Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:26
Beste Tweakers!

Onlangs heb ik mijn huis met een leuke winst kunnen verkopen. De overwaarde heb ik 2 dagen na passeren bij de notaris op mijn rekening gestort gekregen en binnen een uur weer overgemaakt naar mijn hypotheekverstrekker van mijn nieuwe huis.

Hier lijkt mij toch iets frappants te gebeuren: in mijn bankapp staat er dat de betaling dezelfde minuut nog op de rekening stond van de hypotheekverstrekker. Oftewel: de centen zijn bij hun binnen!

Nu lijkt het erop dat de boel toch (expres?) getraineerd wordt: het duurt volgens deze hypotheekverstrekker namelijk 5 werkdagen om dit 'te verwerken'. Let wel: de overboeking is met een omschrijving gedaan zoals deze hypotheekverstrekker dit aangaf.

Ik loop nu dus al 7 dagen, waarvan 5 werkdagen rendement mis en het kost me ook nog eens 7 dagen aan extra hypotheekrente, terwijl de centen allang bij hun binnen zijn.

Waarom ik dit vraag?

Bij het doorhalen van de hypotheek moest ik 2 dagen 'dagrente' betalen, omdat de notaris pas de tweede werkdag na passeren de gelden overmaakt naar de hypotheekverstrekker.

Het lijkt mij dus aannemelijk dat ik in dit geval 7 dagen aan dagrente ontvang van de hypotheekverstrekker?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:44
Met verwerken wordt eerder bedoeld het rond maken van het papier werk maar met de valuta datum als betaal moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:35
Zoals @hanev001 al aangeeft is dit de verwerkingstijd. Het geld zal inderdaad gelijk op de rekening staan, maar ze zullen wat tijd nodig hebben om het in de boekhouding te verwerken met het bijbehorende papier werk (met een kleine marge aan hun kant om fouten op te vangen).

Als je daar niks over hebt afgesproken dan krijg je daar geen dagrente over.

Zucht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:29
Waarom wacht je niet gewoon even af tot je het papierwerk van de transactie hebt ontvangen? Misschien wordt het wel gewoon correct berekend.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:44

Honesty

kattenneus!

Staat me bij dat wij dat ook hadden bij het aflossen van onze hypotheek, zeker met versturen naar het rekeningnummer van de bank met kenmerk, maar geloof zelfs dat toen ze later op een soort van ideal versie overstapte dat het ook tijd koste.Bij ons ging het steeds om dubbeltjes (10k keer 1,9% gedeelt door 365) dus haalde me schouders op maar kan me voorstellen dat het bij jou meer is.

Wat wel zuur was, wij hebben het laatste beetje afgelost op onze trouwdatum maar vanwege verwerkingtijd was dit ook een paar dagen later.

[ Voor 15% gewijzigd door Honesty op 25-06-2025 16:41 ]

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom vinden we het normaal dat een transactie van een paar ton gerust 7 dagen mag duren, terwijl een betaling van een paar euro in seconden kan?

Als dit toch netjes geautomatiseerd is dan is er toch geen enkele reden om dit zo lang te laten duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit is alleen de overboeking, zoals geschreven is die er snel. Maar zie dit als een betaling van een factuur, die gewoon verwerkt moet worden. Daarnaast zal het zelf kunnen dat het risicoprofiel van de hypotheek verlaagt wordt zodat het rente tarief ook wordt aangepast. Bij zoiets van een paar ton lijkt mij het juist goed dat er even een stel ogen overheen gaat die de zaken goed in orde maakt.

Hopelijk is het sneller verwerkt dan verwacht, focus lekker op je lagere rente!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kurkentrekker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:18:
Waarom vinden we het normaal dat een transactie van een paar ton gerust 7 dagen mag duren, terwijl een betaling van een paar euro in seconden kan?

Als dit toch netjes geautomatiseerd is dan is er toch geen enkele reden om dit zo lang te laten duren?
De transactie wordt direct gedaan, maar de 'verwerking', is de term voor het grote plaatje dan enkel 'centjes worden van a naar b gezet en is zichtbaar op je scherm'.

Deels is dat vanuit bewijslast, deels juridisch, deels vastlegging/autorisatie/controle en misschien nog een klein deeltje 'rente pakken' voor de achterdochtige mensen onder ons. Maar de overboeking in het hele proces is slechts 1 stap van mogelijk 12, daar zit controle, administratie, vastlegging etc nog allemaal omheen.

En dat is niet alleen de notaris of verstrekker, kijk eens bij jouw bank naar een 'mutatiebewijs' (ofwel afschrift), 99% na afloop van een dag (of welk tijdsbestek, soms per week/maand), een tijdsbestek is vastgesteld waarover de financiele 'feiten' worden doorgegeven aan betrokken partijen, onderdeel van vastlegging en bewijs.

Je zit hier in een segment waar 'snelheid' een bijzaak is, controle, correctheid en juistheid zijn de primaire zaken en helaas kost dat gewoon tijd, maar dat is enkel zodat alle partijen betrokken de juiste en correcte informatie verwerken.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 25-06-2025 17:41 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:48
Een bank kent meerdere datums.
Een boekdatum: de datum waarop bijvoorbeeld het geld ontvangen is door de bank.
Een verwerkingsdatum: de datum waarop de bank de transactie administratief verwerkt.
De valutadatum: de datum waarop het geld rente kost of dat je rente ontvangt.

De bank heeft het geld ontvangen op 25 juni. Verwerkt deze op 30 juni. Maar geeft administratief een valutadatum mee van 25 of 26 juni (afhankelijk van wat er in je hypotheek voorwaarden staat).

Een bank kan dus terug in de tijd gaan met de valuta datum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:27
Het verbaast mij dat het jouw verbaasd dat dit zo gaat, heb je wel eens gezien hoe warm de gemiddelde notaris erbij zit? Dat moet ergens vandaan komen toch.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
“Waarom” is al aangegeven door meerdere mensen in dit topic, maar stel je voor dat het gaat om 250.000 overwaarde.

Als we 250.000 euro nemen met 2% rente (is al aan de hoge kant voor een grootbank) dan zou het gaan om 95 euro:

250.000 / 100 * 2 = 5.000 per jaar / 365 = 13,69 per dag * 7 = 95 euro.

Ik zou me er niet druk om maken als het volgende week maar wel geregeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 07:41
Squ1zZy schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:21:
“Waarom” is al aangegeven door meerdere mensen in dit topic, maar stel je voor dat het gaat om 250.000 overwaarde.

Als we 250.000 euro nemen met 2% rente (is al aan de hoge kant voor een grootbank) dan zou het gaan om 95 euro:

250.000 / 100 * 2 = 5.000 per jaar / 365 = 13,69 per dag * 7 = 95 euro.

Ik zou me er niet druk om maken als het volgende week maar wel geregeld is.
Eens. Hoewel de berekening feitelijk anders is:

2% jaarrente = 1.02^(1/365)-1 =0,0054% dagrente
Mits 365 rentedagen gehanteerd worden.

Rente die je mis loopt is dan:
250000 * 1.000054^7 -250000 = 94,96

Iets lager dan jouw uitkomst, maar de enig juiste manier om samengestelde interest te berekenen.

Maar ik zou me er niet druk om maken:
1) een disxussie met de bank ga je niet winnen
2) wellicht gaat het al automatisch goed
3) je gaat voor dit bedrag geen rechtzaak starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
gielie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:33:
Het verbaast mij dat het jouw verbaasd dat dit zo gaat, heb je wel eens gezien hoe warm de gemiddelde notaris erbij zit? Dat moet ergens vandaan komen toch.
Wat heeft de notaris hiermee te maken? Dit gaat over een aflossing naar de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:12
95 euro per cliënt, toch snel verdiend.

De meeste geldverstrekkers zitten er niet voor niets warmpjes bij. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Wat heeft de notaris hiermee te maken? Dit gaat over een aflossing naar de hypotheekverstrekker.
Nee: hypotheeknemer of geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Flozem schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Iets lager dan jouw uitkomst, maar de enig juiste manier om samengestelde interest te berekenen.

Maar ik zou me er niet druk om maken:
1) een disxussie met de bank ga je niet winnen
2) wellicht gaat het al automatisch goed
3) je gaat voor dit bedrag geen rechtzaak starten
toon volledige bericht
Goed punt! Ik deed het lineair vanwege 7 dagen en ik weet niet eens of een bank wel per dag rente geeft :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 22:32

Nicap

Tsssk....

Squ1zZy schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Goed punt! Ik deed het lineair vanwege 7 dagen en ik weet niet eens of een bank wel per dag rente geeft :?
Sommige banken wel, N26 bijvoorbeeld.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flozem schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Tegelijk, weten wanneer je zaken kan versimpelen is ook goed. En in dit geval was zijn methode duidelijk ook helemaal prima. Pas zodra je rente op rente effecten hebt, dan is jouw methode noodzakelijk. Maar dat is hier gerommel in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
wibblemoo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Nee: hypotheeknemer of geldverstrekker.
Wat is je punt? Allemaal synoniemen. Hypotheekverstrekker is gewoon een Nederlands woord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Wat is je punt? Allemaal synoniemen. Hypotheekverstrekker is gewoon een Nederlands woord.
Je hebt gelijk hoor, toch blijft het lastig voor 99% van de Nederlanders. _O-
Net als verkoper en koper, mensen halen dat ook vaak door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Allebei fout.

Hypotheek (op het huis) wordt gegeven door de leningnemer (de eigenaar) aan de bank. De eigenaar ‘verstrekt’ dus hypotheek aan de bank. De bank is hypotheeknemer niet gever/-verstrekker. Geen synoniem het betekent exact het omgekeerde.

[ Voor 17% gewijzigd door wibblemoo op 28-06-2025 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:12:
Allebei fout.

Hypotheek (op het huis) wordt gegeven door de leningnemer (de eigenaar) aan de bank. De eigenaar ‘verstrekt’ dus hypotheek aan de bank. De bank is hypotheeknemer niet gever/-verstrekker. Geen synoniem het betekent exact het omgekeerde.
https://www.encyclo.nl/begrip/hypotheekverstrekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
I stand corrected. Maar zoek eens ‘hypotheekgever’ op, en in een synoniemenboek naar een synoniem voor ‘gever’.

Blijkbaar is in de taal ‘hypothecaire lening’ verbasterd tot ‘hypotheek’, waardoor je dit soort lelijke contradicties krijgt in taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kurkentrekker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:18:

Jawel, winstgevendheid is een reden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@ShininNL
Al bericht terug?
Ben wel benieuwd naar de verwekingsdatum en/of rentedatum.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:26
Ja de kogel is door de kerk :9

De 'systemen' lagen eruit, waardoor o.a. aflossingen niet verwerkt zijn. Waarom ik er dan zelf achteraan moest bellen wisten ze ook niet.

In de aflosbevestiging staat de datum van overboeken genoemd, dus het lijkt voor alsnog te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Geheel off-topic maar wilde toch even de reactie delen van Taaladvies. Ten gunste van toekomstige discussies (wellicht):
De ‘hypotheekverstrekker’ of ‘hypotheekgever’ is – in juridische zin – eigenlijk degene die het onderpand verschaft, en de ‘hypotheeknemer’ de financier. In de praktijk worden de begrippen vaak precies andersom gebruikt. De ‘omgekeerde’ definities zijn ook in de woordenboeken te vinden (voorheen weleens met toevoegingen als ‘eigenlijk onjuist’).

Taalkundig is er ook eigenlijk niets op tegen om juist de financier aan te duiden met ‘hypotheekverstrekker’. Omdat met ‘hypotheek’ heel vaak de lening zelf wordt bedoeld (een betekenis die ook door de woordenboeken breed gedragen wordt), zou je de instantie die de lening verstrekt ook een hypotheekverstrekker moeten kunnen noemen. In de praktijk lijkt het woord ‘hypotheekverstrekker’ in die betekenis zelfs zeer gangbaar.

‘Hypotheek’ wordt dus veelal opgevat als verkorting van ‘hypothecaire lening’, en dus als synoniem van ‘lening’. Taalkundig gezien is daar weinig tegen in te brengen, maar in de praktijk kan het voor verwarring zorgen, hoewel de termen 'hypotheek' voor de lening en 'hypotheekverstrekker' voor de bank zeer gangbaar zijn.
Pagina: 1