Vorig jaar hebben wij een jaren ’70 woning gekocht en inmiddels verbouwd – onze allereerste verbouwing ooit. Dankzij advies van onder andere dit forum hebben we al veel stappen gezet op het gebied van verduurzaming. Omdat we nieuw zijn in deze wereld en het graag goed willen aanpakken, hoor ik graag jullie mening over wat nu de beste vervolgstap is.
Wat we tot nu toe hebben gedaan of al bezitten:
- Nieuwe CV-ketel geplaatst (Intergas 36/30 CW5)
- Vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond
- Radiatoren op de verdiepingen (1e + zolder)
- Dak volledig geïsoleerd met PIR-platen (2-zijdig aluminium, 1200x600x120mm, Rd: 5.45)
- Spouwmuurisolatie laten aanbrengen
- 8 zonnepanelen (wekken meer op dan we verbruiken)
Nog op de planning:
- Vloerisolatie met TONZON (Rc=5.0)
Mijn vraag aan jullie:
1. Wat is een logische volgende stap in verduurzaming, ook gezien kostenbesparing en toekomstbestendigheid?
We willen graag verder investeren in energiezuinig wonen en kostenbesparing. Maar we twijfelen over wat nu een slimme, logische vervolgstap zou zijn. Enkele opties waar we aan denken:
- Een Intergas Xtend hybride warmtepomp bijplaatsen bij de huidige CV
- Een zonneboiler installeren
- Airco's (met verwarmingsfunctie) installeren
Misschien ook interessant om te weten
Onze zonnepanelen leveren meer op dan ons huidige verbruik. Klopt het dat het dan juist slim is om het elektriciteitsverbruik te verhogen, bijvoorbeeld door elektrisch te verwarmen (hybride warmtepomp, airco’s of een elektrische auto? Of denk ik te kort door de bocht?
Extra – probleem met verdeling verwarming
Tijdens de verbouwing is er vloerverwarming gelegd op de begane grond, met behoud van radiatoren boven. Wat blijkt nu: de radiatoren boven kunnen alleen warmte krijgen als de vloerverwarming óók aanstaat.
Is het mogelijk om de verdiepingen los van beneden te verwarmen?
Kan dit worden aangepast in de instellingen of installatie?
Moet er iets anders afgesteld worden aan de CV-installatie of zones?
Ik hoor heel graag jullie inzichten, adviezen of ervaringen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Mochten er extra informatie nodig zijn of ik op andere topics moet kijken hoor ik het graag.
Wat we tot nu toe hebben gedaan of al bezitten:
- Nieuwe CV-ketel geplaatst (Intergas 36/30 CW5)
- Vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond
- Radiatoren op de verdiepingen (1e + zolder)
- Dak volledig geïsoleerd met PIR-platen (2-zijdig aluminium, 1200x600x120mm, Rd: 5.45)
- Spouwmuurisolatie laten aanbrengen
- 8 zonnepanelen (wekken meer op dan we verbruiken)
Nog op de planning:
- Vloerisolatie met TONZON (Rc=5.0)
Mijn vraag aan jullie:
1. Wat is een logische volgende stap in verduurzaming, ook gezien kostenbesparing en toekomstbestendigheid?
We willen graag verder investeren in energiezuinig wonen en kostenbesparing. Maar we twijfelen over wat nu een slimme, logische vervolgstap zou zijn. Enkele opties waar we aan denken:
- Een Intergas Xtend hybride warmtepomp bijplaatsen bij de huidige CV
- Een zonneboiler installeren
- Airco's (met verwarmingsfunctie) installeren
Misschien ook interessant om te weten
Onze zonnepanelen leveren meer op dan ons huidige verbruik. Klopt het dat het dan juist slim is om het elektriciteitsverbruik te verhogen, bijvoorbeeld door elektrisch te verwarmen (hybride warmtepomp, airco’s of een elektrische auto? Of denk ik te kort door de bocht?
Extra – probleem met verdeling verwarming
Tijdens de verbouwing is er vloerverwarming gelegd op de begane grond, met behoud van radiatoren boven. Wat blijkt nu: de radiatoren boven kunnen alleen warmte krijgen als de vloerverwarming óók aanstaat.
Is het mogelijk om de verdiepingen los van beneden te verwarmen?
Kan dit worden aangepast in de instellingen of installatie?
Moet er iets anders afgesteld worden aan de CV-installatie of zones?
Ik hoor heel graag jullie inzichten, adviezen of ervaringen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Mochten er extra informatie nodig zijn of ik op andere topics moet kijken hoor ik het graag.