GPU upgraden maar voeding lage kant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-07 12:24
Dit is mijn huidge pc. Ik wil graag Kingdom Come Deliverance 2 spelen op medium-high, voor de rest heb ik geen vereisten dus het liefst zo weinig mogelijk gedoe en min mogelijk kosten.

AMD Ryzen 5 3600X
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1599MHz
MSI B350M GAMING PRO (MS-7A39) (AM4)
8GB NVIDIA GeForce GTX 1070 (Gigabyte)
931GB Seagate ST1000DM010-2EP102 (SATA )
111GB OCZ-VERTEX460 (SATA (SSD)
Seasonic M12II EVO 520W

Al mijn componenten zijn redelijk verouderd maar de pc loopt nog als een zonnetje. Daarom dacht ik alleen de GPU te vervangen maar is de vraag even of mijn voeding niet aan de lage kant is als ik ga voor een RTX 3060. Of misschien een RTX 2080. Advies zou fijn zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jouw CPU verbruikt (uit mijn hoofd) 65W. Die RTX3060 verbruikt 170W. Nu weet ik niet hoe oud die voeding is en hoe goed die ooit is geweest qua kwaliteit, maar in principe heb je dan dus nog zat marge voor je andere componenten.

Ik heb zelf jaren een 3700X + RTX3070 op een 550W voeding gedraaid zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49
Die voeding komt uit 2014 en is dus totaal niet geschikt om nieuw spul op aan te sluiten.

Dus als je een nieuwe gpu koopt (budget?) dan moet je zeker ook een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Saekerhett schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:14:
Die voeding komt uit 2014 en is dus totaal niet geschikt om nieuw spul op aan te sluiten.
Dat valt op zich nog wel mee, gezien deze voeding z'n vermogen vrijwel allemaal op de 12V rail levert. Dat was met oudere voedingen wel anders, waar je een groot deel van het vermogen op de 3.3V en 5V lijn had, waar je het nu nauwelijks meer nodig hebt.

Maar toch, een voeding van 11 jaar oud, ook al is het eentje van een prima merk zou ik vervangen als je er een relatief zware GPU aan gaat hangen. En 520W is dan net wat aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:14
dat vind ik vreemd advies.
op welke manier zou deze voeding ongeschikt zijn volgens jou dan?
als het vermogen toereikend is zou een voeding uit 2014 prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
spank_mojoo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:17:
dat vind ik vreemd advies.
op welke manier zou deze voeding ongeschikt zijn volgens jou dan?
als het vermogen toereikend is zou een voeding uit 2014 prima kunnen.
Nu kan het wel dat er tegenwoordig hogere stroom pieken afgedekt moeten kunnen worden volgens de huidige standaarden. Tegelijk heb je nog behoorlijk wat marge.

En het is ook zo dat langzaamaan je componenten van de voeding slechter worden. Tegelijk, dat moederbord is ook wel wat jaren oud, die ook preventief vervangen omdat de VRMs slechter kunne zijn geworden?

Aan de ene kant snap ik ook wel dat je liever iets te voorzichtig advies geeft, je wil niet dat de voeding toch de geest geeft, en nog erger andere dingen meeneemt bij het dood gaan. Of gewoon onduidelijke crashes door voedingsproblemen. Tegelijk heb ik weleens het idee dat we hier erg voorzichtig zijn qua voedingsadviezen. En ik heb zelf ook een goede voeding erin zitten waar niet op bespaard is hoor, maar tegelijk, zoals ik hier een keer iemand zag schrijven zou waarschijnlijk de voeding in gemiddelde OEM desktop als onacceptabel worden gezien, en toch doen die dingen het over het algemeen helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:30

futurecrawler

Break the cycle.

Laat ik het zo zeggen: Het plaatsen van RTX 2080Ti bij een 750W (Bronze) uit 2011 werkte voor mij, maar ben uiteindelijk voor een 1000W Corsair AX1000 (Titanium) gegaan voor stabiliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door futurecrawler op 25-06-2025 16:29 ]

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:46

HugoBoss1985

Xenotech

De voeding is voor het eerst in de pricewatch verschenen in 2014.
Dat wil niet zeggen dat de voeding zo oud is.

Als de voeding 10 jaar oud of ouder is zou ik deze direct vervangen; welke voeding het dan ook is.
Als de voeding ouder is dan de garantie termijn (5 jaar in dit geval) zou ik hem persoonlijk ook vervangen.
Gezien de pricewatch grafiek ga ik daar even vanuit.

Ik zou dus adviseren om deze niet langer te gebruiken en anders de risico's die @Sissors noemt accepteren.

Misschien ook heel interessant om eens uit te zoeken wat een inboedel verzekering doet/uitkeert in het geval van gevolgen van defecten door een voeding zonder garantie.
Ik doel niet direct op brand o.i.d. maar gewoon puur op hardware schade (als dat te verzekeren is?).

Meerdere 12V rails (twee in dit geval) is volgens mij niet wenselijk i.c.m. moderne hardware?

[ Voor 49% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
futurecrawler schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:21:
Laat ik het zo zeggen: Het plaatsen van RTX 2080Ti bij een 750W (Bronze) uit 2011 werkte voor mij, maar ben uiteindelijk voor een 1000W Corsair AX1000 (Titanium) gegaan voor stabiliteit.
Een RTX 2080TI trekt maximaal 250 watt.
Wanneer je zo'n systeem voedt met een 750W voeding en het loopt niet stabiel dan is er volgens mij iets aan de hand wat niet aan de PSU kan liggen, tenzij er een groot aantal andere componenten in je systeem zitten die ook veel spanning afnemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:46

HugoBoss1985

Xenotech

Yaksa schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Een RTX 2080TI trekt maximaal 250 watt.
Wanneer je zo'n systeem voedt met een 750W voeding en het loopt niet stabiel dan is er volgens mij iets aan de hand wat niet aan de PSU kan liggen, tenzij er een groot aantal andere componenten in je systeem zitten die ook veel spanning afnemen.
Ik heb met een 750 watt Coolermaster voeding van 2 jaar jong problemen gehad met een R9 290 kaart: (in het tijdperk van die videokaarten) blackscreens, reboots, e.d.
En exact hetzelfde euvel met een andere voeding en een Vega 56.
Vrij karige systemen met wat fans, een ssd en dus relatief weinig stroomverbruik (zeker geen 750 watt).
Beide voedingen toereikend qua wattage en i.c.m. met beide verschillende systemen was de voeding vervangen de oplossing.
Sindsdien geef ik ook altijd wat meer uit aan de voeding en koop ik alleen nog voedingen van goede kwaliteit.

Op het moment hier Corsair, Seasonic en Coolermaster voedingen in een aantal systemen.
Coolermaster verkoopt af-en-toe ook wel vrij goede PSU's ;)
En elk merk heeft volgens mij ook wel eens slechte(re) voedingen.

Ligt er een beetje aan wanneer hij e.e.a. geplaatst heeft maar 2011 is ook al echt oud voor een voeding.

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-06-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdb
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-07 12:24
PSU en moederbord zijn nieuw aangekocht in 2019. Maar als ik het zo lees is een nieuwe voeding verstandig. Ik denk dat ik dan maar richting een nieuwe pc ga..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Als die voeding nu "pas" 6 jaar oud is, zou ik er zelfs een 3070 aan durven te hangen. Moet prima gaan :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Het probleem wat sommige mensen hier ervaren heeft niet met het vermogen te maken, maar met de pieken die nieuwere videokaarten lijken te geven. Vooral de Vega kaarten waar hier toendertijd erg notoir voor.

520 watt is qua vermogen meer dan genoeg icm een 3600x. Het probleem zit het in de pieken die modernere videokaarten geven. Ik zou dus geen 250 watt GPU aan dit systeem hangen: Die kan bijvoorbeeld pieken naar 350 watt, en dat gaat een oudere PSU niet leuk vinden (Modernere PSU's vereisen voor hun rating deze pieken te kunnen opvangen)

Verder zijn seasonic wel kwalitatief goede voedingen. De kans dat je hele systeem het begeeft wanneer de voeding het niet trekt is gelukkig klein.

Ik zou persoonlijk wel een GPU upgrade durfen, maar ik zou niet voor een GPU gaan die meer dan 200 watt vraagt. Stel je GPU kan 50% erbij pieken, dan heb je op momenten een 300 watt GPU. Dan is die 520 aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:18
Henkdb schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:09:
Dit is mijn huidge pc. Ik wil graag Kingdom Come Deliverance 2 spelen op medium-high, voor de rest heb ik geen vereisten dus het liefst zo weinig mogelijk gedoe en min mogelijk kosten.

AMD Ryzen 5 3600X
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1599MHz
MSI B350M GAMING PRO (MS-7A39) (AM4)
8GB NVIDIA GeForce GTX 1070 (Gigabyte)
931GB Seagate ST1000DM010-2EP102 (SATA )
111GB OCZ-VERTEX460 (SATA (SSD)
Seasonic M12II EVO 520W

Al mijn componenten zijn redelijk verouderd maar de pc loopt nog als een zonnetje. Daarom dacht ik alleen de GPU te vervangen maar is de vraag even of mijn voeding niet aan de lage kant is als ik ga voor een RTX 3060. Of misschien een RTX 2080. Advies zou fijn zijn!
N=1, maar hier heeft geruime tijd een 3060ti/Ryzen 2600 probleemloos gedraaid op een relatief oude RM550x. Mocht blijken dat je huidige PSU de 3060 niet aan kan, kun je 'm alsnog upgraden. Verschil in power req met de 1070 is niet mega. Just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Probleem met de M12II EVO 520w/620w is dat die een ontzettend oud intern design hebben van double forward + groep regulatie. Gevolg is dat de spanningsregeling heel slecht is als je dit met recente hardware gaat gebruiken. Deze voedingen waren in 2013 al niet eens geschikt om aan de C6/C7 states van Intel te voldoen, Daarnaast reageren voedingen met een dergelijke topologie erg traag op vermogenspieken met de kans op een crashend systeem.
Pagina: 1