Ik ben bezig met het verbeteren van de elektrische installatie in mijn schuur, en voor ik losga zag ik dat hier soms goede feedback wordt gegeven. De situatie is door de jaren heen wat organisch gegroeid, maar is inmiddels onoverzichtelijk en niet ideaal voor het gebruik (onder andere voor een repair café). Ik wil het nu veiliger en netter aanpakken, maar wel liefst zonder nieuwe kabels te hoeven trekken. De bedoeling is om één onderverdeelkast te maken die alles netjes verdeelt en beveiligt.
Huidige situatie
Er lopen drie grondkabels van het huis naar de schuur (alle kabels zo'n 25m):
Ik organiseer in de schuur twee-wekelijks een repair café, en af en toe valt een groep uit door kortsluiting. Omdat de installatie niet goed gescheiden is, valt dan ook het licht uit.
Om dat tijdelijk te ondervangen gebruik ik nu een drieweg krachtstroom frankenstekker om extra groepen te creëren, maar dat is niet ideaal.
Verder heb ik onlangs twee EcoFlow StreamUltra-accu’s (via DC onderling gekoppeld) gekocht die 600 W terugleveren.
Wat ik wil
Ik wil een onderverdeelkast in de schuur aanleggen, gevoed vanuit de bestaande 5G2,5 mm² grondkabel die nu exclusief gebruikt wordt voor de zonnepanelen. Deze kabel is al aangesloten op een 3-fase 16A aardlekautomaat in de woning.
Mijn plan is als volgt:
De zonnepanelen blijven op dezelfde kabel aangesloten, maar dan dus via de onderverdeelkast.
De oude 3-aderige lichtgroep wordt in de schuur afgekoppeld. De krachtstroomaansluiting blijft fysiek aanwezig, maar wordt niet actief gebruikt en ook niet opgenomen in de nieuwe verdeler.
Zie ik nog iets over het hoofd of is dit een goede verbetering? Idealiter zou ik een zwaardere grondkabel hebben en die op 20A afzekeren, maar daar heb ik geen zin in en bovendien is 3x16A echt wel voldoende
Ik heb overigens voor de EcoFlow batterijen gekozen omdat mijn inverter niet met batterijen wil samenwerken, en ik het een suf idee vindt dat ik in het geval van een strromstoring helemaal niks aan de panelen heb. In het )hopleijk) onwaarschijnlijke geval van een meerdaagsse storing kan ik een paar zonnepanelen omstekkeren naar de EcoFlow batterijen/inverters en dan heb ik in ieder geval nog iets. Ik wou niet de investering doen vor een full home backup, maar zo heb ik voor een overzichtelijke 2400 euro toch 4kWh dag/nacht balanceren (effectief 3kWh) en een backup voor een meerdaagse stroomstoring
Alvast dank voor het meedenken!
Huidige situatie
Er lopen drie grondkabels van het huis naar de schuur (alle kabels zo'n 25m):
- 3-aderige grondkabel (2,5 mm²)
Aangesloten op een 16A eindgroep in de meterkast. Wordt gedeeld met apparatuur in de keuken (overgenomen van de vorige eigenaar). Was oorspronkelijk enige stroom in de schuur, en heeft nu alle licht en stopcontacten. Is er overigens nog nooit uitgeklapt dor overbelasting - 5-aderige grondkabel (2,5 mm²) – krachtstroom
Aangesloten op een 3-fase 16A aardlekautomaat. Wordt gedeeld met de oven in huis. Ik heb deze ooit aangelegd voor een zaagtafel, maar die was snel weer weg (levensgevaarlijk ding). De aansluiting wil ik laten zitten voor eventueel toekomstig gebruik, maar niet opnemen in de nieuwe kast. - 5-aderige grondkabel (2,5 mm²) – zonnepanelen
Aangesloten op een aparte 3-fase 16A aardlekautomaat. Wordt uitsluitend gebruikt voor de zonnepanelen (3-fase omvormer).
Ik organiseer in de schuur twee-wekelijks een repair café, en af en toe valt een groep uit door kortsluiting. Omdat de installatie niet goed gescheiden is, valt dan ook het licht uit.
Om dat tijdelijk te ondervangen gebruik ik nu een drieweg krachtstroom frankenstekker om extra groepen te creëren, maar dat is niet ideaal.
Verder heb ik onlangs twee EcoFlow StreamUltra-accu’s (via DC onderling gekoppeld) gekocht die 600 W terugleveren.
Wat ik wil
Ik wil een onderverdeelkast in de schuur aanleggen, gevoed vanuit de bestaande 5G2,5 mm² grondkabel die nu exclusief gebruikt wordt voor de zonnepanelen. Deze kabel is al aangesloten op een 3-fase 16A aardlekautomaat in de woning.
Mijn plan is als volgt:
- 1x 4-polige hoofdschakelaar (40A)
- 1x 4-polige aardlekschakelaar (30 mA)
- 4-polige 3-fase 16A aardlekautomaat voor de zonnepanelen
- 6x 10A installatieautomaten (B-karakteristiek), verdeeld als volgt:
- 3 groepen voor accu’s, zodat ik drie accu's op een eigen groep en eigen fase kan laten terugleveren als ik dat ooit wil
- 1 groep voor verlichting
- 1 à 2 groepen voor stopcontacten
De zonnepanelen blijven op dezelfde kabel aangesloten, maar dan dus via de onderverdeelkast.
De oude 3-aderige lichtgroep wordt in de schuur afgekoppeld. De krachtstroomaansluiting blijft fysiek aanwezig, maar wordt niet actief gebruikt en ook niet opgenomen in de nieuwe verdeler.
Zie ik nog iets over het hoofd of is dit een goede verbetering? Idealiter zou ik een zwaardere grondkabel hebben en die op 20A afzekeren, maar daar heb ik geen zin in en bovendien is 3x16A echt wel voldoende
Ik heb overigens voor de EcoFlow batterijen gekozen omdat mijn inverter niet met batterijen wil samenwerken, en ik het een suf idee vindt dat ik in het geval van een strromstoring helemaal niks aan de panelen heb. In het )hopleijk) onwaarschijnlijke geval van een meerdaagsse storing kan ik een paar zonnepanelen omstekkeren naar de EcoFlow batterijen/inverters en dan heb ik in ieder geval nog iets. Ik wou niet de investering doen vor een full home backup, maar zo heb ik voor een overzichtelijke 2400 euro toch 4kWh dag/nacht balanceren (effectief 3kWh) en een backup voor een meerdaagse stroomstoring
Alvast dank voor het meedenken!