Wizards of the coast data processing, Privacy en accounts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrius
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-07 18:16
Mijn vraag
Hey Tweakers,

Ik speel al een 5-tal jaren Magic The Gathering Arena (digitaal kaartspel van Hasbro) en heb sinds 2001 een Wizards account van mijn 'Paper magic' periode. Sinds kort kan je via de MTG Arena client aanvragen doen voor een hele resem van privacy en data zaken. Onder andere het inzien van de data die ze over je hebben, maar ook een opt-out van zowel het 'processing of your data' of 'restricting the processing of your data'. Er zijn er nog een aantal andere, maar vooral deze twee zijn relevant aan de vraag die ik wil stellen hier.

Na in de client op de bijhorende link te drukken word je doorgestuurd naar volgende website:
https://docs.hasbro.com/privacy_rights

Je kan hier de vraag stellen via een contact formulier om je data niet langer te verwerken. In dit contactformulier word gevraagd achter naam, land van oorsprong, email adres etc. Ik heb ook expliciet verwezen in deze aanvraag naar de AVG, en bevestigd dat ik mijn account niet wens te verwijderen maar hen wel toegang wil ontzeggen tot het verwerken en/of kopen/verkopen van mijn data. Kort na mijn aanvraag kreeg ik onderstaande mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqdC4Z0NYsw53EmY5o8hwHsMVis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dynxDP2WzFp4t7I4PQU6bLC4.png?f=user_large

Mijn vraag is of Hasbro dit daadwerkelijk mag doen volgens de AVG en me op die manier verplichten om akkoord te gaan met hun data verwerking?

Dit is wat ze zelf zeggen in hun privacy policy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMphSFWd-F4idIapshZGAFjQGnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAu46GNXfUqKyvhaTOq3uJuw.png?f=fotoalbum_large

Deze kan je zelf ook bekijken op:
https://company.wizards.c...rds-coasts-privacy-policy

Hopelijk kan iemand met wat meer kennis van zaken dit verduidelijken voor mij?

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik

MTG Arena en bijhorende website/contactformulier

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

rechtstreeks contact opgenomen met hen via de daarvoor voorziene website/contactformulier
...

Beste antwoord (via Atrius op 26-06-2025 15:49)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt gevraagd om het verwerken van je gegevens te stoppen. Allerlei acties die mogelijk zijn met gegevens vallen onder de term "verwerken" in het kader van de AVG. Ook opslag en opvragen, bijvoorbeeld bij inloggen.

Het is daarom logisch dat het bedrijf je gegevens zal verwijderen als je opdracht geeft het verwerken te stoppen.

Je kan inderdaad wel vragen om je gegevens niet te verkopen. Daar moet men op reageren. Krijg je geen zinvolle reactie, dan kun je de vraag neerleggen bij de Functionaris Gegevensbescherming van die organisatie. Een wat grotere organisatie is verplicht die aan te stellen. Als dat niet helpt kun je een melding doen of een klacht indienden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Opt out is overigens niet ok. Bij de grondslag toestemming is een vrijelijk vooraf gegeven toestemming nodig (opt in). Een alvast aangekruist vakje is niet geldig. Dat betekent dan ook dat gebruik van de gegevens waarvoor toestemming vereist is, illegaal is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt gevraagd om het verwerken van je gegevens te stoppen. Allerlei acties die mogelijk zijn met gegevens vallen onder de term "verwerken" in het kader van de AVG. Ook opslag en opvragen, bijvoorbeeld bij inloggen.

Het is daarom logisch dat het bedrijf je gegevens zal verwijderen als je opdracht geeft het verwerken te stoppen.

Je kan inderdaad wel vragen om je gegevens niet te verkopen. Daar moet men op reageren. Krijg je geen zinvolle reactie, dan kun je de vraag neerleggen bij de Functionaris Gegevensbescherming van die organisatie. Een wat grotere organisatie is verplicht die aan te stellen. Als dat niet helpt kun je een melding doen of een klacht indienden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Opt out is overigens niet ok. Bij de grondslag toestemming is een vrijelijk vooraf gegeven toestemming nodig (opt in). Een alvast aangekruist vakje is niet geldig. Dat betekent dan ook dat gebruik van de gegevens waarvoor toestemming vereist is, illegaal is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het bestaan van de account is inderdaad al een verwerking. Verzoek tot stoppen met verwerken (processing) is een verzoek tot verwijderen van ook je account. Je kunt het zelfs nog sterker zeggen: een bezwaar tegen verstrekken aan derden (tenzij wettelijk verplicht) is een verbod op communiceren via internet, want dan gaat je mail-/ IP-adres via jouw ISP = een derde partij.

Dat bedoel je natuurlijk niet. Je bent door de bewoording terecht gekomen in de verkeerde workflow.

Expliciet alleen bezwaar maken tegen ...marketing purposes or purposes materially different...

Of wat je misschien beter kunt doen: eerst je recht op inzage gebruiken (AVG artikel 15). Vraag welke gegevens ze hebben en aan welke partijen ze informatie van of over jou hebben verschaft of gaan verschaffen. Dan weet je waar het over gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atrius
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-07 18:16
Hey @F_J_K

Klopt volledig en ben er ondertussen ook gewoon met die mindset met aan de slag gegaan.
Het is wel ongelofelijk opvallend hoe dit soort bedrijven bedrijven hun eigen verwoording en procedures bewust vaag maken of net voor interpretatie vatbaar *kuch* 'allegedly' *kuch*.

Ik ben niet voldoende bekend met AVG wetgevingen maar ik begrijp perfect waarom ze er met weg blijven geraken. Ik ben vermoedelijk iemand met meer dan gemiddeld kennis van zaken (ook al ben ik absoluut geen expert ;)) en heb het geluk me goed en correct te kunnen verwoorden, maar ik kan me perfect inbeelden dat de gemiddelde gebruiker niet de tijd noch de energie kan opbrengen om dit 'gevecht' aan te gaan en in vele gevallen ook de implicaties niet kunnen inschatten door gewoon elke keer op die 'aanvaard alles' knop te drukken.

That being said, bedankt voor de input. Ik apprecieer het! :)