voor buis isolatie. Soortelijk warmtegeleidingscoëfficiënt (λ): ca. 0,035 - 0,040 W/m·K.

Armaflex (gesloten cel elastomeerschuim) is iets beter qua isolatie, maar dat is echt marginaal λ: ca. 0,033 – 0,040 W/m·K
Weer ideaal door de gesloten cellen structuur. Vaak ook in dikkere lagen te krijgen, flexibeler, dus ideaal voor rare vormen of tijdens de installatie om de gevormde buis te schuiven. Doordat het in te duwen is kun je de koppeling vrij maken tijdens de installatie en daarna terug schuiven.

Steenwol heeft ook een vergelijkbaar isolatie waarde: λ: ca. 0,035 – 0,038 W/m·K, alleen kan wel nat worden en verliest dan zijn isolerende werking. Dus bij koeling niet gebruiken: een klein gaatje in de isolatie zorgt voor een beetje condens, dat in de steenwol gaat zitten, waardoor het slechter gaat isoleren en je nog meer condens krijgt.

Qua maximale temperatuur wint steenwol dik, met 600°C kun je de buizen in een stoomturbine nog isoleren, Armaflex gaat tot boven de 100°C, zo'n PE buis zit wat lager met 95°C maar dat zijn temperaturen die je zelden haalt in je CV systeem, tenzij de CV ketel een kleine nucleaire reactor is of een WKK.

Dus PE buis isolatie is het beste, lekker voordelig en makkelijk te monteren achteraf, ga je richting koeling dan is Armaflex wat eenvoudiger passend te krijgen bij installatie. De hogere prijs geeft niet (veel) extra isolatie. Steenwol is voor kachelpijpen, toepassingen waarbij vocht kan voorkomen, zoals bij leidingwerk of koeling, kun je beter mijden.
Qua verwerking is steenwol meer gedoe vermoed ik, je moet de steenwol op z'n plek houden terwijl je met tape er zelf weer iets van knutselt, je hebt ook voor gefabriceerde schalen, maar de buizen zijn al gedaan.
Steenwol is wel de beste oplossing als brandveiligheid of geluidsisolatie een ding is.

Of de plaklaag van Armaflex of een rol tape zoveel minder duurzaam is als van een rol aluminium tape, dat lijkt me een beetje onlogisch, daarnaast denk ik dat er nooit meer iemand naar kijkt nadat er is afgetekend door de Omgevingsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
TheGhostInc schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Qua verwerking is steenwol meer gedoe vermoed ik, je moet de steenwol op z'n plek houden terwijl je met tape er zelf weer iets van knutselt, je hebt ook voor gefabriceerde schalen, maar de buizen zijn al gedaan.
Steenwol is wel de beste oplossing als brandveiligheid of geluidsisolatie een ding is.
fijn dat je de data in elk geval kent, maar de verwerking duidelijk niet.
armaflex is vele malen moeilijker te verwerken, ook het doorschuiven bij koppelingen etc, gaat gewoon niet lukken. zoek anders het armaflex handboek er even bij.

maar goed, wat weet ik er van, ik heb pas 14 jaar een isolatie bedrijf :9

en mocht je dan graag armaflex gebruiken, neem dan gewoon de HT versie, die dus wel gemaakt is voor CV leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Dank voor iedereen zijn suggesties en hulp! Ik ben voor Armaflex ACE Plus 19mm gegaan met een rol Armaflex 3mm tape erbij, eens kijken of dat een beetje lukt. Zal een foto posten als ik klaar ben, mits mijn kwaliteit niet te beschamend is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlackz
Uiteindelijk wat geknutseld en door de keuring gekomen! Armaflex XG19 werkte hier uiteindelijk prima voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDzWanJKJ-ZQlk7Y4gBT5IT-nmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02YAN0CGqPukv1ZrehD13dbK.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1