Draagkracht bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopert3
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-07 13:36
Tijdens een recente lekkage kwam ik erachter dat bij mij thuis de technische ruimte met ventilatiedoorvoer zo is aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4CbEcSjfMz639ociFKxAI8efDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDO3yGmS90q0yJq2lcIvVyLv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zzcpJekr8t9OJVF8rKsBeaI1jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jItg0LLdNcWj3ONaRgUi90aw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik bezig met accu's installeren en heb ik een modulaire accu die per accu zo'n 50kg weegt. Op dit moment staat er boven deze constructie een Warmterpompboiler (grotendeels op de rechterkanaalplaat) en een accu die nu zo'n 150kg weegt. Op een OSB plaat van 1,8cm dik. Nu wil ik nog 3 accu's ebij halen waardoor de accu totaal op zo'n 300kg komt.

Mijn vraag is, kennen jullie een constructie als op deze foto? is er een benaming voor en is deze net zo sterk als een standaardkanaalplaat vloer?

Omdat de accu en boiler vrijwel tegen de dragende buitenmuur staan, zou het normaal geen probleem moeten zijn. Maar omdat ik geen idee heb wat dit is ga ik twijfelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:01
Volgens mij heet dat een raveelijzer https://www.joostdevree.nl/shtmls/raveling.shtml

[ Voor 40% gewijzigd door No Hands op 25-06-2025 18:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
Om ellende te voorkomen zou ik een bouwtechnisch constructeur de boel even laten doorrekenen.
Kost misschien een paar centen, maar dan heb je wel zekerheid.
En het voorkomt dat posters hier misschien in de toekomst aangeklaagd worden omdat ze een verkeerd advies hebben gegeven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Dat is inderdaad een raveelijzer. Eigenlijk bedoeld om een sparing te maken. Maar hier is hij weer dichtgelegd. Kan hier ooit een trap hebben gezeten ofzo?

Maar goed, rondom die sparing is de constructie zwakker dan op andere plakken, omdat de kanaalplaten zijn onderbroken. Daarbij komt dat 300 kg (per ongeveer m2?) best een forse belasting is voor een woning. Bij elkaar opgeteld inderdaad de moeite om even een constructeur een sommetje te laten maken.

(Overigens snap ik niet helemaal wat je met 'rechter kanaalplaat' bedoelt. Op basis van de foto's is er alleen een voorste en achterste. En een vulstuk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopert3
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-07 13:36
[b]BBBrt in "Draagkracht bovenverdieping" Overigens snap ik niet helemaal wat je met 'rechter kanaalplaat' bedoelt. Op basis van de foto's is er alleen een voorste en achterste. En een vulstuk.
Dat bedoelde ik op basis van de tweede foto. Daar zie je dat er twee platen naast elkaar staan. Op de eerste foto staat hij op de boiler op de achterste plaat.

Dank voor de adviezen. Dan laat ik toch maar een bouwtechnisch constructeur aan de slag gaan.