Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Nadat ik door gedoe met de PIB alles had verwijderd uit de Homewizard-app en opnieuw wilde beginnen met een nieuwe p1-meter, merkte ik net op dat ik meer terugleverde dan dat ik opwekte. Stroomtotaal was lager dan zonne-opwek. Dit had dus niks met de PIB’s te maken, maar kwam erachter dat mijn 3-fase kWh meter 1 fase niet meette. Niet in de app, maar ook niet op de kWh-meter zelf. Fase 2 meet gewoon 0, maar er gaat wel stroom over die fase (gezien stroomtotaal).

Heb al gerest, verwijderd uit app, opnieuw toegevoegd, stroom eraf en er weer op, maar fase 2 blijft 0 aangeven. Dit is dus nadat ik de kWh-meter had verwijderd.

Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn en waarom er geen meting is op fase 2 (en fase 1 en 3 wel)?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1tW6MF5Z/IMG-1091.png
Let niet op de enorme opwek van 1 dag, dit heeft te maken met wisselen van de p1-meter en het overzetten van historische gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-09 10:02
Kan je in het menu van de meter ook effectief zien dat er verbruik is op de fase? Vind het opmerkelijk dat de homewizard hier in de fout zou gaan daar die enkel maar moet ''melden'' ( de P1 dongles doen niets anders dan uitlezen!)

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
The_Belgian_GST schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:57:
Kan je in het menu van de meter ook effectief zien dat er verbruik is op de fase? Vind het opmerkelijk dat de homewizard hier in de fout zou gaan daar die enkel maar moet ''melden'' ( de P1 dongles doen niets anders dan uitlezen!)
Ik weet niet precies welk menu in de meter je bedoeld. Ik kan alleen import/export/momenteel verbruik per fase selecteren. Viel me wel op dat ie op geen van de 3 fasen een voltage laat zien in de app.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gt4KZyKv/IMG-1095.jpg

Of moet ik hier iets extra aanvinken om het te kunnen zien?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncDbmjxs/IMG-1096.png

[ Voor 9% gewijzigd door Remco2001 op 25-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Kan je even een foto posten van je echte digitale meter? Want de foto die je nu post is een extra bijgeplaatste meter?
Waarin steek je de P1?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KjG9ND0N/IMG-1097.jpg

Ik weet niet wat je hieraan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Remco2001 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:33:
Bij deze.

[Afbeelding]

Ik weet niet wat je hieraan hebt?
En waar gaat je vraag nou over? Over de DSMR-meter van je netbeheerder, of de Eastron meter van jezelf?

Wordt er allemaal niet duidelijker op zo...

Om alvast een voorschot te nemen op een antwoord:

In dat eerste geval: contact opnemen met je netbeheerder. In het 2e geval: even kijken of die goed aangesloten is en zonodig de meter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:50:
[...]

En waar gaat je vraag nou over? Over de DSMR-meter van je netbeheerder, of de Eastron meter van jezelf?

Wordt er allemaal niet duidelijker op zo...

Om alvast een voorschot te nemen op een antwoord:

In dat eerste geval: contact opnemen met je netbeheerder. In het 2e geval: even kijken of die goed aangesloten is en zonodig de meter vervangen.
Zoals in de titel, het gaat om de (Eastron) Homewizard kWh-meter die fase 2 niet meet. Met de DSMR-meter is niks mis.
De meter geeft niks meer aan op fase 2 sinds ik ‘m verwijderd heb op de app en weer heb toegevoegd. Aan bedrading is niks veranderd en ook de stroom loopt gewoon door die fase 2, hij meet ‘m dus alleen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Remco2001 op 25-06-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ik heb al twee van die 3-fase meters onder garantie terug gestuurd. Homewizard heeft dit prima opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Supermario16 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:40:
Ik heb al twee van die 3-fase meters onder garantie terug gestuurd. Homewizard heeft dit prima opgelost.
Ik ervaar van anderen ook dat dat wat dat betreft goed opgepakt wordt. Ik denk toch maar een defect, ik zou het anders ook niet weten. Enige jammere is, is dat je de historie kwijt bent.

Ik ga Wizzi maar eens raadplegen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remco2001 op 25-06-2025 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Je zou je historische gegevens opnieuw kunnen aanvragen via support ( hier ergens gelezen een paar dagen geleden!) dus stuur ze zeker even.

Ik bedenk me net, dit is een MID meter, misschien dat je in de app de historische gegevens terug kan krijgen op de meter zelf niet vrees ik . Maar mail ze zeker even

[ Voor 37% gewijzigd door The_Belgian_GST op 26-06-2025 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Reactie gehad van Homewizard en krijg een nieuwe opgestuurd. Ook weer een bevestiging van de uitstekende service en ze verder geen moeilijke vragen stellen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Wut? Ik start zojuist sinds een langere tijd weer de autolader om m’n auto op te laden, welke ook achter dezelfde type kWh-meter hangt en heb daar precies hetzelfde probleem. Geen meting op fase 2, maar wel stroomdoorgifte over alle 3 de fases…

Zit er dan wellicht ergens een softwarebug? Heb dus inmiddels al de nieuwe kWh-meter in bestelling staan, maar als die hetzelfde heeft, zal het toch ergens in de software moeten zitten?

In de war…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe weet je zeker dat er ook echt stroom op fase 2 staat?

Meest logische verklaring nu lijkt dat er gewoon geen spanning op L2 staat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:35:
Hoe weet je zeker dat er ook echt stroom op fase 2 staat?

Meest logische verklaring nu lijkt dat er gewoon geen spanning op L2 staat.
Omdat de app van de autolader (bijvoorbeeld) aangeeft dat deze met 4,5kW laadt verdeeld over de 3 fases, maar de kWh-meter geeft 1,5kW aan op fase 1 en 1,5kW aan op fase 3, maar 0 dus op fase 2.

Dit was dus ook het geval met de opwek van de zonnepanelen i.c.m. met die eerder beschreven andere kWh-meter. Echter was de totale dagopwek wat deze kWh-meter aangaf niet afwijkend. Dus niet dat deze ineens minder opwek aangaf, maar de totale opwek was gewoon de som van de 3 fases. Dit was ook te bevestigen door de gegevens te vergelijken in de Enphase-app.

[ Voor 5% gewijzigd door Remco2001 op 01-07-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou een van die meters eens proberen in een ander huis als dat zou kunnen. Wellicht een tweaker in de buurt? Hank is voor mij de andere kant van de wereld helaas :p

Mijn gevoel zegt me toch dat er iets mis is met de huisinstallatie als twee van deze meters hetzelfde probleem hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 22:13
Heb je toevallig een multimeter legen om te dubbel checken of je inderdaad stroom op de verschillende fases hebt?

Als het goed is kun je op de meter ook door de verschillende fases heen scrollen om het actuele verbruik te zien. Werken alle groepen in huis wel 'normaal'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Remco2001 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Omdat de app van de autolader (bijvoorbeeld) aangeeft dat deze met 4,5kW laadt verdeeld over de 3 fases, maar de kWh-meter geeft 1,5kW aan op fase 1 en 1,5kW aan op fase 3, maar 0 dus op fase 2.

Dit was dus ook het geval met de opwek van de zonnepanelen i.c.m. met die eerder beschreven andere kWh-meter. Echter was de totale dagopwek wat deze kWh-meter aangaf niet afwijkend. Dus niet dat deze ineens minder opwek aangaf, maar de totale opwek was gewoon de som van de 3 fases. Dit was ook te bevestigen door de gegevens te vergelijken in de Enphase-app.
4,5kW is bij laadpalen typisch zo'n waarde welke (ook) over 2 fasen geleverd kán worden (eigenlijk alles tot 7.4kW lukt daar technisch wel mee). Heb je geen mogelijkheid om je auto geforceerd met 11kW of zelfs 22kW AC te laten laden?

Of een 11kW inductiekookplaat welke daadwerkelijk middels 3-fasen moet werken, daar zie je het ook vrij snel als er een fase uit ligt....

@Glashelder Bij jouw nickname denk ik aan m''n oude werkgever.... En dan is Hank écht niet de andere kant van de wereld hoor 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 01-07-2025 12:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
epicfailguy23 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:34:
Heb je toevallig een multimeter legen om te dubbel checken of je inderdaad stroom op de verschillende fases hebt?

Als het goed is kun je op de meter ook door de verschillende fases heen scrollen om het actuele verbruik te zien. Werken alle groepen in huis wel 'normaal'?
Er zijn 3 pijltjes bij L1/L2/L3 te zien op de officiële energiemeter, dus alle fases zijn daar nog aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Will_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:44:
[...]

4,5kW is bij laadpalen typisch zo'n waarde welke (ook) over 2 fasen geleverd kán worden (eigenlijk alles tot 7.4kW lukt daar technisch wel mee). Heb je geen mogelijkheid om je auto geforceerd met 11kW of zelfs 22kW AC te laten laden?

Of een 11kW inductiekookplaat welke daadwerkelijk middels 3-fasen moet werken, daar zie je het ook vrij snel als er een fase uit ligt....

@Glashelder Bij jouw nickname denk ik aan m''n oude werkgever.... En dan is Hank écht niet de andere kant van de wereld hoor 8)
Heb ‘m net even op volledig laden ingesteld (dus max vermogen 3-fase) en daar geeft zowel de autolader, als de auto zelf dat ie met 10,3kW oplaadt, terwijl homewizard met de kWh-meter slechts 7kWh aangeeft aan vermogen. Dus er zit toch echt iets niet goed in de kWh-meter van Homewizard. Daarbij hebben mijn beide 3-fase kWh-meters van HW het altijd gewoon goed gedaan.

Maar goed, de nieuwe is dus onderweg, dus van de week maar even aansluiten en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
epicfailguy23 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:34:

Nee, die heb ik helaas niet, maar te zien aan de auto en autolader zelf gaat er wel stroom doorheen (meet 10,3kW (wat niet gaat met 2-fases)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Remco2001 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Heb ‘m net even op volledig laden ingesteld (dus max vermogen 3-fase) en daar geeft zowel de autolader, als de auto zelf dat ie met 10,3kW oplaadt, terwijl homewizard met de kWh-meter slechts 7kWh aangeeft aan vermogen. Dus er zit toch echt iets niet goed in de kWh-meter van Homewizard. Daarbij hebben mijn beide 3-fase kWh-meters van HW het altijd gewoon goed gedaan.

Maar goed, de nieuwe is dus onderweg, dus van de week maar even aansluiten en testen.
Dan is er dus technisch gezien niets mis met je '3-fasen' huis installatie (y)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:17:
Ik zou een van die meters eens proberen in een ander huis als dat zou kunnen. Wellicht een tweaker in de buurt? Hank is voor mij de andere kant van de wereld helaas :p

Mijn gevoel zegt me toch dat er iets mis is met de huisinstallatie als twee van deze meters hetzelfde probleem hebben.
Nieuwe is onderweg, dus ga eerst die maar eens mee testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Will_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Dan is er dus technisch gezien niets mis met je '3-fasen' huis installatie (y)
Correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
Je kan op je total power toch bij de fasen kijken wat er gebeurt? Die opereert onafhankelijk van de kWh-meter voor je zon-opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Firmwareupdate geweest voor de meter en (niet meteen, maar na een dag) opgelost!
Pagina: 1