OR-schakeling in 230V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
Ik wil mijn gecombineerde werk/game plek wat verbeteren.
1 ding daarvan is de stroomvoorziening.
Voor mijn werk schakel ik nu een stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle apparaten stroom die ik nodig heb voor werk.
Voor mijn gaming schakel ik een andere stekkerdoos met schakelaar aan.
Hierdoor krijgen alle gaming gerelateerde apparaten stroom.
Echter, ik heb ook een aantal apparaten die ik voor beide gebruik, zoals de netwerkswitch en wat lampen.

Het doel wat ik wil hebben is:
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor werk
- 1 onafhankelijke fysieke 230V schakelaar voor gaming
- de gemeenschappelijk 230V apparaten krijgen stroom zodra 1 van de 2 schakelaars (of beide) op "aan" staan. Een OR-schakeling dus.

Ik zat als volgt de denken:
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor werk.
- ik maak 1 fysieke schakelaar voor gaming.
- ik maak een 230V relay achter beide schakelaars, die de gemeenschappelijke spullen schakelen.

Echter... bij zo'n setup komen de schakeldraden van beide schakelaars fysiek in contact bij de input van het relay.
Hierdoor krijgen beide groepen altijd stroom, ook al staat er maar 1 schakelaar aan.
Dat werkt niet.

Dan maar 2 relays?
- 1 fysieke schakelaar voor werk, met daarachter een "werk"-relay die automatisch inschakelt.
- 1 fysieke schakelaar voor gaming. met daarachter een "gaming"-relay die automatisch inschakelt.
- de outputs van beide relays voeg ik samen als "schakeldraad" voor de gemeenschappelijk apparaten.

De relays dienen wel 230V te zijn. Liefst 16A, maar mag ook iets minder. Met 10A kan ik ook leven.

Dit klinkt best wel een beetje ingewikkeld.
Kan het eenvoudiger?
Wat is jullie idee?

Of moet ik ff een plaatje maken?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:54

Dido

heforshe

Ik denk dat je misschien even moet Googelen op "hotelschakeling", want dat doet volgens mij precies wat je wilt.

Sterker nog, een hotelschakeling is een XOR-schakeling, en je hebt er geen relais voor nodig.

Je kunt dan met elk van twee schakelaars de boel aan-, maar ook uitzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 25-06-2025 15:09 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Dido schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:09:
Ik denk dat je misschien even moet Googelen op "hotelschakeling", want dat doet volgens mij precies wat je wilt.

Sterker nog, een hotelschakeling is een XOR-schakeling, en je hebt er geen relais voor nodig.

Je kunt dan met elk van twee schakelaars de boel aan-, maar ook uitzetten.
Maar... ik wil geen XOR. Ik wil OR.
Bij XOR, bij beide schakelaars aan, gaat de gemeenschappelijke uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met een Finder relais in de 62-serie kan je dat zelf maken ;)

www.findernet.com/nl/nede...e-62-vermogensrelais-16a/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou een master/slave stekkerdoos kunnen gebruiken. Waarbij je de twee stekkerdozen voor gaming/werk achter de master hangt en de gedeelde apparatuur aan de slave contacten, zodat ze automatisch mee aan/uit schakelen afhankelijk van of een van de twee setups is ingeschakeld.

Nadeel is dat dat dan wel meerdere stekkerdozen achter elkaar oplevert, maar dat lijkt me nog altijd beter dan zelf gaan knutselen met relais etc.

Persoonlijk zou ik denk ik gewoon een extra stekkerdoos voor de gedeelde apparatuur gebruiken en dan maar een extra knopje indrukken :P

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 25-06-2025 15:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

GarBaGe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Maar... ik wil geen XOR. Ik wil OR.
Bij XOR, bij beide schakelaars aan, gaat de gemeenschappelijke uit.
Dat is bij een hotelschakeling nou net gewenst :)

Dan kun je het licht aandoen als je bij de deur binnenkomt, en uitdoen als je in bed ligt.

Waarom zou dat voor jou een probleem zijn?

(Ik ga ervan uit dat je 1 set van twee schakelaars wilt die de gemeenschappelijk apparaten van stroom voorzien, en dan nog 1 schakelaar voor groep 1 en eentje voor groep 2)

Als je het met twee schakelaars in het totaal wilt doen, wordt het een ander verhaal, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Orion84 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:15:
Persoonlijk zou ik denk ik gewoon een extra stekkerdoos voor de gedeelde apparatuur gebruiken en dan maar een extra knopje indrukken :P
Dat is eigenlijk nog wel de simpelste oplossing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04

franssie

Save the albatross

Ik zou ook gewoon drie schakelaars aanhouden. @Orion84 was me net voor.

En dan drie van deze bijvoorbeeld, kan je je eigen pedalboard maken https://www.kabelshop.nl/...59560516-i5756-t7540.html?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mQFud9IHVy_l97gz5rITTB0hkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2i4vRbCZPcJ637FJQBJgOqwO.png?f=fotoalbum_large

ff een slecht diagram gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Dido schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Dat is bij een hotelschakeling nou net gewenst :)

Dan kun je het licht aandoen als je bij de deur binnenkomt, en uitdoen als je in bed ligt.

Waarom zou dat voor jou een probleem zijn?

(Ik ga ervan uit dat je 1 set van twee schakelaars wilt die de gemeenschappelijk apparaten van stroom voorzien, en dan nog 1 schakelaar voor groep 1 en eentje voor groep 2)

Als je het met twee schakelaars in het totaal wilt doen, wordt het een ander verhaal, inderdaad.
Leuk, al jullie ideeen.

3 schakelaars is de makkelijk oplossing.
Lijkt me leuk om dat eens in 2 te proberen.

Stel ik noem de schakelaars: W en G, dan krijg je deze tabel;

W uitG uitC uit
W aanG uitC aan
W uitG aanC aan
W aanG aanC aan

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 25-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

https://stekkerblokkensho...tijd-zaag-stofzuiger.html
Stekkerdoos met schakelaar voor W aan de ene master, stekkerdoos met schakelaar voor G aan de andere en stekkerdoos voor C (zonder schakelaar of met schakelaar permanent aan) en die schakelt dan automatisch mee wanneer W en/of G wordt ingeschakeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 25-06-2025 15:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met een Finder relais van 12v-dc schakelstroom kan je 230v schakelen, en is goed voor 16A

Dan heb je een geschakelt lijn voor C

Je haalt 2 12volt adapters, die voeg je aan de 12+ kant samen. De ene adapter hang je achter W, De andere achter G.

Vervolgens schakelt het relais de 230v in als 1 van de 2 adapters 12v leveren, anders blijft die spanningsloos.

Sluipverbruik moet je maar op de koop toe nemen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04

franssie

Save the albatross

@GarBaGe Je neemt dan impliciet de keuze weg dat je alleen licht wil hebben in die ruimte, om wat te lezen oid. Want met jouw schema moet dan altijd óf werk óf game bijgeschakeld zijn. Voor de switch snap ik het.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
RaZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:25:
Met een Finder relais van 12v-dc schakelstroom kan je 230v schakelen, en is goed voor 16A

Je haalt 2 12volt adapters, die voeg je aan de 12+ kant samen. De ene adapter hang je achter W, De andere achter G.

Vervolgens schakelt het relais de 230v in als 1 van de 2 adapters 12v leveren, anders blijft die spanningsloos.

Dit sluipverbruik heb ik alleen, zodra 1 van de 2 schakelaars aan staat, toch?
Dan is het al geen 24/7 sluipverbruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GarBaGe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Dit sluipverbruik heb ik alleen, zodra 1 van de 2 schakelaars aan staat, toch?
Dan is het al geen 24/7 sluipverbruik,
Correct :P

Die 12v houdt het relais dan op AAN, anders blijft ie UIT 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
franssie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
@GarBaGe Je neemt dan impliciet de keuze weg dat je alleen licht wil hebben in die ruimte, om wat te lezen oid. Want met jouw schema moet dan altijd óf werk óf game bijgeschakeld zijn. Voor de switch snap ik het.
Ja, klopt.
Het is niet de hoofdverlichting van de kamer, maar gericht werkplek licht.
Verder komt er nog een USB oplader, zodat ik makkelijk wat USB spullen kan opladen als ik daar zit.
Telefoon enzo..

Leuke ideeen allemaal.
Erg bedankt voor de feedback!

[ Voor 5% gewijzigd door GarBaGe op 25-06-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33

Cheezus

Luiaard

RaZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:25:

En als je W en G tegelijk inschakelt blaas je je 12V adapters op d:)b
Het is een stuk makkelijker om met 230v relais te gaan werken. Om dat echter netjes (voor de verzekering, als er wat gebeurd) te doen moet je ze óf vast deel uit laten maken van je installatie met het juiste schakel- en installatiemateriaal óf je maakt een 'nieuw' apparaat met CE keurmerk en alles erbij.
De 3-stekkerdozen oplossing zou mijn voorkeur hebben :+

Qua schema zou je dit willen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNu1rLLpN1C8LdU_2MynicPMS6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fdcgQ1YGhvmPzCCptwsJOZo7.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 25-06-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheezus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:33:
[...]

En als je W en G tegelijk inschakelt blaas je je 12V adapters op d:)b

[..]
Nee hoor ;) Het is 12v dc wat je parallel samenvoegt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Je kunt het doen met drie stekkerblokken en twee dubbelpolige schakelaars. Geen relais nodig.
De nul verbind je overal mee, ongeschakeld. De fase voer je aan de ene kant van alle schakelaars.
Dan neem de van elke schakelaar één uitgang, deze is voor de individuele cases en gaat elk naar een stekkerblok.
De andere twee uitgangen verbind je met elkaar en met het derde stekkerblok voor werk & prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Springuin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:37:
Je kunt het doen met drie stekkerblokken en twee dubbelpolige schakelaars. Geen relais nodig.
De nul verbind je overal mee, ongeschakeld. De fase voer je aan de ene kant van alle schakelaars.
Dan neem de van elke schakelaar één uitgang, deze is voor de individuele cases en gaat elk naar een stekkerblok.
De andere twee uitgangen verbind je met elkaar en met het derde stekkerblok voor werk & prive.
Een dubbelpolige schakelaar is toch een schakelaar die in feite 2 onafhankelijk circuits tegelijkertijd schakelt?
Dus 2 inputs en 2 outputs, 1 schakelaar?

Dus schakelaar W schakelt dan simultaan het "W"-circuit alsook het "C" circuit.
En schakelaar G schakelt dan simultaan het "G"-circuit alsook het "C" circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Springuin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:37:
Dat is wel de meeste goedkope manier :Y

Met dat aangedragen relais, 25 euro voor dat relais, 15 euro voor een voet, 2 12v DC adapters, en 1 stekkerblok slopen om daar dat relais tussen te zetten.. Opzich een leuk projectje, maar goedkoop is het niet nee :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

RaZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Nee hoor ;) Het is 12v dc wat je parallel samenvoegt ;)
Nee, het is 12,1v en 11,8v (willekeurig gekozen voorbeeld) wat je aan elkaar knoopt waarna beide voedingen gaan proberen hun output te verhogen/verlagen. In het beste geval gaat dat een tijdje goed, in het slechtste geval ontsnapt de rook meteen. Je kunt niet zomaar twee verschillende voedingen met de output parallel zetten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/somsz76xj4JKBF6dPTjhr27FGf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qDfVpM4gP9dkI7fF4gwgLjr.png?f=fotoalbum_large

Naar idee van Springuin, 2 x 2polige schakelaars

[ Voor 7% gewijzigd door Lebans op 25-06-2025 15:49 ]

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Nu nog een paar mini LED lampjes erbij, zodat ik in 1 oogopslag kan zien op mijn "statuspaneel" welke circuits aan staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lebans
GarBaGe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:49:
Nu nog een paar mini LED lampjes erbij, zodat ik in 1 oogopslag kan zien op mijn "statuspaneel" welke circuits aan staan :)
klein 230v lustende ledje in tuimelvlak van schakelaar

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Wat Lebans tekent is precies waar ik te lui voor was om te tekenen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lebans
Springuin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:52:
Wat Lebans tekent is precies waar ik te lui voor was om te tekenen :D
Daarom had ik je naam vermeld

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheezus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Nee, het is 12,1v en 11,8v (willekeurig gekozen voorbeeld) wat je aan elkaar knoopt waarna beide voedingen gaan proberen hun output te verhogen/verlagen. In het beste geval gaat dat een tijdje goed, in het slechtste geval ontsnapt de rook meteen. Je kunt niet zomaar twee verschillende voedingen met de output parallel zetten!
Zover ik weet wordt er na de gelijkrichter niet meer gemeten. Al kan je altijd 4 extra diodes toevoegen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lebans
[quote]Cheezus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Werkschakelaar is kortgesloten en game is altijd verbonden met 220v of:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F407YFFRBa8GZU0MH0bw2LBHBgI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hO2seyxzbFRGv7Ql3UY1gTAx.png?f=user_large

PS: Doet in feite precies het zelfde als met twee dubbel-polige schakelaars

[ Voor 10% gewijzigd door Lebans op 25-06-2025 16:15 ]

Rob

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05

Theo

moederbord

Een andere manier van het probleem oplossen is NIET te kijken naar relais en moeielijke schakelaars, maar kijk of je het mechanisch op kan lossen.

Stel je hebt drie schakelaars naast elkaar. (voor het gemak, visualiseer ze op de muur). De linker voor werk, de rechter voor game, en de middelste voor de gedeelte zaken. Plak met een beetje lijm op de linker En rechter schakelaar een palletje zodat de middelste schakelaar mee aan gaat wanneer je de rechter of linker schakelaar aan zet. Hiermee gaat de middelste schakelaar dus automatisch mee aan wanneer je de linker of de rechter schakelaar aan zet.

Om het uitschakelen ook automatisch te doen plak je op de middelste schakelaar twee palletjes, één die links uit drukt en één die rechts ook uit zet.

Ter visualisatie, het groene zijn de palletjes (laten we zeggen een stukje van een ijsstokje, of een willekeurig ander klein hard object), en die zit met de oranje lijm vast op de schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT5upABtg19gMVD0-7BIKklmCSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1VPWLrljhYjo23Q7dbaVi6EH.png?f=user_large

Links boven drukken zet je de game en de gedeelde apparaten aan. Rechtsboven schakelt de werk en gedeelte apparatuur aan. En midden onder drukken schakelt alles uit.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Lebans schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:07:
[quote]Cheezus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Werkschakelaar is kortgesloten en game is altijd verbonden met 220v of:

[Afbeelding]

PS: Doet in feite precies het zelfde als met twee dubbel-polige schakelaars
Game moest na de schakelaar inderdaad, het contact van de relais kan wel permanent aan de fase, die wordt immers pas geschakeld als het moet. Met alleen schakelaars kan het inderdaad ook maar dat was de relais uitvoering :)
Hoe dan ook, gewoon 3 stekkerdozen blijft het makkelijkst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Heeft er nu echt nog niemand slimme schakelaars voorgesteld? Zet 3 Shelly plug's naar je stekkerdozen in, kan je meteen ook meten hoe weinig stroom je bespaart. Nog een schakelaar er aan, en een scriptje om het een met het ander te schakelen en klaar.

Of nog slimmer, de stroommeting gebruiken om te detecteren dat je gaming of werk device wordt ingeschakeld, en automagisch de gezamenlijke apparaten inschakelen.

Fysiek gaan schakelen met stekkerdozen en dergelijke, tsja, ik krijg er wat kriebels van. Voor je het weet maak je een foutje in de bedrading, of verhuis je en is de nieuwe bewoner verplicht op een topic te openen over welke prutser die vorige bewoner wel was :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

naftebakje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:18:
Fysiek gaan schakelen met stekkerdozen en dergelijke, tsja, ik krijg er wat kriebels van. Voor je het weet maak je een foutje in de bedrading, of verhuis je en is de nieuwe bewoner verplicht op een topic te openen over welke prutser die vorige bewoner wel was :+
Voordeel is dan wel dat het gezamenlijke geheugen van GoTters dusdanig elefantesk is dat er tegen die tijd echt wel iemand een linkje naar dit topic weet te produceren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
naftebakje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:18:
...
Bedankt voor de suggestie.

De volgende bewoner hoeft zich geen zorgen te maken.
Ik maak dit geen onderdeel van de vaste installatie.
Het hele gebeuren zit met 1 stekker in een regulier stopcontact en verhuisd mee met mijn bureau :)

Pagina: 1