Ik wil mijn gecombineerde werk/game plek wat verbeteren.
1 ding daarvan is de stroomvoorziening.
Voor mijn werk schakel ik nu een stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle apparaten stroom die ik nodig heb voor werk.
Voor mijn gaming schakel ik een andere stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle gaming gerelateerde apparaten stroom.
Echter, ik heb ook een aantal apparaten die ik voor beide gebruik, zoals de netwerkswitch en wat lampen.
Het doel wat ik wil hebben is:
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor werk
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor gaming
- de gemeenschappelijk 230V apparaten krijgen stroom zodra 1 van de 2 schakelaars (of beide) op "aan" staan. Een OR-schakeling dus.
Ik zat als volgt de denken:
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor werk.
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor gaming.
- ik maak een 230V relay achter beide schakelaars, die de gemeenschappelijke spullen schakelen.
Echter... bij zo'n setup komen de schakeldraden van beide schakelaars fysiek in contact bij de input van het relay.
Hierdoor krijgen beide groepen altijd stroom, ook al staat er maar 1 schakelaar aan.
Dat werkt niet.
Dan maar 2 relays?
- 1 fysieke schakelaar voor werk, met daarachter een "werk"-relay die automatisch inschakelt.
- 1 fysieke schakelaar voor gaming. met daarachter een "gaming"-relay die automatisch inschakelt.
- de outputs van beide relays voeg ik samen als "schakeldraad" voor de gemeenschappelijk apparaten.
De relays dienen wel 230V te zijn. Liefst 16A, maar mag ook iets minder. Met 10A kan ik ook leven.
Dit klinkt best wel een beetje ingewikkeld.
Kan het eenvoudiger?
Wat is jullie idee?
Of moet ik ff een plaatje maken?
1 ding daarvan is de stroomvoorziening.
Voor mijn werk schakel ik nu een stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle apparaten stroom die ik nodig heb voor werk.
Voor mijn gaming schakel ik een andere stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle gaming gerelateerde apparaten stroom.
Echter, ik heb ook een aantal apparaten die ik voor beide gebruik, zoals de netwerkswitch en wat lampen.
Het doel wat ik wil hebben is:
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor werk
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor gaming
- de gemeenschappelijk 230V apparaten krijgen stroom zodra 1 van de 2 schakelaars (of beide) op "aan" staan. Een OR-schakeling dus.
Ik zat als volgt de denken:
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor werk.
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor gaming.
- ik maak een 230V relay achter beide schakelaars, die de gemeenschappelijke spullen schakelen.
Echter... bij zo'n setup komen de schakeldraden van beide schakelaars fysiek in contact bij de input van het relay.
Hierdoor krijgen beide groepen altijd stroom, ook al staat er maar 1 schakelaar aan.
Dat werkt niet.
Dan maar 2 relays?
- 1 fysieke schakelaar voor werk, met daarachter een "werk"-relay die automatisch inschakelt.
- 1 fysieke schakelaar voor gaming. met daarachter een "gaming"-relay die automatisch inschakelt.
- de outputs van beide relays voeg ik samen als "schakeldraad" voor de gemeenschappelijk apparaten.
De relays dienen wel 230V te zijn. Liefst 16A, maar mag ook iets minder. Met 10A kan ik ook leven.
Dit klinkt best wel een beetje ingewikkeld.
Kan het eenvoudiger?
Wat is jullie idee?
Of moet ik ff een plaatje maken?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD