Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, secundair wat ik nu ook kan met een x5800 cpu.
Op 1440P ben ik happy met minimaal 75-80fps en op 4K-TV happy als ik minimaal 70FPS smooth kan spelen.
Wil ik perse Raytracing aankunnen? Nee en Ja. Als ik nu wel de mogelijkheid krijg om goed RT te spelen op 70fps/1140p monitor en enigszins redelijk binnen gpu budget kan blijven.
Ik vind RT met high FPS op 4K minder reëel, omdat ik ook wel weet dat ik hiervoor naar een 5090 moet gaan en dat is onbereikbaar voor mij. Zou een 5080 haalbaar zijn met wat creativiteit in aanpassingen van componenten?
Ik zoek eigenlijk een goede balans PC die op zowel 1140p als 4K-TV lekker soepel speelt.
Hier enkele voorbeelden van games die ik graag speel.
S.T.A.L.K.E.R. 2: 1440p/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Assassin's creed shadows: 4K-TV/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Anno 117 Pax Romana: 1440p/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het lukt rond de 2100 en 2500 is echt de max
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Nu nog 2x SATA
- Misschien een idee eerst mijn 7800xt gpu te proberen in de nieuwe AM5 build of ik het daarmee nog een tijdje kan uitzingen? (gokken op prijsdalingen van gpu's)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord moet aansluiting hebben voor SPDIF/OPTICAL ivm receiver
Goedkope moederbroden met Line Out kunnen denk ik niet Dolby Surround sturen naar een receiver?!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar bij weinig prijsverschil betaal ik graag iets meer voor een A-merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Ja, je bent een echte tweaker of niet toch! :-)
CPU: Mag een X3D model lager zijn, maar heb het prijsverschil er voor over als de 9800 echt de beste CPU is voor de komende jaren. Als de te kiezen gpu ook prima werkt met een lagere prijs cpu, dan stop ik dat geld liever bij een betere gpu.
MB: Een krachtig bordje met voldoende aansluitingen voor USB, FANS, AIO, SPDIFF. WIFI is niet belangrijk.
RAM: Het snelste ram voor een leuke prijs. RGB niet perse nodig tenzij ik voor een open kast met RGB kies.
SSD: Snel en betaalbaar voor gamen.
Voeding: Moet wel een goede zijn en bij voorkeur een PSA afgestemd op het zelfde merk als het MB. (Ik las op redit en in dit forum eerder dit: suggest focusing on ones with 12v-2x6 instead of 12vhpwr.)
Koeling: Ik wil al zo lang en graag eens een liquid cooling dat ik de gedachte lastig vind los te laten, maar het moet wel veilig zijn.
Ik las goede reviews over de ASUS Prime LC 360 dat die erg stil is en erg goed koelt.
Ik snap enkel dit niet op tweakers: alle recente tests worden gedaan met de "Alphacool Core Ocean T38 AIO 360mm", maar er is nog geen enkele (positieve) review geschreven.
Heb ook een goedkope AIO erin gezet voor een reële prijsvergelijking tussen de 50-150 euro.
Case:
Ik ben er nog niet uit of ik open of closed case wil.
Maar in beide gevallen wil ik wel een stille kast.
Zo zag ik bijvoorbeeld dat bij de kast "Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black" er geen 360mm AIO in de front kan met de "Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT".
Ga je overklokken?
Niet hardcore OC, maar wel wat tweaken binnen de mogelijkheden van het MB.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor heel graag jullie verschillende meningen en persoonlijke ervaring wat betreft de te maken combinaties met componenten en of het AMD of NVIDIA gpu zou moeten gaat worden...
Tevens hoop ik ook dat wij met deze post andere bouwers weer kunnen helpen met het maken van hun keuzes.
[bHet start build:[/b]
alternatieven:
Primair gamen, secundair wat ik nu ook kan met een x5800 cpu.
Op 1440P ben ik happy met minimaal 75-80fps en op 4K-TV happy als ik minimaal 70FPS smooth kan spelen.
Wil ik perse Raytracing aankunnen? Nee en Ja. Als ik nu wel de mogelijkheid krijg om goed RT te spelen op 70fps/1140p monitor en enigszins redelijk binnen gpu budget kan blijven.
Ik vind RT met high FPS op 4K minder reëel, omdat ik ook wel weet dat ik hiervoor naar een 5090 moet gaan en dat is onbereikbaar voor mij. Zou een 5080 haalbaar zijn met wat creativiteit in aanpassingen van componenten?
Ik zoek eigenlijk een goede balans PC die op zowel 1140p als 4K-TV lekker soepel speelt.
Hier enkele voorbeelden van games die ik graag speel.
S.T.A.L.K.E.R. 2: 1440p/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Assassin's creed shadows: 4K-TV/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Anno 117 Pax Romana: 1440p/min.70fps/native mode/highest settings possible.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het lukt rond de 2100 en 2500 is echt de max
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Nu nog 2x SATA
- Misschien een idee eerst mijn 7800xt gpu te proberen in de nieuwe AM5 build of ik het daarmee nog een tijdje kan uitzingen? (gokken op prijsdalingen van gpu's)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord moet aansluiting hebben voor SPDIF/OPTICAL ivm receiver
Goedkope moederbroden met Line Out kunnen denk ik niet Dolby Surround sturen naar een receiver?!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar bij weinig prijsverschil betaal ik graag iets meer voor een A-merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Ja, je bent een echte tweaker of niet toch! :-)
CPU: Mag een X3D model lager zijn, maar heb het prijsverschil er voor over als de 9800 echt de beste CPU is voor de komende jaren. Als de te kiezen gpu ook prima werkt met een lagere prijs cpu, dan stop ik dat geld liever bij een betere gpu.
MB: Een krachtig bordje met voldoende aansluitingen voor USB, FANS, AIO, SPDIFF. WIFI is niet belangrijk.
RAM: Het snelste ram voor een leuke prijs. RGB niet perse nodig tenzij ik voor een open kast met RGB kies.
SSD: Snel en betaalbaar voor gamen.
Voeding: Moet wel een goede zijn en bij voorkeur een PSA afgestemd op het zelfde merk als het MB. (Ik las op redit en in dit forum eerder dit: suggest focusing on ones with 12v-2x6 instead of 12vhpwr.)
Koeling: Ik wil al zo lang en graag eens een liquid cooling dat ik de gedachte lastig vind los te laten, maar het moet wel veilig zijn.
Ik las goede reviews over de ASUS Prime LC 360 dat die erg stil is en erg goed koelt.
Ik snap enkel dit niet op tweakers: alle recente tests worden gedaan met de "Alphacool Core Ocean T38 AIO 360mm", maar er is nog geen enkele (positieve) review geschreven.
Heb ook een goedkope AIO erin gezet voor een reële prijsvergelijking tussen de 50-150 euro.
Case:
Ik ben er nog niet uit of ik open of closed case wil.
Maar in beide gevallen wil ik wel een stille kast.
Zo zag ik bijvoorbeeld dat bij de kast "Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black" er geen 360mm AIO in de front kan met de "Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT".
Ga je overklokken?
Niet hardcore OC, maar wel wat tweaken binnen de mogelijkheden van het MB.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor heel graag jullie verschillende meningen en persoonlijke ervaring wat betreft de te maken combinaties met componenten en of het AMD of NVIDIA gpu zou moeten gaat worden...
Tevens hoop ik ook dat wij met deze post andere bouwers weer kunnen helpen met het maken van hun keuzes.
[bHet start build:[/b]
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Tray | € 320,25 | € 320,25 |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 239,- | € 239,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 783,02 | € 783,02 |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow RGB Zwart | € 125,- | € 125,- |
1 | Waterkoeling | ASUS Prime LC 360 ARGB | € 108,36 | € 108,36 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 128,90 | € 128,90 |
1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 II | € 103,95 | € 103,95 |
1 | SSD's | WD_Black SN7100 2TB | € 123,70 | € 123,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.096,83 |
alternatieven:
[ Voor 100% gewijzigd door magerhert op 28-06-2025 11:47 ]