Jaren-70 huis vervolgstap duurzaamheid/kosten/toekomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoofN
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07 09:16
Vorig jaar hebben wij een jaren ’70 woning gekocht en inmiddels verbouwd – onze allereerste verbouwing ooit. Dankzij advies van onder andere dit forum hebben we al veel stappen gezet op het gebied van verduurzaming. Omdat we nieuw zijn in deze wereld en het graag goed willen aanpakken, hoor ik graag jullie mening over wat nu de beste vervolgstap is.

Wat we tot nu toe hebben gedaan of al bezitten:
- Nieuwe CV-ketel geplaatst (Intergas 36/30 CW5)
- Vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond
- Radiatoren op de verdiepingen (1e + zolder)
- Dak volledig geïsoleerd met PIR-platen (2-zijdig aluminium, 1200x600x120mm, Rd: 5.45)
- Spouwmuurisolatie laten aanbrengen
- 8 zonnepanelen (wekken meer op dan we verbruiken)

Nog op de planning:
- Vloerisolatie met TONZON (Rc=5.0)

Mijn vraag aan jullie:
1. Wat is een logische volgende stap in verduurzaming, ook gezien kostenbesparing en toekomstbestendigheid?

We willen graag verder investeren in energiezuinig wonen en kostenbesparing. Maar we twijfelen over wat nu een slimme, logische vervolgstap zou zijn. Enkele opties waar we aan denken:

- Een Intergas Xtend hybride warmtepomp bijplaatsen bij de huidige CV
- Een zonneboiler installeren
- Airco's (met verwarmingsfunctie) installeren

Misschien ook interessant om te weten
Onze zonnepanelen leveren meer op dan ons huidige verbruik. Klopt het dat het dan juist slim is om het elektriciteitsverbruik te verhogen, bijvoorbeeld door elektrisch te verwarmen (hybride warmtepomp, airco’s of een elektrische auto? Of denk ik te kort door de bocht?

Extra – probleem met verdeling verwarming
Tijdens de verbouwing is er vloerverwarming gelegd op de begane grond, met behoud van radiatoren boven. Wat blijkt nu: de radiatoren boven kunnen alleen warmte krijgen als de vloerverwarming óók aanstaat.

Is het mogelijk om de verdiepingen los van beneden te verwarmen?
Kan dit worden aangepast in de instellingen of installatie?
Moet er iets anders afgesteld worden aan de CV-installatie of zones?

Ik hoor heel graag jullie inzichten, adviezen of ervaringen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Mochten er extra informatie nodig zijn of ik op andere topics moet kijken hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Een full-electic installatie wellicht, maar je hebt zo te zien al in een nieuwe plofketel geïnvesteerd. Zonneboilers zou ik nu niet meer aan beginnen. 'S winters werkt het niet, zomers heb je een overschot aan heet water, dan kan je beter wat PV bijleggen en/of investeren in een (warmtepomp)boiler.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoofN
Wij hebben inderdaad net in een nieuw CV ketel geïnvesteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:18
Met het oog op duurzaamheid was de nieuwe cv geen verstandige keuze. Een full electric ready warmtepomp (dus een WP die verwarming volledig zelf aan kan, cv enkel voor SWW) is het overwegen waard

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Het beste is een full electric waterpomp en de gasketel weghalen.
1/ dan maak je in de zomer douche water op je eigen zonnestroom
2/ je bespaart eur 350 aan vaste kosten per jaar voor gas
3/ ipv x m3 gas gebruik je 2 tot 2,5 keer x aan kwh, deels eigen zonnestroom

4/ vloerisolatie is idd essentieel bij vloerverwarming
5/ evt Hr++?

Boven verwarming en beneden niet kan meestal niet. En je moet het ook niet willen.
Beneden de thermostaat, warmtepomp instellen op lage temperatuur en boven met thermostaatknoppen de temperatuur regelen.
Of evt boven met airco verwarmen

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 25-06-2025 16:57 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:31
Je kunt prima geïnvesteerd hebben in een nieuwe CV ketel, maar onder het kopje verduurzaming zou ik dat niet direct scharen. Maar hopelijk wel met een warmtepomp in het achterhoofd, dus leidingen van voldoende diameter, plek voor boiler, etc etc?

Méér elektra verbruiken omdat je overschot hebt past m.i. niet in verduurzaming, tenzij die elektra verbruikt wordt door een apparaat dat een fossiel element vervangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Zeker i.v.m. de nieuwe ketel is een full electric warmtepomp nu zonde. Een hybride die je kan ombouwen naar full electric zou wel interessant kunnen zijn. Ik ken de quatt en de itho amber die dit kunnen, hier op het forum zat over te vinden.

Hebben jullien gedacht aan een douchpijp WTW? Scheelt ongeveer 50% van gasverbruik maar in bestaande badkamer bijna niet in te bouwen.

Eventueel plaatsen van Aircos? Geven koeling in de zomer en verwarming in de winter.

Zone geregeld stoken zoals honeywell evohome, tado etc... scheelt aardig wat gas. Het systeem is daaraantegen wel prijzig.

Mocht het nog lukken leg balans ventilatie aan. Isoleren= ventileren balans ventilatie geeft daarin echt heel veel comfort.

P.s. ikzelf ben niet zo kapot van Tonzon folie. Scheurt makkelijk en moet zeer zorgvuldig aangelegd worden. Ik zou hier voor PIF kiezen. Isoleert beter en makkelijker te plaatsen, daarnaast minder snel kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
GoofN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:40:
Wij hebben inderdaad net in een nieuw CV ketel geïnvesteerd.
Voor je gaat kijken naar een airco, zou ik eerst eens kijken of er misschien een installateur is die een warmtepomp op alleen de vloerverwarming wil installeren en of je dat kwijt kunt. Want zelf was is ongeveer 6500 euro kwijt en heb 3000 euro terug gehad. Dit ging om een 9kW warmtepomp en de warmtepomp had ik zelf gekocht, elektra heb ik ook deels zelf gedaan. Want anders is het zonde dat je vloerverwarming aan hebt laten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
De business case voor al dan niet FE verandert niet met de splinternieuwe plofketel.

Bepaald dit dus los van de emotie hierover…

plofketels zijn bij geschikte woningen (en deze woning zit minimaal erg dicht bij) domweg duurder in gebruik.

Een hybride die niet zelfstandig kan zou nogmaals een desinvestering zijn.

Airco’s zijn comfortabeler voor koelen, niet voor verwarming bij vloerverwarming. Die dingen zijn dus alleen een betere keuze als er een duidelijke koelbehoefte is. Ga je met airco verwarmen dan is de vloer altijd kouder… hoeft minder tot niets te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 26-06-2025 05:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoofN
Bedankt allemaal voor het meedenken, er zitten hier veel waardevolle inzichten tussen!

Plofketel
We hadden bij het plaatsen van de nieuwe cv-ketel inderdaad de warmtepomp-optie nog niet volledig goed overwogen. We wilden destijds vooral zekerheid en comfort, omdat het onze eerste verbouwing was. Daarnaast leek het prijstechnisch een goede keuze en hebben we minder rekening gehouden met duurzaamheid.

Dankzij jullie reacties leren we veel bij. Een hybride warmtepomp die later naar full-electric kan, klinkt als een hele interessante optie. Maar op dit moment is dat net iets te duur, aangezien we recent een hele verbouwing achter de rug hebben gehad.
Er is voldoende ruimte voor een toekomstige warmtepomp, maar dat is voor nu even niet realistisch gezien het budget.
Daarnaast is de gemeente bezig met het aanleggen van een warmtenet, wat mogelijk interessant is.

Isoleren vloer
Heb inmiddels offertes uitgevraagd voor het installeren van PIF vloerisolatie i.p.v. tonzonfolie. Hier zal ik een afweging in gaan maken

Vloerverwarming
Over het stookprobleem boven: we begrijpen nu dat dit vrij normaal is met de huidige opzet. We gaan onderzoeken of zonesysteem radiatoren boven een praktische oplossing kan bieden, in combinatie met lage temperatuur verwarming voor de vloerverwarming.

De Plofketel zal ik zo goed mogelijk laten instellen.

Airco’s
Er is in huis wel een vraag naar koeling, maar alleen op de eerste verdieping. Een goeie opmerking: elektriciteit extra gebruiken om het maar op te maken is natuurlijk niet per se verduurzaming, tenzij het fossiel verbruik vervangt. Dat nemen we mee in onze afweging. In dit geval zal het niet direct zo zijn.

Tips
Mochten er nog andere goede tips in jullie hoofd zitten, horen wij het graag. Verder zal ik diverse topics op dit forum doornemen.

Iedereen nogmaals bedankt voor het delen van kennis en ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:04
GoofN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Extra – probleem met verdeling verwarming
Tijdens de verbouwing is er vloerverwarming gelegd op de begane grond, met behoud van radiatoren boven. Wat blijkt nu: de radiatoren boven kunnen alleen warmte krijgen als de vloerverwarming óók aanstaat.

Is het mogelijk om de verdiepingen los van beneden te verwarmen?
Kan dit worden aangepast in de instellingen of installatie?
Moet er iets anders afgesteld worden aan de CV-installatie of zones?

Ik hoor heel graag jullie inzichten, adviezen of ervaringen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Mochten er extra informatie nodig zijn of ik op andere topics moet kijken hoor ik het graag.
Zou je een schets kunnen plaatsen van hoe de leidingen lopen? (evt foto's)?
Ik vermoed dat ze niet parallel maar in serie aangesloten hebben? of dat de warmtevraag centraal geregeld wordt?
Hoe zet je de vloerverwarming aan? draait alles op 1 thermostaat?
hoe zet je de verwarming boven aan?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:18
GoofN schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:07:
Bedankt allemaal voor het meedenken, er zitten hier veel waardevolle inzichten tussen!

Plofketel
We hadden bij het plaatsen van de nieuwe cv-ketel inderdaad de warmtepomp-optie nog niet volledig goed overwogen. We wilden destijds vooral zekerheid en comfort, omdat het onze eerste verbouwing was. Daarnaast leek het prijstechnisch een goede keuze en hebben we minder rekening gehouden met duurzaamheid.

Dankzij jullie reacties leren we veel bij. Een hybride warmtepomp die later naar full-electric kan, klinkt als een hele interessante optie. Maar op dit moment is dat net iets te duur, aangezien we recent een hele verbouwing achter de rug hebben gehad.
Er is voldoende ruimte voor een toekomstige warmtepomp, maar dat is voor nu even niet realistisch gezien het budget.
Daarnaast is de gemeente bezig met het aanleggen van een warmtenet, wat mogelijk interessant is.
Wat is je huidige budget? De andere maatregelen die je overweegt zijn ook niet gratis. Een full electric ready warmtepomp zou al mogelijk moeten zijn voor zo’n 7K, subsidie eraf en er blijf nog 4,5k over. Een warmtenet zou ik vermijden ivm het monopolie wat daar speelt.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Pagina: 1