3x35A of 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek252
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-07 18:22
Dag allemaal, ik heb er zelf niet veel verstand van en ik wil graag weten of mijn stroomaansluiting bij de netbeheerder 3x25A of 3x35A moet zijn.
...

Ik woon nu een jaar op een nieuw adres en schrok nogal van de stroomrekening. 1.714,61 euro aan netbeheerkosten op een verbruik van 1.390 kWh. Blijkt dat er volgens Stedin een aanlsuiting van 3x35A in zit die blijkbaar 4x zo duur is als 3x25A. Nu denk ik zelf dat 3x25A meer dan voldoende is. De grootste verbruiker is een inductieplaat van 7400 Watt en verder gewoon een standaard koelkast, oven, afwasmachine, wasmachine, droger, tv en pc.
Zou alles bij elkaar opgeteld op piekbelasting boven de 3x25A uit kunnen komen? En zo ja maakt dit nog uit als ik er rekening mee houdt om niet alle apparatuur tegelijkertijd aan te zetten?
Zie foto hierond voor hoe de groepen in mijn meterkast verdeeld zijn. Op de grote groep zit de inductieplaat en alle keukenapparatuur. Op twee van de andere groepen zit samen niet meer dan 6 gewone lampen.

Bedankt voor het lezen van mijn vraag en alvast bedankt voor het antwoord!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzv0l0mX-kXHnMKGYW30XT0TPns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOT2yrSHnSwMoeDrl5mbHGvG.jpg?f=fotoalbum_large

PS:
Als ik kijk op de 3 grote zekeringen in de meterkast staat daar 63/500 op, heeft Stedin er gewoon 3x63A ingeknald en besloten het te registreren als 3x35A?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:20
je moet kijken bij de hoofdzekering, ziet er ongeveer zo uit. Dab weet je waarop je bent afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.laderthuis.nl/wp-content/uploads/2023/03/98795_groepen_1-e1679823304742.jpg

Normaal zou 3x25A genoeg moeten zijn. Met een EV is load balacing aan te bevelen.

[ Voor 26% gewijzigd door TLer op 25-06-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:22
freek252 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:31:
Dag allemaal, ik heb er zelf niet veel verstand van en ik wil graag weten of mijn stroomaansluiting bij de netbeheerder 3x25A of 3x35A moet zijn.
...

[Afbeelding]

PS:
Als ik kijk op de 3 grote zekeringen in de meterkast staat daar 63/500 op, heeft Stedin er gewoon 3x63A ingeknald en besloten het te registreren als 3x35A?
Ik zou mooi naar 3x25A gaan.

Die 63/500 is dat de zekeringhouder geschikt is voor smeltzekeringen tot 63A en tot 500V.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Voor de waarde van een smeltzekering moet je naar de kleur van het plaatje kijken: 25A is geel, 35A is zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie een C32 dat is een flinke. Ik denk dat de vorige bewoner iets van een krachtstroomgroep had voor iets in de schuur of garage, houtbewerking oid.
Mijn aanname is dat het inderdaad een 3x35A aansluiting betreft. Je kunt gewoon een aanvraag doen om te verlagen naar 3x25A meer heb je (zoals jij het beschrijft) inderdaad ook niet nodig.

Edit: ik las over je keukengroep heen, leuk beunwerk als je keuken op een C32 aangesloten zit, dat is echt niet standaard en zeer zeker niet aan te raden. Daar zit nog wat werk in om dat goed en veilig aan te sluiten als je daar bijv. ook de WCDs in de keuken op hebt aangesloten naast de oven en inductie.

[ Voor 31% gewijzigd door True op 25-06-2025 23:51 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek252
TLer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:34:
je moet kijken bij de hoofdzekering, ziet er ongeveer zo uit. Dab weet je waarop je bent afgezekerd.

Normaal zou 3x25A genoeg moeten zijn. Met een EV is load balacing aan te bevelen.
Ben bang dat ik dat stukje niet kan openen zonder het zegeltje van Stedin door te knippen (zie foto helemaal onder). Zit echt niks op behalve de apparaten die ik heb genoemd, al helemaal geen EV. Snap niet waarom iemand ooit dacht dat er 3x35A op moest.
True schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:50:
Ik zie een C32 dat is een flinke. Ik denk dat de vorige bewoner iets van een krachtstroomgroep had voor iets in de schuur of garage, houtbewerking oid.
Mijn aanname is dat het inderdaad een 3x35A aansluiting betreft. Je kunt gewoon een aanvraag doen om te verlagen naar 3x25A meer heb je (zoals jij het beschrijft) inderdaad ook niet nodig.

Edit: ik las over je keukengroep heen, leuk beunwerk als je keuken op een C32 aangesloten zit, dat is echt niet standaard en zeer zeker niet aan te raden. Daar zit nog wat werk in om dat goed en veilig aan te sluiten als je daar bijv. ook de WCDs in de keuken op hebt aangesloten naast de oven en inductie.
Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een appartement, dus geen schuur oid. Ik ga zeker de aanvraag doen, maar zag al op de site dat het op z'n vroegst eind augustus wordt. Heb geen idee waarom er ooit 3x35A in is gezet. Vorige bewoner was een oud vrouwtje en daarvoor zat er nog geen inductieplaat in. Vind het trouwens ook wel apart dat de netbeheerkosten zo veel duurder zijn. Lijkt me niet heel veel meer te kosten voor Stedin tegenover een 3x25A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-YVR639ixWBmfh2R95hf8kkKBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ2AtY6eA36JlHPoGCs6zvyx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door freek252 op 26-06-2025 02:12 . Reden: EAN code doorgestreept ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

3x35 of 3x40 is altijd veel duurder dan 3x25, niet alleen bij stedin. Inderdaad ASAP laten aanpassen, dat heb je zo terug verdiend. Elk normaal huis zou uit de voeten moeten kunnen met 3x25A

Maar de vraag is waar die zware C32 groep heen gaat? Zeker omdat er voorheen niet eens inductie zat.
Om het netjes te doen, moet die ook terug naar een 25A groep of zelfs 16A. Zit er een onderverdeler verderop oid?

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 26-06-2025 10:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Is dit in een appartementencomplex?
ik zie de hoofdstroom aansluiting van Stedin ook naar boven weglopen. Of zie ik iets verkeerd?

Zoals "True" al zegt. Er zit een C32 in. Deze is te groot voor je toekomstige 3x25 aansluiting. Die moet je terugbrengen naar bijvoorbeeld B25. Dus het is de grote vraag wat daar aan vast zit,.. ik vermoed een andere meterkast.

edit
Als je verder kijkt naar wat Orion84 schrijft.. dan lijkt er wel meer niet in orde te zijn. "Als die C32 automaat is gebruikt voor je kookplaat dan is deze te groot en lijkt er geen aardlek aan te zitten.".. daarom hoop en verwacht ik dat deze naar een andere meeterkast gaat.
Maar dan nog kloppen de stikkertjes niet.

[ Voor 77% gewijzigd door BovenHond op 26-06-2025 11:15 . Reden: aanvulling over stikkertjes en kookgroep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je een elektrische auto hebt die opgeladen moet worden, en een warmtepomp, dan zal het vaak nog best lukken met 3x25A en load balancing. Met wat jij hebt is 3x25A echt probleemloos en makkelijke besparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

freek252 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 02:09:
[...]
Vind het trouwens ook wel apart dat de netbeheerkosten zo veel duurder zijn. Lijkt me niet heel veel meer te kosten voor Stedin tegenover een 3x25A.
Uiteindelijk moet er capaciteit op het lokale elektriciteitsnet zijn om die zware aansluiting van jou van voldoende stroom te kunnen voorzien, dat vereist investeringen in die infrastructuur en daarom zijn die zwaardere aansluitingen een stuk duurder. Dat jij er geen gebruik van maakt doet daar weinig aan af.

Wel vreemd dat het inderdaad überhaupt ooit zo is ingericht, wellicht dat dat oude vrouwtje zich een oor aan heeft laten naaien door een beunhaas van een installateur of een handig neefje de boel heeft laten fixen?

En nog een puntje: als die krachtstroomgroep voor de keuken is, waarom zit er links dan ook nog een stikkertje met "fornuisgroep". Of is dat van voor de aanpassing en waren ze ook te lui om dat stikkertje weg te halen?

En die aardlekschakelaar is een enkelfase model zo te zien? Dus de markering dat die voor de "groene groepen" is (waar dan alleen die krachtstroomgroep zit) zal ook wel niet kloppen (is wellicht ook nog van voor de plaatsing van die krachtstroomgroep)?

Behalve het downgraden van je aansluiting misschien ook maar een keer een kundiger installateur naar de groepenkast laten kijken?

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 26-06-2025 10:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Misschien had het neefje van het oude vrouwtje een wietkwekerij op zolder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
3x25A is over het algemeen meer dan voldoende voor een normaal huis

op dit moment hier ook een 3x25A aansluiting met:
20kW accu
6kW zonnepanelen
3kW airco
2x5kW warmtepomp (3e wegens overstap naar full elektrisch komt nog)
7,5kW inductieplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1973
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-07 14:47
Dat is makkelijk verdienen, scheelt zo 1400 euro! Hoppa, terug naar 3x25A! Aanvraag indienen en wachten tot de realisatie. Je moet echt wel je best doen, wil je 3x35 'nodig' hebben in een appartement. Dan plan je gewoon iets niet goed in je verbruik.

Iets heel anders: Het is al eerder gesuggereerd, laat deze kast nalopen! Er klopt hier meer niet dan wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Enige reden voor 3x35 zou een doorstroomboiler zijn, voor douchen heb je zo'n 15kW nodig en dat wordt krap op 3x25 met andere verbruikers erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Orion84 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:45:
[...]
Uiteindelijk moet er capaciteit op het lokale elektriciteitsnet zijn om die zware aansluiting van jou van voldoende stroom te kunnen voorzien, dat vereist investeringen in die infrastructuur en daarom zijn die zwaardere aansluitingen een stuk duurder. Dat jij er geen gebruik van maakt doet daar weinig aan af.
Eigenlijk is 2x25A in verhouding veel te goedkoop :z

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

freek252 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 02:09:
[...]

Ben bang dat ik dat stukje niet kan openen zonder het zegeltje van Stedin door te knippen (zie foto helemaal onder). Zit echt niks op behalve de apparaten die ik heb genoemd, al helemaal geen EV. Snap niet waarom iemand ooit dacht dat er 3x35A op moest.

[...]

Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een appartement, dus geen schuur oid. Ik ga zeker de aanvraag doen, maar zag al op de site dat het op z'n vroegst eind augustus wordt. Heb geen idee waarom er ooit 3x35A in is gezet. Vorige bewoner was een oud vrouwtje en daarvoor zat er nog geen inductieplaat in. Vind het trouwens ook wel apart dat de netbeheerkosten zo veel duurder zijn. Lijkt me niet heel veel meer te kosten voor Stedin tegenover een 3x25A.

[Afbeelding]
Zitten er achter de stedin sticker nog meer zekeringen of zit er meer 1 (die we kunnen zien)? het zou namelijk ook kunnen zijn dat dit een 1x35 aansluiting is (al is een krachtgroep dan wel erg vreemd)?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
Zoals al een paar keer gezegd: 3*25 is op zich meer dan genoeg voor je appartement.

Maar houd er wel rekening mee dat er mogelijk ook dingen moeten veranderen in je eigen meterkast en heel misschien ook in een paar kabels in je huis. Vooral de aansluiting van je inductieplaat zou ik goed op letten: met 3*35 zijn allerlei creatieve oplossingen mogelijk die met 3*25 niet zullen werken. (hele plaat op één fase hangen, bijvoorbeeld)

Het klinkt alsof je niet zo heel veel ervaring hebt met electra (correct me if wrong), dus het beste plan is misschien wel om eens een electriciën te vragen je installatie te bekijken en te beoordelen of er voor een overstap naar 3*25 nog extra aanpassingen nodig zijn.
Bijkomend voordeel: het feit dat je nu een zinloos zware aansluiting hebt + de ongebalanceerde inrichting in je meterkast wekken de indruk dat er iemand aan heeft gewerkt die dat beter niet had kunnen doen. Als er nog meer onhandige of zelfs gevaarlijke in je meterkast verstopt zitten, zal je dat ook meteen horen.

Tip: veel electriciëns lijken een voorliefde te hebben voor het advies "wat een zooitje. Ik zou gewoon de hele kast vervangen." Dat is wel begrijpelijk (andermans werk doorgronden is vervelend werk en een vervanging is prima voor de omzet), maar vraag ook expliciet naar de minimale ingreep die nodig is. Misschien is de meterkast vervangen wel een prima plan (en vergeleken met die jaarlijkse besparing niet eens zo duur), maar dan weet je tenminste wat je opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:04
Ik ben afgelopen week ook verhuist van 3x40a naar 3x25a. Woon er nu 6 maanden en vroeg mij al af waarom de energierekening (gasloos) zo hoog bleef. Schrok ervan dat er al vanaf de bouw 3x40a ligt.

Vraag tijdens het ombouwen (bij Liander kost het 290 euro en duurde 1,5 maand voordat het ingepland was, tot die tijd betaal je de volle mep) of je inderdaad echt 3x35a geleverd en afgezekerd bent geweest. Zo niet heb ik gelezen dat je als je bewijs aanlevert je nog wel eens kans kan maken op een vergoeding.

Ik heb meer dan 40 zonnepanelen, 3 airco's een warmtepomp, kookplaat en een EV maar dan nog is 3x25a voldoende. Verbruik is over het algemeen verspreid en zet bijvoorbeel de auto op 16A max (1-fase). De verdeling van de fases is ook wel enigzins belangrijk natuurlijk.

Overigens kan je bij Liander op de website simpel een accoutn aanmaken om te bekijken wat je aansluiting is. Neem aan dat Stedin dit ook heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:53
bakvis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Zitten er achter de stedin sticker nog meer zekeringen of zit er meer 1 (die we kunnen zien)? het zou namelijk ook kunnen zijn dat dit een 1x35 aansluiting is (al is een krachtgroep dan wel erg vreemd)?
Je ziet net boven de sticker nog een smeltzekering zitten, ze zitten dus verticaal. Dan zijn het er 3 ;)

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek252
Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:14:
Maar de vraag is waar die zware C32 groep heen gaat? Zeker omdat er voorheen niet eens inductie zat.
Om het netjes te doen, moet die ook terug naar een 25A groep of zelfs 16A. Zit er een onderverdeler verderop oid?
Geen onderverdeler die ik kan zien in ieder geval.
BovenHond schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:26:
Is dit in een appartementencomplex?
ik zie de hoofdstroom aansluiting van Stedin ook naar boven weglopen. Of zie ik iets verkeerd?
Het gaat inderdaad om een appartementencomplex.
Orion84 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Wel vreemd dat het inderdaad überhaupt ooit zo is ingericht, wellicht dat dat oude vrouwtje zich een oor aan heeft laten naaien door een beunhaas van een installateur of een handig neefje de boel heeft laten fixen?

En nog een puntje: als die krachtstroomgroep voor de keuken is, waarom zit er links dan ook nog een stikkertje met "fornuisgroep". Of is dat van voor de aanpassing en waren ze ook te lui om dat stikkertje weg te halen?

En die aardlekschakelaar is een enkelfase model zo te zien? Dus de markering dat die voor de "groene groepen" is (waar dan alleen die krachtstroomgroep zit) zal ook wel niet kloppen (is wellicht ook nog van voor de plaatsing van die krachtstroomgroep)?

Behalve het downgraden van je aansluiting misschien ook maar een keer een kundiger installateur naar de groepenkast laten kijken?
Ik vind het heel redelijk dat er meer betaald moet worden voor de aansluiting, zelfs als ik deze niet gebruik. Wel vind ik de sprong in kosten nogal onevenredig verdeeld.
3x25A -> 3x35A -> 3x50A betaal je €470 -> €1920 -> €2800 voor, of relatief 100% -> 140% -> 200% van de capaciteit voor 100% -> 408% -> 596% van de kosten. Of misschien snap ik niet helemaal hoe de piekbelasting bij een driefaseaansluiting werkt.
Het stikkertje fornuisgroep heeft niets meer met het fornuis te maken.
Ik zal vanavond nog even kijken naar de aardlekschakelaar.
hcQd schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:23:
Enige reden voor 3x35 zou een doorstroomboiler zijn, voor douchen heb je zo'n 15kW nodig en dat wordt krap op 3x25 met andere verbruikers erbij.
Stadsverwarming in het appartement :|
[...]
Ja, nog 2 van die units. Xerox heeft het goed gezien.
STIMPPYYY schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:38:
Ik ben afgelopen week ook verhuist van 3x40a naar 3x25a. Woon er nu 6 maanden en vroeg mij al af waarom de energierekening (gasloos) zo hoog bleef. Schrok ervan dat er al vanaf de bouw 3x40a ligt.

Vraag tijdens het ombouwen (bij Liander kost het 290 euro en duurde 1,5 maand voordat het ingepland was, tot die tijd betaal je de volle mep) of je inderdaad echt 3x35a geleverd en afgezekerd bent geweest. Zo niet heb ik gelezen dat je als je bewijs aanlevert je nog wel eens kans kan maken op een vergoeding.

Overigens kan je bij Liander op de website simpel een accoutn aanmaken om te bekijken wat je aansluiting is. Neem aan dat Stedin dit ook heeft.
Het vreemde is dat mijn buren wel gewoon aan 3x25A zitten, dus lijkt me niet tijdens de bouw te zijn gedaan.
Om te zien of ik echt 3x35A had kunnen krijgen moet ik zeker meekijken met de monteur van Stedin en vragen of ik een foto kan maken van wat er in zit zodra het kastje open gaat zeker?
Was niet moeilijk om een account te maken bij Stedin, maar moet wel wachten op een brief tot ik alles kan inzien op de site.

Weer bedankt voor alle reacties allemaal :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

freek252 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:58:
[...]
Wel vind ik de sprong in kosten nogal onevenredig verdeeld.
[...]
Om praktische redenen is de 'minimale' aansluitwaarde voor een woonhuis 3x25A, maar de aanname daarbij is dat je significant minder gebruikt (~1 a 1,5kW = 4-6A). Wanneer je 3x35A hebt, geef je impliciet aan meer dan 3x25 nodig te hebben en daarom betaal je onevenredig veel meer. De netbeheerders zouden denk ik het liefst naar een capaciteitstarief gaan zoals in België: betalen voor het maximale kwartiergemiddelde per maand. Dat is een aardige indicator voor je netbelasting. Als dat een ding wordt, zijn de thuisaccu's t.b.v. peakshaving niet meer aan te slepen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
Ik kon dit bij de netbeheerder (in mijn geval Enexis) gewoon opvragen dmv meternummer of aansluitingsnummer. Raad je aan de vraag eens op te zoeken op de website van de netbeheerder.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

timovd

Voorsprong door techniek

STIMPPYYY schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:38:

Ik heb meer dan 40 zonnepanelen, 3 airco's een warmtepomp, kookplaat en een EV maar dan nog is 3x25a voldoende. Verbruik is over het algemeen verspreid en zet bijvoorbeel de auto op 16A max (1-fase). De verdeling van de fases is ook wel enigzins belangrijk natuurlijk.

Dat wordt/werd heel veel gedaan. Bouwer/installateur heeft geen zin in gedoe en betaalt er zelf toch niet voor.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:04
timovd schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Dat wordt/werd heel veel gedaan. Bouwer/installateur heeft geen zin in gedoe en betaalt er zelf toch niet voor.
Precies, vorige bewoner wilde graag een jacuzzi…dat is vermoedelijk de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
[...]

Op de meter staat dat het een 3 fase uitvoering is. Dus de TS heeft 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
mk1992 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:40:
Ik kon dit bij de netbeheerder (in mijn geval Enexis) gewoon opvragen dmv meternummer of aansluitingsnummer. Raad je aan de vraag eens op te zoeken op de website van de netbeheerder.
Account aanmaken bij https://www.mijnaansluiting.nl, dan heb je inzicht op je aansluiting en kun je ook de aanvraag voor de verlaging starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Die meterkast is sowieso een bende als je zo kijkt.
Het lijkt dat er 1 aardlek is waarachter de groepen die er links van zitten, en een 3-fase automaat die zonder aardlek is aangesloten en mogelijk de kookgroep is.

Is er geen lijstje met welke automaat waar voor is?

Ik zou het toch eens door iemand met kennis van zaken na laten kijken en als het geen huurappartement is kijken om de boel aan te passen. Ik zeg dit zo omdat ik geen idee heb hoe vrij je als huurder bent om de meterkast te (laten) verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wuursj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:14:
3x35 of 3x40 is altijd veel duurder dan 3x25, niet alleen bij stedin. Inderdaad ASAP laten aanpassen, dat heb je zo terug verdiend. Elk normaal huis zou uit de voeten moeten kunnen met 3x25A

Selectief zijn is deel van de wet, dus niet dat is niet 'om het netjes te doen' dat is om aan de wet te voldoen. Die C32 moet vervangen worden voor een 16 of 20 en dan bij voorkeur een B-kar omdat je zeker geen C-kar nodig hebt. En dan is met een B20 de selectifiteit op een 25A smeltzekering nog niet zeker, maar wel waarschijnlijk.
Daarbij, op een WCD in Nederland mag je niet meer dan 16A dus moet er gewoon een B16 in komen voor elke groep waar een WCD aan zit, gezien de geringe groepen zal dat ook nog wel relevant zijn hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@freek252 let even op die prijs per maand die je betaald voor die 3x35A dat is zo hard dat is al snel 100€/mnd dus meer dan 3€/dag.
Schiet een mijnaansluiting wijziging in en bel dan twee werkdagen later Stedin op. Dit wijzigen kost een monteur 30 minuten en dat is inclusief een bakkie koffie drinken met een koek aan de keukentafel.
Je stuurt met bellen gewoon aan op de kosten, dat je hier ontzettend van geschrokken bent en dit absoluut niet wist, beetje zielig verhaal en ze hebben je gewoon binnen twee weken een monteur die dat voor je aanpast.
Zo'n belletje gaat je i.v.m. de aanstaande zomervakantie gewoon snel een 150€ schelen.

Kijk eventueel ook naar een spoedaanvraag dat kan er wellicht al bijna uit gezien de meerprijs die je betaald.

Let wel op, wat ik hierboven ook aangeef, er zullen wat zaken aangepast moeten worden in jouw groepenkast (het deel boven de slimme meter). Doordat je een hoofdschakelaar hebt is dit relatief simpel te doen door mensen mét kennis zónder een zegeltang. Als je nu een WCD op die C32 hebt is dit op dit moment absoluut ONVEILIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek252
True schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Selectief zijn is deel van de wet, dus niet dat is niet 'om het netjes te doen' dat is om aan de wet te voldoen. Die C32 moet vervangen worden voor een 16 of 20 en dan bij voorkeur een B-kar omdat je zeker geen C-kar nodig hebt. En dan is met een B20 de selectifiteit op een 25A smeltzekering nog niet zeker, maar wel waarschijnlijk.
Daarbij, op een WCD in Nederland mag je niet meer dan 16A dus moet er gewoon een B16 in komen voor elke groep waar een WCD aan zit, gezien de geringe groepen zal dat ook nog wel relevant zijn hier.
Dank voor je bericht. Heb het even nogmaals gecheckt, en had het bij het verkeerde eind, alleen de stopcontacten die achter de kastjes zitten zijn op de groep aangesloten (oven, koelkast en quooker). Stopcontacten waar ik wel makkelijk bij kan zitten op een van de groepen waar de stikker fornuisgroep bij staat.

Heb nog wat meer met Stedin gebeld, en ze konden geen aanvraag in hun systeem vinden dat de groep ooit verzwaard was. Dus of dit is tegelijkertijd gedaan met het plaatsen van een slimme meter 7 jaar geleden zonder dat er om gevraagd is (lijkt me onwaarschijnlijk) of het is al geplaatst tijdens de bouw (ook raar gezien al mijn buren 3x25 hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

freek252 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Dank voor je bericht. Heb het even nogmaals gecheckt, en had het bij het verkeerde eind, alleen de stopcontacten die achter de kastjes zitten zijn op de groep aangesloten (oven, koelkast en quooker). Stopcontacten waar ik wel makkelijk bij kan zitten op een van de groepen waar de stikker fornuisgroep bij staat.

Heb nog wat meer met Stedin gebeld, en ze konden geen aanvraag in hun systeem vinden dat de groep ooit verzwaard was. Dus of dit is tegelijkertijd gedaan met het plaatsen van een slimme meter 7 jaar geleden zonder dat er om gevraagd is (lijkt me onwaarschijnlijk) of het is al geplaatst tijdens de bouw (ook raar gezien al mijn buren 3x25 hebben).
Die stopcontacten achter de keuken voor de apparatuur mogen ook niet afgezekerd met meer dan 16A. Dit moet dus ook hersteld worden.

Pagina: 1